Avatar billede T101 Novice
21. august 2012 - 23:49 Der er 5 kommentarer

Installation af allerede paritioneret harddisk

Hej eksperter

Jeg er ved at sælge en NAS (Synology 207+), og har i den forbindelse flyttet min harddisk fra NAS'en over i min stationære maskine.

Det så ud til at Windows 7 installerede disken fint. Den står ihvertfald som partitioneret under Disk Management. Men den er ikke at finde sammen med de andre diske, og jeg har en prompt stående med teksten "Searching preconfigured driver folders...".

Det har den gjort i noget tid nu. Nogen der ved hvad den laver, og om det skal tage så lang tid?

Har læst på nettet at det er nødvendigt at tildele drevet et bogstav, men den mulighed er ikke valgbar i Disk Management.
Avatar billede thov Forsker
22. august 2012 - 00:16 #1
Windows kan ikke læse NAS diskens filsystem.
Prøv med en Linux live distro, f.eks 'Puppy Linux'.
Avatar billede supportsiden Professor
22. august 2012 - 00:20 #2
Det havde nok været en god ide at slette disken med f.eks. G-parted (live boot CD - søg google) og så initiere disken derfra.
Du har nok noget partitionering fra Synology som W7 ikke forstår
Avatar billede T101 Novice
22. august 2012 - 08:27 #3
Men vil det sige at disken skal partitioneres igen? Så mister jeg alt data på den.
Avatar billede supportsiden Professor
22. august 2012 - 09:02 #4
Du skal ikke regne med at du kan læse en disk fra et NAS system direkte i Windows. Det er et helt andet filsystem. Du må lave en backup af data fra NAS, oo ompartionere disken enten i Windows eller G-parted.
Det er som at prøve at læse en kinesisk bog. Du ved og kan se det er en bog med bogstaver i men du kan ikke forstå inholdet.
Avatar billede thov Forsker
22. august 2012 - 12:03 #5
Jeps, din NAS bruger hverken FAT32 eller NTFS (som jeg også skrev i #1), så hvis du vil tømme disken før salg, skal du slet ikke tage den ud af NAS'en.

Roder du med disken i en Windows computer, kan den heller ikke køre i NAS'en bagefter.