Avatar billede pdj Novice
22. august 2012 - 16:20 Der er 1 løsning

Bedre filformat end CSV?

Jeg skal udlæse en lang række forskellige simple tabeller fra en database, og sende det til nogle brugere der vil se og redigere filerne i Excel. Dernæst skal de sende filerne til nogle andre der skal indlæse filerne. Indlæsningen skal udvikles specielt til dette behov, og de understøtter vist alle gængse formater.

Umiddelbart er CSV jo det nemme valg, men jeg vil meget gerne kunne angive encoding i filen, så jeg er 100% sikker på at æøå osv. ikke går galt undervejs.

Dernæst tænkte jeg XML, men jeg kan ikke rigtig finde et simpelt XML format, som Excel nemt kan indlæse og specielt udlæse igen uden at brugeren skal tage stilling til filnavn og format igen. Desuden får brugeren en række advarsler vedr. manglende stylesheet.

Dernæst kikkede jeg på Excels egne formater, der jo principielt er XML. De virker godt nok meget fokuseret på layout, og er generelt langt mere avancerede end ønsket.

Så tænkte på på HTML med et simpel <table> element. Det kan Excel fint indlæse, men når man gemmer den igen står man pludselig med en rumraket :-(

Jeg vil altså rigtig gerne bare lave en simpel XML fil, hvor brugeren har mulighed for nemt at redigere den i Excel og dernæst gemme den i samme format igen.

Er det virkelig ikke muligt, eller er der en anden mulighed?
Avatar billede pdj Novice
23. august 2012 - 17:14 #1
Det lykkedes mig alligevel at bruge simpelt XML.
Tricket bestod i at gemme fra Excel som "XML Data" og ikke "XML-Regneark 2003".
Eneste problem nu, er at når man åbner XML-filen, så har Excel ikke nogen relation til filen, dvs. brugeren skal angive filnavn og "XML Data" når det gemmes. Upraktisk, men det må de nok leve med...