Avatar billede Axeltek Nybegynder
31. august 2012 - 22:43 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Valg af operativsystem ved opstart.

Jeg har et problem med en bærbar pc Fujitsu Siemens. Og jeg har ingen af de disc som fulgte med fra ny.
    Når pc tændes, spørger den om hvilket operativsystem jeg vil vælge. (Hvid tekst på sort baggrund) Jeg vælger med "pil op eller pil ned". Derefter "enter". der er 2 operativsystemer at vælge imellem. Det første virker ikke og viser fejlkode på skærmen når det vælges. Det andet er XP, og når jeg vælger det virker alt fint.
  For at undgå at skulle vælge operativsystem ved hver opstart, har jeg været inde i :denne computer . egenskaber . avanceret . klikket på indstillinger under start og genoprettelse, har sat antal sekunder til 0. Det skulle jeg ikke have gjordt, for nu starter det defekte operativsystem hver gang jeg tænder, og det er ikke muligt at vælge det som virker (xp)
  Hvordan får jeg lov til igen at vælge operativsystem ved start af pc? Således at jeg kan komme ind og rette tilbage.
(Har prøvet F2 ved opstart, og været i bios,og set på boot. Men det hjælper ikke at ændre her, da det er den samme harddisc begge operativsystemer ligger på.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. august 2012 - 23:47 #1
Hej og velkommen til.
Kan du starte den op i fejlsikret tilstand, og ændre det tilbage?
Du trykker gentagne gange på f8 med det samme når du starter pc.
Får du den op at køre kan du så også gå i kør og skrive msconfig.
Her går du så ind i boot.ini, og trykker på "kontroller alle startstier"
Disse vil nu blive tjekket og den start sti der ikke virker skulle blive slettet, så du kun har den "raske" sti tilbage.
Avatar billede Axeltek Nybegynder
01. september 2012 - 08:15 #2
Hej. Mange tak for det :-) . Har nu prøvet mange gange at starte op og trykke F8 uden resultat, men efter rigtig mange forsøg med F8 kom der mulighed frem om opstart i "fejlsikret tilstand". Det prøvede jeg, og valgte den rigtige sti, men der kom stadig fejlmelding på skærmen. Så prøvede jeg F8 igen og valgte nu "Sidst kendte fungerende konfiguration" Og kunne så vælge "xp". Og få rettet problemet op.
  Nu spørger pc om valg af operativsystem ved hver opstart. Så vidt så godt.
          Hvordan går jeg nu ind i "kør" og finder "kontroller alle startstier" som du skriver ?
Og kan jeg være sikker på at hvis jeg trykker på "kontroller alle startstier" at det så er den defekte sti som fjernes. (Jeg er blevet rigtig forsigtig kan du nok forstå) Er bange for at det måske er den raske sti som fjernes. Er der en måde hvor jeg manuelt kan vælge hvilken sti som skal fjernes ?

Med venlig hilsen Axeltek.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. september 2012 - 08:34 #3
Jeg kom lige i tvivl om at den ville fjerne den dårlige startsti, så jeg prøvede lige i min xp at gøre det. Nu har jeg kun det ene system jeg kan boote på, så der er kun 1 boot. Men når jeg trykker på kontroller startsti, får jeg beskeden "Alle linier fra boot.ini der vedrørende Microsoft styresystemer er tilsyneladende ok"
Hvilken besked får du når du trykker på kontroller startstier?
Det er ikke min opfattelse nu, at den vil fjerne nogle start stier. Det var en fejl at jeg skrev dette. Det er dig der skal vælge hvilket system der skal starte, og har du både xp og vista på den (eksempel) vil startstierne jo være forskellige så du burde kunne se den dårlige startsti.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. september 2012 - 08:37 #4
I øvrigt kan jeg her se at man kan flytte rundt på start stierne. Så det du kan gøre er at bytte om på dem og derefter genstarte pc og se om den så booter på det rette system.
Som jeg forstår boot.ini filen, vil den forsøge at boote på den øverste start sti.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. september 2012 - 08:46 #5
For at komme til boot.ini:
Gå i kør og skriv msconfig.
Gå til fanen boot.ini og se i boksen øverst. Der bør være to linier markeret der beskriver de to startstier. Det ene er xp som virker. Det andet er det system som ikke virker (Vista eller win 7).
Umiddelbart vil jeg tro at xp står nederst korrekt?
Og det gør den sikkert fordi den er 2 boot mulighed.
Du kan nu prøve at flytte den øverst og gemme denne indstilling, og derefter genstarte pc. Nu skulle xp som virker gerne være den 1 mulighed i dit skærmbillede. Og når du ved dette ved du også hvilken du ikke skal bruge når du trykker på kontroller start stier.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. september 2012 - 08:48 #6
Det kan også være at når Windows tjekker startstierne, at du får en besked om at en af dem ikke virker, og at denne vil blive fremhævet til sletning. Men prøv lige #5 først for at få den raske startsti på plads.
Avatar billede Axeltek Nybegynder
01. september 2012 - 11:16 #8
Nu har jeg været inde at bytte om på øverste og nederste operativsystem ved boot, sådan som du skriver. Pc starter nu med xp øverst som ønsket.    Nu kan jeg så selv bestemme hvor mange sekunder der skal være at vælge i. Og egentlig kunne jeg så igen gå ind og stille sekunder til "0" så må det jo virke.  Men det er næsten lidt for nemt. Jeg vil prøve at få fjernet den sti med fejl, og så der kun er eet operativsystem ved boot.
  Er nu i "kør"  "msconfig"  "boot.ini" og trykker på "Kontroller alle startstier" Besked der kommer : Alle linjer i filer BOOT.INI, der vedrører operativsystemet fra Microsoft , er tilsydeladende ok"
  Jeg kan godt se begge stier her, men hvordan fjerner jeg den som jeg ikke ønsker ? (Således at der kun er een sti at boote fra)
Avatar billede 220661 Ekspert
01. september 2012 - 15:01 #9
Du skal ind og redigere i boot.ini filen:
http://support.microsoft.com/kb/289022/da
Ps vil lige sige her at jeg ikke har redigeret i sådan en før, så du er nødt til at følge den guide der er på linket fuldstændigt.
Avatar billede Axeltek Nybegynder
01. september 2012 - 19:34 #10
Hej igen. Har set på det link du sendte, er bange for at lave fejl, da det ser ud til at være noget omfattende. Så jeg har valgt at sætte til "0 sekunder" som nævnt tidligere. Nu virker det. Mange tak for hjælpen. Nu skal jeg prøve om jeg kan give dig de point. Endnu engang tak. Mvh Axeltek.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. september 2012 - 19:36 #11
det kan du ved at acceptere dette svar
Avatar billede 220661 Ekspert
01. september 2012 - 19:36 #12
velbekomme og tak for point