Avatar billede nph12 Nybegynder
03. september 2012 - 20:54 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Indsæt værdi i områder

Hej
Jeg er i gang med et regneark, hvor jeg definere nogle områder.

Eks.

='Ark1'!$A$6:$A$15
='Ark1'!$B$6:$B$15

Er det muligt, at hente i værdien i (f.eks.) A1, som man kan indsætte i det to ovenstående formler i stil med disse (nedenstående formler)?

='Ark1'!$A$6:$A$(værdien fra A1)
='Ark1'!$B$6:$B$15(værdien fra A1)

Hvordan skriver jeg formlerne rigtigt? Jeg vil nemlig styre længden af områderne vha. A1, så hvis områder skal udvides, at jeg ikke skal ind og rette i alle områderne.
Avatar billede Slettet bruger
03. september 2012 - 22:20 #1
=INDIREKTE("'Ark1'!$A$6:$A$"&A1)
Avatar billede finb Ekspert
03. september 2012 - 22:20 #2
Det er vist
=address()
eller
=cell()
se syntax i hjælpefunktionen
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2012 - 06:31 #3
Behøver jeg sige, at:
=INDIREKTE("'Ark1'!$A$6:$A$"&A1)
i sig selv returnerer #VÆRDI!, men hvis du bruger for eksempel
=SUM(INDIREKTE("'Ark1'!$A$6:$A$"&A1))
og du har for eksempel tallet 10 i celle A1 så vil formlen returnere det samme som =SUM(A6:A10) i Ark1.

Hans
Avatar billede nph12 Nybegynder
04. september 2012 - 08:07 #4
Jeg kan ikke få det til at virke. Når jeg går ind for at definere et område, og skriver nedenstående

=INDIREKTE("'Ark1'!$A$6:$A$"&G1)

så fejler det, og områder bliver slet ikke defineret.

Vi er enig om, hvis værdien i G1 er 100 så burde man kunne lave en f.eks. indirekte formel som bliver samme resultat som  ='Ark1'!$A$6:$A$100

Og hvis man ændre G1 til 150, så er det lig med denne ='Ark1'!$A$6:$A$150
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2012 - 08:23 #5
Jeg har uploadet en fil.

http://gupl.dk/684415/

(Vær lige opmærksom på at jeg har brugt funktionen SLUMPMELLEM som ikke automatisk oversættes, hvis du bruger en engelsk sprogversion).
Avatar billede nph12 Nybegynder
04. september 2012 - 08:38 #6
http://gupl.dk/684416/

P.S. Jeg bruger Excel på Dnaks
Avatar billede nph12 Nybegynder
04. september 2012 - 08:39 #7
Dnaks = Dansk
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2012 - 08:59 #8
Hvad er det du vil sige med #6 og #7. Virker filen under linket i #5 ikke?
Avatar billede nph12 Nybegynder
04. september 2012 - 09:12 #9
Jeg ved ikke helt, hvad du mener med # (hvad henviser du til?)

Stk
='Ark1'!$A$2:$A$15
Pris
='Ark1'!$B$2:$B$15
Samlet
='Ark1'!$C$2:$C$15

For hver der disse områder vil jeg godt refererer til F1, så værdien i formlerne i stedet for 15 er 100
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2012 - 09:27 #10
Øverst i hver meddelelse her på siden er der en mørkegrå linje, hvor der står:

Skrevet .......|# (og så et fortløbende tal)

Med #5 mener jeg altså meddelelse nummer 5 i denn tråd.

I #5 er der et link til en fil. Det er den jeg spørger om, om den ikke virker?

Tag og prøv det og forklar så nærmere, hvis det ikke er det, du ønsker.

Hans
Avatar billede nph12 Nybegynder
04. september 2012 - 09:42 #11
#5 ser spændende ud, men det var ikke det jeg mente.

#6 og #9 er det som jeg godt vil havde regnearket til at kunne. Når jeg siger "Områder", så mener jeg de områder man definerer ved "Indsæt -> Navn -> Definer" (det er det i hvert fald på Mac versionen af Excel)
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2012 - 10:26 #12
Beklager, men jeg synes hverken #6 eller #9 forklarer, hvad det er du vil. I hvert fald er jeg ikke med.
Avatar billede nph12 Nybegynder
04. september 2012 - 10:42 #13
OK. Prøv at hent mit regneark i #6

Jeg har defineret tre områder - se ved at gå ind her "Indsæt -> Navn -> Definer".

Her bliver de tre områder listet op:

Stk
='Ark1'!$A$2:$A$15
Pris
='Ark1'!$B$2:$B$15
Samlet
='Ark1'!$C$2:$C$15

Så hvis man klikker på f.eks. stk, så kommer formlen på området frem ='Ark1'!$A$2:$A$15. Den vil jeg godt have til at refererer til F1, så værdien i formlerne i stedet for 15 bliver det man har tastet ind i F1 f.eks. 100.
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2012 - 10:53 #14
Jammen det er jo det princip jeg viste i #5.

http://gupl.dk/684420/
Avatar billede nph12 Nybegynder
04. september 2012 - 11:08 #15
OK, men filen i #5 er ikke den samme som i #14. #14 lad os tage udgangspunkt i denne. Jeg synes ikke, at det virker - jeg kan godt se, at du har ændret formlen for stk. Oppe i venstre hjørne - der for der står celleposition, der står også områdenavnet på de områder jeg har defineret. Områdenavnet på stk er der ikke, men det er de to andre. Når man vælger et områdetnavn, så bliver området markeret.
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2012 - 11:20 #16
Prøv at gå ind i Navnestyring, vælg "stk" og tryk på lighedstegnet i feltet "Refererer til". Læg mærke til formlen her.

Navngivne formler vises ikke i Navneboksen.
Avatar billede nph12 Nybegynder
04. september 2012 - 11:41 #17
OK. Det virker - dog forstår jeg ikke, hvorfor navngivningen af området i navneboksen forsvinder?
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2012 - 11:42 #18
Det er hvad Microsoft kalder "By design"
Avatar billede nph12 Nybegynder
04. september 2012 - 11:55 #19
OK. Det virker - men jeg savner lidt navngivningen i navnboksen. Tusind tak for hjælpen. Hav en fantatisk dag:-)

P.S. Opret et svar, hvis du vil have point
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2012 - 12:39 #20
OK - dit savn kan ikke afhjælpes.
Hans