Avatar billede brops Nybegynder
12. september 2012 - 16:08 Der er 4 kommentarer

Subquery i HQL

Jeg har følgende HQL:

String query = "SELECT OBJECT(l) FROM InboundNotification l INNER JOIN l.item item WHERE l.job = ? ORDER BY (SELECT SUM(itemInst.qty) FROM ItemInst itemInst WHERE itemInst.receivedFromNotification_id = l.id) DESC, item.localId DESC";

Jeg får desvære følgende fejl når jeg laver kørslen:

A serious error has occured: Call failed - root cause was: QuerySyntaxException Message: unexpected AST node: query [SELECT OBJECT(l) FROM com.persistence.entities.InboundNotification l INNER JOIN l.item item WHERE l.job = ? ORDER BY (SELECT SUM(itemInst.qty) FROM com.persistence.entities.ItemInst itemInst WHERE itemInst.receivedFromNotification_id = l.id) DESC, item.localId DESC].

Jeg har kunne læse mig frem til at jeg ikke kan have subquery i Order by, som jeg kan i sql.

Men hvordan jeg skal få det til at fungere kan jeg desværre ikke selv gennemskue.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. september 2012 - 17:23 #1
Har du overvejet den simple loesning: drop ORDER BY i HQL og sorter den List<> som du faar retur?
Avatar billede brops Nybegynder
12. september 2012 - 17:33 #2
Ja men det giver et hastighed issue hvor svartider bliver for lange
Avatar billede arne_v Ekspert
12. september 2012 - 17:41 #3
Det lyder ikke rigtigt.

En ORDER BY paavirker ikke antal raekker der laeses fra disk og sendes over netvaerk til app kode.

Forskellen er udelukkende om der sorteres i app kode eller i databasen.
Avatar billede brops Nybegynder
12. september 2012 - 18:27 #4
Vi er enige Arne.

Men svartiderne er ikke over netværket men for at sortere listen contra hente en query ud der er sorteret.

Jeg er ikke klar over forskellen i hastighed men at klare det per hql fjerne mere ballastningen fra den kode der generer de view som det hele er afhængig af.

Så i bund og grund handler det om at undgå at have for meget i kodedelen hvis det kan klares i databasen. Og det er der den hql kommer ind i billedet