Avatar billede Frederikkeklinkby Nybegynder
13. september 2012 - 20:21 Der er 7 kommentarer

Fysik - Elevator

Hej
Jeg sidder med en fysik aflevering og har et spørgsmål til en opgave om tyngdekraften i en elevator. Jeg kunne godt tænke mig at vide om tyngdekraften bliver større når elevatoren kører op eller ned? Og evt. nogle formler man kunne bruge til at forklare dette med?

Hilsen Frederikke
Avatar billede arne_v Ekspert
13. september 2012 - 20:36 #1
tyngekraften afhaenger af vaegten og den aendrer sig ikke

(vel - tyngdekraften afhaenger ogsaa af afstanden fra jordens centrum, men den kan vi nok betragte som vaerende naesten konstant)
Avatar billede Frederikkeklinkby Nybegynder
13. september 2012 - 22:16 #2
bliver tyngdekraften så større når den bevæger sig nedad eller opad?
Avatar billede arne_v Ekspert
13. september 2012 - 22:23 #3
Mindre naar du bevaeger dig opad.

Men da der ikke findes elevatorer som gaar titusinder af kilometer op, saa har det ikke nogen praktisk betydning.
Avatar billede store-morten Ekspert
13. september 2012 - 22:50 #4
tivoli.dk/media(8544,1030)/Introduktion_til_G.pdf
Avatar billede Frederikkeklinkby Nybegynder
14. september 2012 - 09:22 #5
Okay tak
Avatar billede arne_v Ekspert
15. september 2012 - 03:26 #6
med hensyn til den PDF saa er det vaerd at notere sig at dens "g-kraft" ikke er tyngde kraften.
Avatar billede richardjensen Seniormester
16. september 2012 - 19:42 #7
Skelne mellem tyngdekraft og kræfter i forbindelse med acc.