Avatar billede sergei_ Juniormester
13. september 2012 - 22:41 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hjælp: Farfar PC - Indhold

Kære eksperter,

Jeg har købt en super stationær PC, til min farfar, fordi det var hvad han ønskede, Jeg har nu 3 uger til at gøre den komplet klar til brug.

Hardwaren
Har købt en HP, som har mere end tilstrækkelig processorkraft, ram, grafikkort, osv.
Win 7 fulgte med

Jeg endt med at købe denne
http://www.bilka.dk/elektronik/computere/stationaere/hp-pavilion-p6-2280eo--04122262280%28purchase_other_ds%29

Indholdet er hvor jeg kan bruge hjælp:
Hvad skal jeg fylde på pc'en? Jeg har lagt Java, adobe, Officepakken, firefox, selvom han sikkert bare bruger IE, den har jeg så sat op rigtigt. Google Earth. Alcohol 52% og andre uundværlige programmer

Det er her jeg mangler hjælp fra jeg eksperter. Det behøver ikke være gratis. Han ser ikke film på PC'en, eller hører musik. Han spille bridge nu. Det er bare det han har prøvet. Jeg tror han er nysgerrig og hvis der var andre ting jeg kunne vise ham med et eller andet...

Han spiller bridge er interesseret i fugle, er interesseret i politik.

Gode ideer? Indput?

Min far kan godt lide bridge og mangler et godt bridgeprogram

Jeg skal også sætte hans mailprogram op fra outlook. Det bliver sikkert ikke for svært. Men han gamle PC står i Odense om den nye i KBH. Hvordan gør man det?
Avatar billede swiatecki Novice
13. september 2012 - 23:40 #1
Installer "Secunia PSI", så kan den selv holde programmer såsom adobe, java mv. opdateret, uden at brugeren skal gøre noget.

Og også Team-viewer, så kan du logge ind hjemmefra og fjernstyre PC'en
Avatar billede sergei_ Juniormester
13. september 2012 - 23:58 #2
God ide med Teamviewer, så ken jeg sidde i KBH og fjernstyre,

Ang. patch management havde jeg egentlig valgt Heimdal, som jeg tror er bedre. Tak for input

Det er egentlig ikke et teknisk problem. Mere et problem med udnyttelsen.  Hvordan får jeg ham igang, hvad skal jeg installere for en mand på 73, som han synes er spændemde osv...

Jeg tror ikke min far kommer til at bruge en halv procent af de muligheder derude, men en halv procent er ret godt..
Avatar billede vejmand Juniormester
14. september 2012 - 00:06 #3
Evt. nogle "Favoritter" han selv kan studere, f.eks.: https://www.aeldresagen.dk/temaer/Sider/nemid.aspx?emne=Teknologi+og+IT
Avatar billede sergei_ Juniormester
14. september 2012 - 01:43 #4
Tak fo indput, men det er lidt skudt ved siden af. Han har styr på netbank osv. Nej det jeg leder efter er mere. Han finder ikke selv ud af det det ekstra.

Jeg vil give ham mere !!

WTF kan jeg kan jeg lægge a programmer, sjove ting, spil whatever som han vil synes er herligt ?? Det er mere det jeg søger inspiration til

Der må da være andre end mig der har stødt på det samme ?
Avatar billede mnewman Nybegynder
14. september 2012 - 08:05 #5
lige en side ting, noget antivirus ville nok også være godt, måske noget ghost, så hvis han laver ballade kan du lige nemt lave den igen.

ellers så er det jo bare at undervise ham lidt i hvordan han bruger nettet, og så kan han jo selv finde alt det underholdning han skal bruge :)
Avatar billede tiger_dk Mester
14. september 2012 - 09:05 #6
Java Version 7 Update 7: http://java.com/en/download/inc/windows_upgrade_ie.jsp

Adobe Reader X (10.1.0): http://get.adobe.com/dk/reader/ (fjern fluebenet et i Ja, installer Google Chrome - valgfrit) mm. det også skal på maskinen)

Adobe AIR 3.4: http://get.adobe.com/air/

Adobe Flash Player 11.4.402.265: http://get.adobe.com/flashplayer/

Adobe Shockwave Player 11.6.6.636: http://get.adobe.com/shockwave/

CCleaner 3.22.1800: http://www.filehippo.com/download_ccleaner/ er meget godt have på maskinen

TeamViewer: http://www.teamviewer.com/download/TeamViewer_Setup_da.exe

Mht, til antivirus, siden det er pc der er købt i bilka, er der nok Norton eller McAfee på ! Hvis det stod til mig, ville jeg fjerne det og installere enten Microsoft Security Essentials (er meget lidt systemkrævende) eller Kaspersky Internet Security (som er virusbeskyttelse i verdenklasse)

Microsoft Security Essentials: http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/products/security-essentials

Kaspersky Internet Security: http://spywarefri-shop.dk/udvalgte-produkter/kaspersky-internet-security-2009.html

Mig selv, bruger jeg Kaspersky Internet Security, det holder utøjet ude !

Ovenstående program, lige minus to virusprogrammer på samme maskine (das ist Verboten), er f.eks. programmer jeg har på min maskine, og den køre bare perfekt !

Der kan sikkert nævnes flere, men jeg vil mene, hvis ovenstående er at finde på maskinen, så er man godt kørende !

God fornøjelse, med at få den op at køre !
Avatar billede tiger_dk Mester
14. september 2012 - 09:48 #7
..så skal du selvfølig også gøres opmærksom på, når du tænder maskinen og kobler maskinen til internettet, så er der jo et hav at opdateringer til Windows, men det er du nok fuld opmærksom på...
Avatar billede tiger_dk Mester
14. september 2012 - 09:55 #8
Skal Microsoft Office pakken evt. på maskinen ?
14. september 2012 - 10:05 #9
... opret et frisk SYSYEMGENDANNELSESPUNKT ti sidst ...
Avatar billede tiger_dk Mester
14. september 2012 - 10:13 #10
jep..., så er det hele vist ved at være der !
Avatar billede sergei_ Juniormester
15. september 2012 - 17:23 #11
Kanon, tusind tak. Er igang med at installere det hele fra tigers liste .-)

Jeg har lagt officepakken på.

Jeg har fjernet Symantec der var preinstalleret men skulle aktiveres, og har lagt Avast på. Måske vil jeg overveje at købe kaspersky i stedet eller også tage Microsoft Security Essentials, så man slipper for alle de jævnlige pop ups og salgsforsøg, som måske forvirrer. Jeg fik faktisk også Bullguard med i en æske, gratis i et år, men tror ikke det er så godt.

Ellers lægger jeg et bridgespil på og skal overføre hans email fra hans gamle computer. Google Earth. Måske kan jeg finde noget fotoalbum eller lignende.

Ghost lyder smart, men kender det ikke. Tror jeg prøver den indbyggede backup/gendannelse i windows7

Jeg takker, og sæt en post så jeg kan give point.
Avatar billede tiger_dk Mester
16. september 2012 - 20:21 #12
Avast skulle også være et meget godt Antivirus program ! Det ser så pænt ud, at man kan få Norton med i prisen når man køber en ny maskine, men får lidt et chok når, man skal forny licensen, det koster som regel det dobbelt, af det da man købte programemt med maskinen, det har jeg oplevet !

Mhs. til backup, bruger jeg f.eks Nero BackItUp, det køre engang imellem og laver backup f.eks til en ekstern disk !