Avatar billede celal Nybegynder
16. september 2012 - 23:44 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

hvilken ssd sal jeg vælgetil min lenovo T61 T7300

jeg har bærbar lenovo T61 T7300, med en 160GB 5400 rpm, som jeg gene vil upgradere til en ssd hardisk, så jeg kan få lidt speed på. Men hvilken skal man vælge? Jeg har været inde på edbpriser og kigge, og de har enorm mange typer og mærker. Er der nogen af mærkerne som ikke vil fungere til min bærbar, skal jeg gå efte noget specialt. Håber der er nogen som har styr på det og som kan hjælpe.
Avatar billede KHHP Juniormester
17. september 2012 - 07:42 #1
Kan ikke rigtig finde noget info på den specifikke maskine du har, men alle SSD'er skulle virke i de forskellige computere. Det der sætter grænsen for hastigheden, er din harddisk-controller/SATA-controller. Dertil kommer selvfølgelige den generelle systemhastighed. Så hvis du sidder med meget lidt RAM og 64-bit Windows 7, så vil du ikke få så meget ud af en SSD.
Men vigtigst af alt, så SKAL din computere bruge en SATA-HDD i dag, ellers kan du skyde en hvid pil efter en SSD.
Med de info du har givet, så vil jeg tro at din maskine kører med en SATA-150(1,5Gb/s) controller og derved får du ikke det helt store ud af en SSD. Det betyder dog ikke at en SSD er udelukket, da de er bagud-kompatible, så du ville godt kunne købe en SATA-300(3Gb/s) SSD og montere i din pc, men du vil miste noget på hastigheden.
Avatar billede KHHP Juniormester
17. september 2012 - 07:43 #2
Og for at vende tilbage til hvilket mærke du skal vælge, så har jeg hørt rigtig godt om både Intel 520-series, 330-series og SAMSUNG 830-series SSD'er.
Avatar billede jokkejensen Novice
17. september 2012 - 10:23 #3
T61 -> PM965 chipset -> SATA-300 controller (3port).

15KMbs

/J
Avatar billede celal Nybegynder
17. september 2012 - 11:38 #4
min harddisk er p.t på 5400 rpm, selv hvis den kun læser med 15Mbs (1,5 Gb/s), vil en opgradering så give en større perfomance?
Avatar billede jokkejensen Novice
17. september 2012 - 14:01 #5
Bestemt, kør selv en "windows performance test" og se hvor flaskehalsen er på din pc, det kan være grafikkortet også halter, men hvis du sidder på en T61'r er det nok heller ikke de store 3d spil der ryger igennem :)

Det er en fornuftig opgradering, og SSD disken kan altid flyttes over til en anden bærbar hvis du ønsker at skifte - dog ser man mere og mere SSD som standard i de moderne bærbare.

Jeg har ikke som KHHP læst reviews af de forskellige, men kører selv med en fra Intel (1½ år gammel fætter)
Avatar billede montago Praktikant
17. september 2012 - 16:07 #6
Du skal holde dig langt væk fra Kingston og OCZ... i det hele taget alle SANDFORCE controller baserede SSD'er.

de gamle Lenovo bærbare laver blå skærm med de SSD'er

http://forums.lenovo.com/t5/W-Series-ThinkPad-Laptops/error-2100-HDD0-initializing-error-1/td-p/261205

Har selv en så jeg ved hvad jeg snakker om og har undersøgt problemet ret grundigt.

Køb en Intel X25 eller lign... ved ikke om 330/520 virker dog.
Avatar billede montago Praktikant
17. september 2012 - 16:11 #7
btw... SATA porten som HDD'en sidder på er vidst nok 3 Gbit mens CD-ROM/DVD kun er 1.5 Gbit .. så hvis man køber en skuffe til at have en extra HDD i Drive-Bay kører denne kun med halv speed :-/

Dette gjorde Lenovo fordi porten er ATA og ikke SATA - så for at supporte gamle DVD-Drev osv kører porten i kompatibilitet mode.

Man kan hacke BIOS til at køre med 3 Gbit - men med risiko for at brænde computeren af. :)
Avatar billede celal Nybegynder
20. november 2012 - 13:03 #8
Tak, for jeres svar. Jeg fik købt en "Intel SSD 330 Series - SATA-600 180GB", og den køre som en drøm.
Avatar billede montago Praktikant
20. november 2012 - 13:07 #9
sig til hvis du får en HDD-2100 fejl..
Avatar billede celal Nybegynder
20. november 2012 - 14:23 #10
Er det noget jeg burde få?
Avatar billede montago Praktikant
20. november 2012 - 14:49 #11
nej, men som jeg skrev kan du ricikere at få en [Error 2100: HDD0] fejl hvis du bruger en Sandforce SSD i en T61'er

disken vil virke helt fint flere dage i træk, men kan finde på at lave blå skærm og komme med fejlen når den så booter bagefter.

det er ikke "alvorligt" du skal bare slukke maskinen helt og starte den igen -- men hvis du får den, betyder det at du ikke kan bruge disken alligevel.

Intel 330 er Sandforce baseret så vidt jeg ved.

OCZ og Kingston er som sagt NO-GO, men det kan være Intel'en virker helt fint.
Avatar billede Friendly_Yuri Nybegynder
12. september 2014 - 22:32 #12
Hej,

Jeg fandt lige denne tråd og ville høre om nogen kunne anbefale en anden SSD end 'Intel Solid-State Drive 330 Series', hvis der er risiko for at denne giver blå skærm?