Avatar billede sn0wflake Nybegynder
18. september 2012 - 23:24 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Ubuntu Server GRUB

Jeg har utallige gange forsøgt at installere Ubuntu Server. Det er endelig lykkedes at komme igennem problemet med at installere GRUB. Næste problem er så når jeg rebooter efter installationen. Her får jeg så fejlen med "unknown filesystem".
Jeg har installeret Ubuntu Server på et motherboard "hardware" baseret system. Af erfaring fandt jeg ud at at man skal vælge den software baserede RAID emulering i Linux. Så lykkedes det at få GRUB til at virke under installationen. Efter at installationen af Ubuntu var komplet med GRUB genstartede jeg PC'en og fik beskeden "error: unknown filesystem" med konsol prompten "grub rescue". Her er jeg komplet fastlåst.
Vær venlig at overbevise mig hvad der er så pokkers godt ved Linux fordi jeg har spildt en hel aften med ting der ville tage mig max en time ved at installere Windows.
Avatar billede kurt54 Ekspert
19. september 2012 - 00:00 #1
Nu ved jeg ikke helt hvad du skal bruge det til. Men udtrykket raid emulering kan jeg ikke lide. Jeg tror det er komplexiteten med raid på bootdisk der driller dig. Overvej fordele og bagdele ved RAID.
Avatar billede lassebm Nybegynder
19. september 2012 - 08:45 #2
Godt, afhænger af hvad du skal bruge det til! :)

'hardware baseret system' ? Tror ikke jeg er helt med her. Har du installeret grub i din MBR, og hvordan ser dit partitions layout ud?
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
19. september 2012 - 15:36 #3
Mit bundkort er et Fatal1ty F-190HD (http://www.motherboards.org/reviews/motherboards/1705_2.html) med indbygget RAID controller hvilket fungerer fint med Windows, så jeg ved at det fungerer rent hardware mæssigt. Jeg prøvede først at oprette én stor partition, men efter en masse bøvl under installationen af GRUB forsøgte jeg at oprette en lille partition på 32 MB og resten af pladsen til OS'et og data fordi jeg har prøvet at rode med Linux før og der er noget med at der skal oprette et par partitioner til boot og data. Løsningen med to partitioner ved jeg ikke rigtigt om det løste noget da jeg ikke kan hitte rundt i alle de forskellige navne på diske der opstår med et RAID og måden Linux navngiver dem (jeg ved ikke om jeg ser på RAID'et, RAID'ets diske, eller de fysiske diske). Måden jeg dog fik fuldført installationen af Ubuntu Server var dog at vælge den software baserede RAID integration fordi jeg havde læst på et andet forum at der findes "fake" RAID's, rene hardware RAID's, og rene software RAID's. Som sagt så lykkedes installationen af Ubuntu Server, men da jeg genstartede PC'en fik jeg ovenstående besked at GRUB ikke kunne hitte ud af hvad den skulle boote, og det er så her at jeg er fastlåst.
Håber det giver et indblik i mit problem som i første omgang blot er at få GRUB til at pege på den rigtige partition. Hvis i har yderligere spørgsmål er i velkomne til at spørge :)
Avatar billede lassebm Nybegynder
20. september 2012 - 11:41 #4
Hvordan ser dit partitions layout ud?
Software raid benytter sig af mdadm, og jeg ville tro der er gået noget galt i denne opsætning, og evt. installation af grub.

Ang. dit hardware raid, så burde installeren se raidet som én enhed, forudsat at det altså er sat op i bios/raid-controlleren.

Det er lidt svært at vide hvad præcist der er gået galt, og hvad den præcise løsning er, "remote" fra.
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
01. december 2012 - 11:20 #5
...