Avatar billede inteeeL Nybegynder
28. september 2012 - 08:32 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

phpDesigner 8 - manglende genveje?

Godmorgen.

Som fast bruger af Notepad++ over flere år, følte jeg på et tidspunkt, at det var tid til at finde et nyt program. Jeg læste derfor nærmere om phpDesigner (8), velvidende at det er et kommercielt produkt og derfor (forhåbentligt) mere sofistikeret og bedre at bruge. Jeg besluttede mig derfor for at hente BETA'en, før jeg ville foretage en investering i programmet.

Jeg synes, at der er mange fordele ved brug af phpDesigner 8 - på mange måder er det hurtigere, at får fremstillet en kode end ved Notepad++. Dog har jeg ikke formået at finde nogle genveje, som jeg synes er vigtige, når jeg skal kode - det gælder følgende:

- Duplikering af linje. Jeg savner CTRL + D funktionen, hvor linjen duplikeres (i notepad). Findes denne genvej i phpDesigner?

- Mulighed for at scrolle gennem filerne. Jeg savner CTRL + Tab funktionen, hvor man kan se alle de åbne filer i en oversigt. Jeg har ofte (næsten altid) flere/mange filer åbne på samme tid, hvorfor det er en irritation at skulle finde alle filerne i baren.

- Skifte tilbage til den føranvendte fil. Jeg sidder tit og arbejder med to filer - en inkluderingsfil (til fx en funktion, der opretter en række i databasen) og en fil, hvor funktionen kaldes. Jeg savner derfor muligheder for at skifte frem og tilbage hurtigt og smertefrit, uden at skulle gøre det ved klik i filbaren.

Det er umiddelbart de genveje/funktioner, jeg mest har lagt mærke til. Jeg håber, nogle af jer sidder inde med genvejene. Måske findes de bare ikke, men så vil det være rart at vide.

Hav en god dag. :-)
28. september 2012 - 09:27 #1
Tak fordi du gør mig opmærksom på php designer og muligheden for at afprøve en beta.  Jeg har de sidste tre-fire måneder brugt notepad++ som jeg har været glad for (indtil da har jeg bare brugt notepad).  Det bliver ikke idag, men jeg har i sinde også at downloade og afprøve php designer 8 beta.  Måske vi så kan udveksle erfaringer.
Avatar billede inteeeL Nybegynder
28. september 2012 - 10:17 #2
Som nævnt er der utrolig mange fordele ved phpDesigner, hvorfor jeg helt klart vil anbefale programmet. Jeg nævnte bl.a., at jeg synes, det er mere effektivt at bruge. Et eksempel er ved brug af parenteser, tuborgklammer, apostroffer m.m. Programmet indsætter her altid en slutparentes, en slut-tuborgklamme, en slutapostrof osv. og placere herefter cursoren i midten. Derudover kan fordele som fejlfinding (programmet markere end linje med rød, hvis den finder en fejl - manglende semikolon, manglende parentes osv) samt forklaring af funktion (programmet viser, hvilke argumenter der skal med i de forskellige integrerede funktioner - en slags PHP-håndbog).

Lad os endelig udveksle erfaringer, hvis du vælger, at kaste dig ud i det.
29. september 2012 - 21:02 #3
Nej, det bliver ikke til noget i denne omgang.  I et studie jeg er igang med har jeg lige været nødt til at installere og begynde at lære at bruge Eclipse, og jeg når ikke til at prøve videre rundt.  Måske på et senere tidspunkt.
Avatar billede ptj_11 Forsker
30. september 2012 - 16:40 #4
Jeg er ikke selv klog på disse dele,men jeg faldt over dette program på et tidspunkt, så bare lige et vink til jer, hvis nu I ikke kender det:
http://xlinesoft.com/blog/2012/07/04/preview-of-some-new-features-in-phprunner-6-2-and-asprunnerpro-7-2/
Kan også downloades i betaversion.
/ptj_11
Avatar billede inteeeL Nybegynder
08. oktober 2012 - 15:39 #5
Jeg takker Christian for at gøre mig opmærksom på, at der ikke har været mere aktivitet på denne tråd, som har kunnet hjælpe mig videre.

@ptj_11: Interessant, jeg vil da lige prøve beta-versionen af, når jeg får tid. Tak for linket.

Jeg lader pointene gå til mig selv i kraft af, at jeg ikke "fik løst" mit problem med programmet. Hvis I er uenige, må I udtrykke jeres utilfredshed, og jeg skal gerne give point i ny tråd. :-)