Avatar billede turbo3000 Nybegynder
03. oktober 2012 - 00:25 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ny IP-adresse til exchange server?

Hej
Jeg håber dette er den rigtige kategori, ellers ret mig endelig.

Vi har en exchange server til at styre vores emails.
Nu skal vi have en ny IP-adresse fra vores internetleverandør.

Hvad skal man foretage sig i den forbindelse?
Bør jeg selv kunne ændre dette, eller skal jeg have fat i en it-konsulent?

Jeg går ud fra jeg skal ændre indstillinger hos vores domæne host. Plejer man selv at kunne gøre dette, eller gør domæne-host dette?

Skal der ændres noget på selve serveren eller i Exchange programmet?

Hvad med DNS-adresser. Har de noget at gøre med internetleverandøren eller domæne hosten? Og skal de ændres? Vi skifter ikke leverandør, kun IP-adresse.

/Tak :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. oktober 2012 - 08:55 #1
Hej.

  Du skal ganske riggtigt have fat i jeres eksterne DNS. Der er givetvis en A-record, der hedder noget i retning af [mail.domain.dk] og længere nede en MX-record, der peger på den. Så hvis A-recorden bliver rettet til, skulle i gerne være kørende.
  Husk at kigge efter en evt. SPF-record, hvis I har brugt sådan en. Skal det gøres enkelt, kopierer du indholdet fra den (det er som regel en type [txt]) til en notpad-ting, arkiverer den og sletter SPF-recorden.

De bedste hilsner
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
03. oktober 2012 - 22:25 #2
reverse dns' skal ændres
spf skal ikke ændres hvis du bruger a eller mx i den, bruger du ip skal den ændres
ændre ip i firewall
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
04. oktober 2012 - 01:49 #3
Tak for svar. Jeg lærer noget nyt hele tiden. :)

Jeg kendte ikke til SPF-records, men det ser ikke ud til vi bruger dette.

Reverse-DNS kan jeg ikke helt finde ud af. Skal den rettes hos internetleverandør (TDC) eller domænde-hosten?
Avatar billede riversen Nybegynder
04. oktober 2012 - 06:55 #4
ja, du skriver til din udbyder, at du gerne vil have lavet reverse dns på din IP, samt hvad den skal "reverses" til fx mail.domæne.dk
Avatar billede riversen Nybegynder
04. oktober 2012 - 06:55 #5
du bør iøvrigt få lavet en spf record :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
04. oktober 2012 - 08:49 #6
Vær lige opmærksom på at ikke alle mail-servere håndterer SPF korrekt; Exchange har haft issues med det, på trods af at MS har været drivende kraft i projektet.
Du kan fint leve uden en SPF-record, hvis I ikke har benyttet det indtil nu.
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
05. oktober 2012 - 00:54 #7
Jeg har stadig lidt probemer med at forstå den Reverse-DNS...

Jeg har fundet en vejledning hos TDC der siger at de styrer rDNS, og den kan ikke ændres når man kun har én IP...

Skal man have en reverse-DNS?
Kan jeg kontrollerer om vi har en nu?

Tak :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. oktober 2012 - 08:59 #8
Hej igen.

Det er ikke altid nødvendigt, så det er bestemt muligt at der ikke er lavet en reverse på jeres nuværende. Det bruges til at chekke at IP# og domain hænger sammen. En vanlig DNS-record sørger jo for at opløse domain til IP#.

/Carsten
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
11. oktober 2012 - 16:46 #9
Tak for jeres hjælp! :)

Jeg løste opgaven uden problemer og uden ubehagelige overraskelser.

Send lige et svar. :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. oktober 2012 - 19:32 #10
Godt du kom i mål med det!

/Carsten