Avatar billede esys Juniormester
05. oktober 2012 - 09:27 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Strømforsyning eller bundkort kaput - værktøjer?

Hvad skal man bruge af værktøj til at måle hvad der er galt?

Jeg oplever ofte situationer hvor jeg er i tvivl om hvad der er galt med en PC. Hvis den er gået ned er jeg i tvivl om det er bundkort, strømforsyning eller andet der er årsagen.

Hvad skal man bruge af værktøjer for nemt og hurtigt at måle og bestemme om hvad der fungerer?

Findes der derudover nogle enkle metoder til feks at bestemme om en strømforsyning er død? Jeg ved godt at der er "flere" strømforsyninger inde i hver enkelt - med forskellige spændinger osv - men er der alligevel et eller andet der hurtigt indikerer at den er død eller levende? Kan man feks forestille sig at processor-køleren ikke vil starte op selvom at strømforsyningen egentlig er ok men at bundkortet er stået af osv?
Hvis man kobler alle stømforsyningens strømkabler fra motherboard osv hvad og hvordan måler man så om den fungerer?

Ligeledes med motherboardet: hvordan måler man egentlig nemmest om det er stået af?

Findes der egentlig sikringer i feks strømforsyninger, sikringer man selv kan skifte?

Jeg ved godt at der er mange forskellige typer strømforsyninger, motherboards, indstikskort osv og der findes sikkert mange metoder. Men hvis du har nogle anbefalinger hører jeg meget gerne om det.

Som lille ekstraspørgsmål findes der så noget freeware/betalingssoftware der kan måle spændingsudfald eller begyndende problemer med feks strømforsyninger? Jeg har prøvet en hel del forskellig software men de siger alle at alt kører som det skal gøre selvom maskinerne ofte er "halvdøde". På forhånd tak
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. oktober 2012 - 09:33 #1
Hej.

  Well, for test af PSU'en vil http://www.prishammeren.dk/shop/atx-power-supply-475p.html?gclid=CLiZ-bit6bICFcaXcAodaCUA_Q være et godt sted at starte. Fungerer den, er der ofte en piezo-højttaler på MB'et, der kan fortælle dig om der er noget galt med det. Derfra går du videre til grafikkortet, hvor resultatet jo i reglen er billede eller ej. Derfra har du basalt set et kørende system og kan så begynde at kigge efter symptomer på enten for lidt effekt i PSU'en eller termiske problemer.
  Så skulle du gerne kunne komme godt igang.

De bedste hilsner
Avatar billede esys Juniormester
05. oktober 2012 - 10:55 #2
Ok, lyder lige som et godt værktøj, Power Atx Testeren. Jeg fandt dog en tilsvarende fra Delock hos min nuværende leverandør: http://www.delock.de/produkte/G_18159/merkmale.html?setLanguage=en
Den ser ud til at kunne det samme, dog med LED-display, så jeg tror at jeg vil bestille en sådan.

Vedr motherboardet er der ikke andre metoder at måle/teste det på end med lyden fra piezo-højttaleren? Jeg mener, hvis det virkelig er stået af kan det vel ikke give lyd fra sig eller?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. oktober 2012 - 11:41 #3
Hej igen.

  Det er det mest fascinerende: Det er forbavsende meget, der kan have opgivet ånden på sådan et, hvor BIOS og basale chipsæt-funktioner i fællesskab stadig kan formå at dytte en fejlkode. ;-)

/Carsten
Avatar billede esys Juniormester
05. oktober 2012 - 12:01 #4
OK Carsten, jeg prøver at se om jeg kan få det testet. Drop et svar så du kan få nogle points.

Kender du i øvrigt til tricks der kan teste om et motherboard kan være så ødelagt (feks brændt sammen, fejlmonteret eller kortsluttet) at det kan ødelægge en eventuel helt ny strømforsyning når man sætter den i?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. oktober 2012 - 14:09 #5
Hej igen.

  Erfaring siger at det er NÆSTEN umuligt at svide en PSU af med et defekt bundkort - det er som regel ting som at køre den tæt på max output i længere tid, der ender med at få has på dem, som regel på grund af varme. Det er også varmen, der kvæler dem, når de ind imellem fyldes op med støv.

/Carsten