Avatar billede mobius6 Juniormester
10. oktober 2012 - 16:42 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Cyclic Redundancy error (ekstern 500mb Disk - USB)

Hej jeg fik denne fejl på min go'e gamle externe disk (som har masser af back-up data jeg helst ikke vil miste).

jeg googlede og prøvede følgende:

1)    Open Command Prompt.
2)    Type: diskpart.
3)    At the DISKPART prompt, type: rescan.
4)    Try to initialize disk.

2.    Running Disk Utilities to check disk error, here I provide CHKDSK utility.

1)    Open Command Prompt.
2)    Type: chkdsk /f.
3)    After checking disk error, retry the command: diskpart

nu kan jeg SE disken (/H) men får samme fejl nå jeg prøver at åbne. Nu siger den også at "dicken skal formateres før den kan bruges" :-/  eww det er ikke hvad jeg lige har lyst til

ideer ?
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
10. oktober 2012 - 16:48 #1
Det kunne måske være harddisken er formateret med et format som dit system ikke understøtter og det dermed ikke kan læse disken.

Kan du huske hvad format den er formateret med ?

Prøv eventuelt på en anden computer med et andet system.
Avatar billede mobius6 Juniormester
10. oktober 2012 - 16:52 #2
jeg har brugt disken hver dag i 2 år på de samme 3-4 laptops det er altså det samme "miljø" at fjelen nu er opstået (win 8, win 7, vista 8den gamle gamle laptop)) ...Altså har disken ikke været "udsat" for noget "nyt".
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2012 - 17:10 #3
Du kan se disken i diskhåndteringen, men i hvilket filformat er den i (Raw ntfs fat 32?)
Ps husk at "svar" kun er til løsninger og pointgivning.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2012 - 17:13 #4
Avatar billede mobius6 Juniormester
10. oktober 2012 - 18:02 #5
ev, jeg fjernede en anden extern disk, og så røg den defekte disk også af, og jeg kan jeg slet ikke se den igen... :-/

Mht. format så ved jeg den er formatteret således at den ikke kan kopiere mere end max 4Gb (og den er ikke RAW...)
De 4BG begrænsning skulle sige noget om hvorvidt det er NTFS eler FAT, ikk?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2012 - 18:06 #6
Hvis du ikke kan få større filer på den ned 4 gb er den formateret i fat 32.
Avatar billede mobius6 Juniormester
10. oktober 2012 - 18:07 #7
så er den "på" igen :))

via "properties" kan jeg se en række informationer men
"the volume contained on this disc" er "tom"
altså: DISC, TYPE, STATUS, PARTITION STYLE, CAPASITY, og så videre..

men jeg kan godt se fx:
disk.inf:disk_device.NTamd64:disk_install:6.1.7600.16385:gendisk
under "Driver Node Strong Name"
Avatar billede mobius6 Juniormester
10. oktober 2012 - 18:09 #8
ok jamen så er det FAT :)
Avatar billede mobius6 Juniormester
10. oktober 2012 - 18:12 #9
eller rettere jeg HAR kopieeret større filer men så skulle jeg ind som admin og give lov til det...

hvis jeg vælger "Fomatter" (altså bare for at se, siger den:
Capasity : 465GB
Files system NTFS (default)
Allocation on disc: 4096 bytes
Avatar billede mobius6 Juniormester
10. oktober 2012 - 18:13 #10
og under dropdown ved:
Files system NTFS (default)

kan jeg kun vælge NTFS og exFAT
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2012 - 18:13 #11
Nu da du kan se disken har du så forsøgt at scanne den med et data recovery program?
http://digifile.dk/download.php?katid=33
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2012 - 19:09 #12
Når du bare skriver : chkdsk /f. så er det C:\ du scanner. Jeg ved ikke om man kan køre CHKDSK på en extern, men hvis man kan skal der stå CHKDSK X: R /F (X skal erstattes med det rigtige bogstav.
Men med Cyclic Redundancy error er det vist yderst vanskeligt at redde data

I kommandopromten:
chkdsk /r /f
/f Retter fejl på disken.
/r Finder beskadigede sektorer, og genopretter læsbare data
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2012 - 19:10 #13
Rettelse det skal stå sådan chkdsk /r /f
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2012 - 19:18 #14
Indskydelse til #12
Kan Windows køre og man kan se den eksterne så højreklikke jeg altid på den og vælger egenskaber. Under funktioner kan man vælge at tjekke disken for fejl.
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2012 - 19:27 #15
OK, det var fordi jeg har set en overskrift om at man ikke kunne.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2012 - 19:45 #16
Hmm prøvede lige at tjekke min lille ekterne harddisk, og jeg kunne ikke få lov til det. Så du har ret i din indskydelse jorn-a i #15.
Det må så have været et af de interne drev jeg tjekkede (ikke c).
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2012 - 12:31 #17
Jeg tror at den eneste mulighed er, at forsøge at redde vigtige data. Jeg vil foreslå at prøve med en Live-CD f.eks. Mint Linux:
http://www.linuxmint.com/download.php
Hvis det ikke lykkes, så kan Recuva free måske finde nogle data:
http://www.piriform.com/recuva/download
Avatar billede 220661 Ekspert
12. oktober 2012 - 13:00 #18
#17 Jeg er enig. #11 :-)
Tager på ferie i morgen til Costa Del Sol i 7 dage, så hvis der er noget hjælp jeg har bidraget med kan dette svar evt bruges sammen med et andet svar når løsningen er fundet. Jeg skal nok holde øje med tråden så længe jeg kan.
Held og lykke med at gendanne.
Hirens boot cd med Mini Xp og en masse programmer der følger med kunne også være en mulighed:
http://www.hiren.info/pages/bootcd
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2012 - 13:24 #19
Nåda, #11 den havde jeg glemt. Måske fordi spørger ikke har reageret på den. Jeg kan se spørger har åbne spørgsmål tilbage til 2005, så hvis han ikke reagerer i dag, dropper jeg overvågning. Jeg kan ikke huske alle de indlæg der er i de mange forskellige spørgsmål, og jeg gider ikke genlæse efter flere dage uden respons. Det er en ny regel jeg har lavet til mig selv: max 3 dage uden respons, og jeg dropper spørgsmålet. Jeg glemmer dem og sparer mig selv for ærgrelse.

God ferie på Costa Del Sol:)
Avatar billede 220661 Ekspert
12. oktober 2012 - 13:28 #20
Tak skal du have.
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2012 - 01:03 #21
Mangler respons fra spørger. Dropper overvågning af spørgsmålet.
Avatar billede mobius6 Juniormester
13. oktober 2012 - 16:43 #22
Har sendt disken til reperation, kom ikke rigtigt videre med de ovenstående komentarer, det nærmeste en reele løsning skrev jeg selv allerede i 1'st indlæg (CHKDSK). Da der jo ikke er "kontakt" til disken nytter recovery software jo ikke så meget.

Og ja ud er det jo ikke en live chat men et forum så time til time respons kan nok ikke forventes som det kunne her i gamle dage.

Tak for opmærksomheden.