Avatar billede MrGamer-KBA Nybegynder
20. oktober 2012 - 19:02 Der er 7 kommentarer

Cooler Master blæser larmer MEGET

sidder i øjeblikket hvor jeg skriver dette til et lan hvor jeg desværre har en Cooler Master Excalibur 120mm blæser til at sidde i min stationær... samt har 2 mere til at ligge derhjemme som skulle være bygget i.

jeg siger desværre fordi der står i specifikationerne at lydudbreddelse skulle være på 13 dBA men, når jeg kører spil som WoW, Diablo 3 og sån så kører den på fuld drøn og larmer ihvertfald mere end 13 dBA....

har haft en ven til at kigge i bios og det hele og han kan heller ik se andet end den kører som den skal...

link: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=592865

er det et kendt problem at de larmer sån? eller er det måske blæseren som er defekt?

takker for tiden :)
Avatar billede claes57 Ekspert
20. oktober 2012 - 20:03 #1
i 120 x 120 x 25mm, 600 ~ 2000 RPM, 26.4 ~ 85.6 CFM, 13 ~ 30 dBA, 4-pin
du tror på de optimale 13db, og ikke de 30, der står her?
13 er, når den ikke lavet en bønne - 30 ved fuld belastning.
Du skal måske se på, om der skal støvsuges i kabinet, eller om der er andet, der gør, at belastning går til 100%. Se specielt på grafikkort og dens køling.
Avatar billede MrGamer-KBA Nybegynder
20. oktober 2012 - 20:18 #2
altså computeren er kun omkring 2 måneder, og har stået uden siden det meste af tiden så ved den ikke er støvet... med hensyn til graffikkort hvad mener du der?
Avatar billede claes57 Ekspert
20. oktober 2012 - 20:27 #3
du har en blæser i kabinet, og to liggende på en hylde?
ingen data om maskinen i øvrigt?
hvordan i al verden skulle jeg vide, at maskinen kun er 2 mdr gammel - hvad består den af, og hvorfor er der to blæsere liggende i reserve (som skulle være i - hvorfor er de ikke det).
Hvis du skifter den larmende blæser med en af de andre, hvad så?
Avatar billede MrGamer-KBA Nybegynder
20. oktober 2012 - 20:34 #4
har de 2 blæsere liggende fordi jeg har haft lidt bøvl med af få dem sluttet til men det en helt anden sag...

computer specs:

Cooler Master Centurion 5 II Midi Tower
Chieftec Nitro Series BPS-750C 750W PSU
AMD FX-8150 8-Core Processor
Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9
Sapphire Radeon HD 6870 1GB GDDR5
OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 120GB
Seagate Barracuda® 1TB
Creative SB X-FI Titanium

der sidder i forvejen 2 blæsere i kabinettet foran og bagpå... og så har jeg sat den ekstra i toppen som larmer sindsyg meget...
Avatar billede claes57 Ekspert
20. oktober 2012 - 21:05 #5
du har ikke vendt stikket på top-blæseren omvendt?
ellers skift med en af de to på hylden, og test.
Hvis du overvåger temp i maskinen (cpu/kabinet/grafik) - har du så overhovedet brug for blæseren i toppen?
Avatar billede MrGamer-KBA Nybegynder
20. oktober 2012 - 21:58 #6
har både haft coretemp og speedfan til at kører... de måler en maks temperatur på omkring de 50-54 grader ved CPU, resten siger speedfan er i orden...

den blæser jeg har sat i kører som regl med i snit 1600 RPM når jeg gamer WoW på toppen... problemet er dog støjen.... luften der kommer ud er heller ikke så varm, så jeg vil personligt mene det er godt at have den der...

men hensyn til stikket så kan det kun vende på 1 måde, med hensyn til construction på bundkort og stikket, men når jeg engang kommer hjem i morgen (søndag) så vil jeg lige prøve at skifte til en af de andre blæsere, de endnu ikke åbnet nemlig...

men ellers er den eneste løsning vel nok at købe nogle andre, tænker ikke det hjælper så meget at begynde på noget maks RPM på den eller noget...
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2012 - 08:06 #7