Avatar billede kelderkold Nybegynder
26. oktober 2012 - 18:08 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

ø bliver til ø ved insert into

Jeg ligger data i mine tabellet med insert into i en php fil, men æøå går galt, ø bliver til ø
Avatar billede tobrukDk Novice
26. oktober 2012 - 18:51 #1
Du må gerne komme med noget mere infomation.. kode eller ligne
Avatar billede keysersoze Guru
26. oktober 2012 - 19:08 #2
Sørg for at køre med samme charset overalt i applikationen - din meta, når du gemmer filen, databasen osv.
Avatar billede The_Buzz Novice
26. oktober 2012 - 19:18 #3
Samme - kør samme charset, filen skal være encoded f.eks. UTF8 hvis du indsætter og modtager data i UTF8...
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2012 - 19:45 #4
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO 8859-1" />
Avatar billede tobrukDk Novice
26. oktober 2012 - 19:57 #5
#4 hvis han arbejder med php skal han ikke men hvis han arbejder med asp skal han dog

men hvis han arbejder med php skal han bruge den her;

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2012 - 20:22 #6
Hmm, hvis det bare er Æ, Ø og Å han skal bruge virker den da fint nok (efter hvad jeg har hørt)? Men nu skal jeg ikke lyde klog, for jeg har absolut ingen forstand på emnet, så se bare bort fra min besked ;)
Avatar billede tobrukDk Novice
26. oktober 2012 - 20:28 #7
#6 det som du har skrevet #4 det bruger man mest til asp. uft-8 tror jeg også at man kan bruge til asp. men er dog ikke sikker. men Det som jeg tror der kan være problem det er file ikke er gemt som uft-8, så derfor kan problem være der. :)
Avatar billede kelderkold Nybegynder
26. oktober 2012 - 20:57 #8
dropper det, fundet anden vej. TAK for indsatsen.

men lige for at præcicere så lavede jeg en php fil i notepad++ UTF8 uden bom.

<?php
mysql_query("INSERT INTO xxx
values (xxx

oploadede filen til serveren og kaldte den via hjemmesiden.

i MYSQL databasen var karaterer forkerte, jeg er helt ny indenfor tabeller og fandt siden ud af at oploade direkte i phpmyadmin, 100 gange lettere og uden fejl.

tobrukDk har været mest aktiv så han får point
Avatar billede keysersoze Guru
26. oktober 2012 - 21:28 #9
@tobrukDk > sludder, valg af charset har intet med valg af teknologi at gøre.