Avatar billede gubbifisken4780 Nybegynder
10. november 2012 - 09:05 Der er 5 kommentarer

færdselsuheld

Hey har et spørgsmål om hvem der har haft vigepligt eller ej. Jeg holder i et lysreguleret kryds bag en enkelt bil som skal til venstre i krydset. Der bliver grønt og forankørende køre frem af og drejer sit ret en smule til venstre for derved at gøre klar til hun skal over vejen, men hun holder jo tilbage fordi hun har ubetingetvigepligt. Samtidig med der bliver grønt køre jeg jo også frem og foran kørende har jo drejet en del til venstre og holder ikke foran mig men har gjord plads til mig, jeg fortsætter så over - indtil vi kommer forbi bilen så drejer en modkørende over vores vejbane fordi han ville dreje i krydset og booom! Fra den side han kommer fra skal det siges at der er blevet sat et extra lyssignal op i hans side/venstre side for ham, med en pil som bliver grøn når signalet fra min side bliver rød.. Har han ikke pligt til at holde tilbage for mig og al anden færdsel indtil hans pil lyser når han jo skal krydse min vej? Håber der er nogle der kan give mig et ordenligt svar!
Avatar billede Slettet bruger
10. november 2012 - 09:35 #1
hvis der er lyssignal har han ubetinget vigepligt
man holder jo for rødt
det svarer til at køre overfor rødt

det er ALTID godt at have et vidne da mange løber fra deres ansvar - måske har det noget med at tabe ansigt
hvor der Ingen lys  er i et kryds gælder højre vigepligten som du skriver

m.v.h
Avatar billede claes57 Ekspert
10. november 2012 - 10:04 #2
som sådanne kan vore idéer/meninger være ligegyldige - typisk vælger forsikringsselskaberne at give begge parter en andel i skylden. På den måde ryger begges selvrisiko, og det bliver billigere for selskaberne.
Avatar billede finb Ekspert
10. november 2012 - 10:12 #3
Modkørende kan køre,
når hans lille ekstra-lyskurv er gul.
Avatar billede giweo Juniormester
10. november 2012 - 11:00 #4
Modkørende har 100 % skyld

Han har overtrådt §26 stk. 5 i Lov om Færdsel (Færdselsloven)

---
Stk. 6. Kørende må ikke svinge til venstre, før det kan ske uden ulempe for modkørende færdsel.
---

Du kan finde hele loven her:
://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=139027
Avatar billede 220661 Ekspert
10. november 2012 - 12:55 #5
Jeg er enig i #4, fordi den svingende billist krydser din vejbane hvor du kører ligeud. Vedkommende har vigepligt for den trafik der kører lige frem.