Avatar billede MrGamer-KBA Nybegynder
13. november 2012 - 11:53 Der er 3 kommentarer

Køling af stationær til gaming

jeg har for nylig fået bygget en Arctic Cooler Freezer 13 på min FX-8150 processor som nu kører optimalt med temperatur.

jeg står dog lidt og ønsker at få min Sapphire HD6870 GPU længere ned i temperatur.
den kører i øjeblikket med max omkring 75 grader når jeg kører Borderlands 2 på max grafik.
temperatureren har jeg målt med SpeedFan.

mit kabinet er et Cooler Master Centurion 5 II midi tower med stock fan foran og bagpå.
link til kabinet: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=604788

i toppen har jeg i øjeblikket en Cooler Master Excalibur 120mm blæser til at kører.

sammen med min CPU køler bestilt jeg en Arctic Cooling F12 blæser som jeg sætter i toppen.

kunne godt tænke mig at vide om min GPU temp & performance ville blive bedre hvis jeg satte en Artic Cooling Accelero Twin Turbo II på istedet.
link GPU køler: http://www.coolerkit.dk/shop/arctic-cooling-accelero-2208p.html

staionæren står i øjetblikket uden side på, men da jeg tager til lan o.s.v kunne jeg godt tænke mig at sætte 2 Cool Master Exaclibur 120mm blæsere i siden som kører på 7V, ved dog ikke helt hvilke kabler jeg skal bruge?
link til blæser: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=592865

ville disse ændringer i min computer hjælper på temperaturer?
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2012 - 12:17 #1
pas nu på
man skal være lidt ferm på fingeren når du skifter blæseren ud
alt skal sidder rigtigt eller er det goodbye med det kort

din temp vil falde til omkring 40 - 45 grader og derunder specielt ved spil vil den falde meget hurtigt igen
blæseren kører jo op og ned i hastighed

men jeg ville vælge denne her med 3 blæsere
en noget lignende sad på et ældre ati kort jeg havde og den var meget lav i temp

http://www.coolerkit.dk/shop/arctic-cooling-accelero-2108p.html

find noget software til at styre dine blæsere med

speedfan eller noget andet

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2012 - 12:21 #2
jeg brugte rivatuner til at strye blæserne med

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=163

m.v.h
Avatar billede MrGamer-KBA Nybegynder
13. november 2012 - 13:35 #3
med hensyn til de ekstra blæsere har jeg et problem, da alle mine fan-stik er brugt på bundkortet.
men kan man få nogle kabler man kan bruge til at slutte den direkte til strømforsyningen?
har en Chieftec Nitro Series BPS-750C 750W PSU i min computer.

GPU køleren er jeg også lidt på udkig efter en med hensyn til støj. ville helst gerne mine kølere er under 25DB på toppen ligesom min CPU køler.
men hvor stor er forskellen på Twin Turbo II og Extreme Plus II når man kigger på både køleevne & støj?

er dog osse i tvivl om en anden ting med hensyn til Extreme Plus II
der står under specs "PCI-Slots: 3 stk inklusiv de(t) kortet selv bruger"
betyder det at blæseren skal skal bruge 3 PCI udgange på strømforsyning?

hvis dette er tilfældet kan der opstå problemer hvis de ekstra blæsere kan sluttes direkte til min PSU, da jeg kun har 4 PCI-slots på min PSU