Avatar billede safesite Nybegynder
16. november 2012 - 12:46 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hilket gratis 3D program til tegning af bord?

Jeg står foran en opgave som jeg selv skal gennemføre hvilken drejer sig om at tegne et bord i et 3D-program.

Jeg havde surfet lidt på nettet og endte med, at bruge Google Sketchup til formålet men kan efter få dages brug konstatere, at programmet er lidt a lá "klip-og-klister" da der hele tiden skal findes og installeres nogle plug-ins hver gang en ny opgaveløsning skal findes (f.eks. gruppering, sammensmeltning af overskårede dele etc) hvilket gør programmet ineffektivt, at arbejde med.

Jeg er så nu nået frem til, at jeg skal have et andet gratis 3D-program og er indstillet på, at lære mig det meste selv. Siden jeg er uddannet Grafiker og har indgående arbejdet med Adobe-pakken vil det ikke give mig de allerstørste problemer.

Derfor er mit spørgsmål nu - og inden jeg spilder mere tid på, at installere programmer som viser sig ligeså ineffektive og ubrugelige som Google Sketchup og som jeg spilder mere tid på, at lære at kende forinden - om der er nogle herinde som kender bedre til den slags programmer og som kan anbefale mig et godt værktøj til formålet.

Det skal som nævnt være ligeså gratis som Google Sketchup og fungere efter lignende principper hvilket vil sige, at det skal bruges til teknisk/arkitektonisk tegning - ikke til animationer eller lignende!

Hvis der er nogen som kunne hjælpe mig med det ville jeg blive glad for et hvert forslag.

På forhånd, tak.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. november 2012 - 13:25 #1
Du kunne prøve dette her:
http://google-sketchup.danish.toggle.com/
Avatar billede safesite Nybegynder
16. november 2012 - 17:49 #2
Som også beskrevet i mit oprindelige indlæg så har jeg allerede givet dette program et forsøg og det fejlede med et brag (se venligst forklaring øverst). Derudover var siden med linket et "dødt link"...

Men hvis der er flere forslag så kom gerne frisk med disse. Jeg siger indtil videre tak for tiden og forsøget.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. november 2012 - 18:07 #3
Det er i orden. Beklager jeg ikke fik læst din indledning ordenlige i gennem.
Avatar billede SnowmanDK Nybegynder
16. november 2012 - 18:50 #4
Du kan jo tage et kig på programmet Blender.
Freeware med mange funktioner.
Find det her: http://www.blender.org/
Avatar billede safesite Nybegynder
18. november 2012 - 19:42 #5
Xp professional <-- Det er helt i orden. Ingen skade sket. Siger tak for hjælpen og din tid alligevel. ;-)

snowmandk <-- Jeg havde prøvet Blender også og havde programmet installeret indtil for nyligt men afinstallerede det så igen. Det var ikke lige sagen for på den ene side er det meget mere omfangsrigt, at lære. På den anden side så virker det mere som et 3D-program til - hovedsageligt - design og animation af objekter til computerspil o.l.

Det jeg er mere efter er noget i stil med Google Sketchup men som er et "helt" program, dvs. hvor man ikke skal hele tiden når man møder nogle designmæssige udfordringer skal blive ved med og hente plug-ins osv.

De helt avancerede programmer koster jo en del så som Autocad osv. så det må gerne være mindre sofistikeret men til gengæld være et "helt program" som sagt. Og på den anden side så gerne også have lidt mindre ekstras som de helt dyre betalingsprogrammer har.

Gav det mening sådan...? :-D
Avatar billede danskanimation Nybegynder
04. august 2013 - 20:39 #6
Kender ikke selv programmet, men du kan tage et kig på det.

Det hedder SketchUp og ser ret fornuftigt ud. Det er ikke google sketchup og er derfor ikke ejet af google. Det er ikke gratis, men det kan være at dens trial kan bruges.

Download SketchUp: http://www.sketchup.com/

Mvh Mads
Avatar billede safesite Nybegynder
05. august 2013 - 13:37 #7
Hej danskanimation,

og tak for forslaget.

Jeg har lige taget et kig på siden men det ligner til forveksling Google SketchUp. Er det firmaet som producerer Googles SketchUp også? Men beholder måske rettighederne og bare udvikler samme software til Google på en lidt anden måde?

Jeg er lidt forvirret hvordan det må ligge så tæt op ad et kendt navn som er brugt til samme formål i forvejen.

Kan du ikke lige uddybe det lidt mere...?

På forhånd, tak.
Avatar billede danskanimation Nybegynder
05. august 2013 - 14:24 #8
Det må du undskylde safesite. Google sketchup og sketchup er lavet af de helt samme. De er begge udviklet at Trimble.

Er ked af at jeg har lagt det ind. Men jeg har fundet et andet program! Det hedder FreeCad. Ved ikke om det dur, eller hvad det er, men tror måske godt det kan bruges!

Download FreeCad: http://sourceforge.net/projects/free-cad/
Avatar billede safesite Nybegynder
06. august 2013 - 12:11 #9
Hej danskanimation,

det her helt i orden. Ingen skade sket. ;-)

Det er faktisk pudsigt men jeg havde på det seneste downloadet og afprøvet en hel del 3D-programmer som jeg havde fundet. Ikke et eneste duede dog efter hensigten eller var let forståeligt for en begynder.

Et af programmerne nåede jeg dog aldrig, at installere og afprøve hvilket stadigvæk ligger på mit skrivebord. Og ja gæt..., det er FreeCad! ;-)

Så tak for linket og forslaget. Jeg vil lige give det et forsøg på et senere tidspunkt da jeg i mellemtiden har fået rimelig travlt med andre ting. Men jeg vil her gerne give dig pointene så der er nogen som kan få dem tildelt.

Tak for indsatsen og hjælpen alligevel.
Avatar billede safesite Nybegynder
06. august 2013 - 12:12 #10
Glemte lige at du skal sende et svar, ikke en kommentar for, at jeg kan give pointene. ;-)
Avatar billede danskanimation Nybegynder
06. august 2013 - 13:17 #11
Det var så lidt safesite :)
Bruger hele min fritid på 3D grafik så kender lidt forskellige programmer :)

Hav en god dag! :)

Mvh DanskAnimation
Avatar billede Pixie3D Novice
10. februar 2014 - 13:06 #12
Jeg er ved at udvikle mit eget 3D software som jeg kalder for Pixie3D. Du kan sagtens lave et bord i dette software som du oensker det. Softwaret er ikke udgivet endnu men befinder dig i test fasen. Hvis du har mod paa at proeve det saa send mig en email paa info@Pixie3D.com jeg kan personligt hjaelpe dig igang, saa kan vi hjaelpe hinanden, du faar et software, jeg faar din feedback? Du kan laese mere om softwaret og se diverse videoer paa min hjemmeside www.Pixie3D.com

med venlig hilsen
Soren Klit Lambaek
www.Pixie3D.com