Avatar billede Svend51 Nybegynder
22. november 2012 - 21:50 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke finde cd- eller dvd-drev

Hej
Mit cd- og dvd-drev fungerer ikke på min stationære PC der kører med XP.
Drevene findes hverken i BIOS eller under enhedshåndteringen.
Nogen der har gode råd til løsning af problemet?
Avatar billede sadolin1978 Novice
22. november 2012 - 22:08 #1
disse drev er så billige at det burde være muligt at købe et nyt, dog ville jeg lige se efter stik forbindelser
Avatar billede vejmand Juniormester
22. november 2012 - 22:08 #2
Avatar billede Svend51 Nybegynder
22. november 2012 - 22:26 #3
Hej Vejmand
Jeg har allerede tidligere udført Kør/RegEdit og slettet UpperFilter og LowerFilter og efterfølgende genstartet computeren uden at dette hjælper.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2012 - 19:23 #4
Det er en bios fejl. Om du kan løse det ved at gendanne (resette) bios indstillinger det ved jeg ikke.
Hvad med det lille bios batteri? Er det ok?
Husker pc den korrekte tid?
Avatar billede Svend51 Nybegynder
23. november 2012 - 21:41 #5
Hej 220661
Tilsyneladende er backup-batteriet OK. Uret kører korrekt.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2012 - 21:53 #6
Er drevene testet i anden pc, så man er sikker på de virker?

Man kan tese dem ved at koble dem over en usb port.
Det gøres med en sata ide adapter, hvis du har en bærbar pc.
Har du en anden stationær kan du montere direkte.

Men inden du gør noget andet, så tag strømmen fra pc, og hold startknappen nede et stykke tid så bundkortet aflades. Udtag det lille bios batteri i 10 min. Er der ved batteriet en jumper til at resette cmos, så gør dette. Genmonter det lille battri og monter strøm og start pc, for at se om den så finder drevene.
Når du piller inde i pc, så sørg for at tage fat i kabinettet så du undgår at lave nogle uheld med statisk elektricitet.
Specielt ram har ikke godt af det.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2012 - 20:09 #7
Er du kommet videre?
Avatar billede Svend51 Nybegynder
22. december 2012 - 17:11 #8
Hej 220661
Desværre ikke haft tid endnu; men håber at nå det i juledagene.
Resetter jeg ikke noget hvis jeg udtager bios-batteriet?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. december 2012 - 17:19 #9
Jo dine bios indstillinger bliver sat til factory reset.
Men har du ikke rodet i bios ændrer det ingenting andet end du skal indstille tiden og din boot rækkefølge.
Avatar billede Svend51 Nybegynder
30. december 2012 - 20:48 #10
Hej 220661
Det hjalp ikke at udtage og genindsætte "bios-batteriet".
Under "Denne computer" vises drevene heller ikke.
Drevene fungerer i anden stationær PC.

Under primær og sekundær IDE-kanal i Enhedshåndtering kommer følgende fejlmelding:
"Enheden kan ikke finde tilstrækkeligt ledige ressourcer. (Kode 12)
Hvis du vil bruge denne enhed, er du nødt til at deaktivere en anden af systemets enheder.
Klik på Fejlfinding for at begynde fejlfindingen af denne enhed."

Kan det have noget med den manglende "kontakt" til drevene at gøre?
Jeg har prøvet at deaktivere en af kanalerne ad gangen uden at det løste problemet.
Avatar billede Svend51 Nybegynder
31. december 2012 - 15:38 #12
Drevene er jumpet korrekt; men jeg tror fejlen skyldes at kablet fra motherboardet til drevene kun er med 40 ledere, og drevene kræver tilsyneladende min. 80 ledere, hvilket jo også fremgår af fejlmeldingen.
Blot mærkeligt at drevene tidligere har fungeret med de 40 ledere.
Kabel med 80 ledere er nu bestilt, så mon dog ikke drevene kommer til at køre i 2013.

220661, du fortjener de 30 point.

Godt Nytår.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. januar 2013 - 09:15 #13
ok og tak for det.
Godt nytår herfra også.