Avatar billede hugomanden80 Nybegynder
23. november 2012 - 14:59 Der er 3 kommentarer

Hvordan indsættes bilag i Lyx (Latex) på en smart måde.

Hej eksperter.

Jeg er ved at skrive et større projekt sammen med 2 andre i lyx.

Det er nemt og enkelt når det først er sat op. Det er mig der bøvler med opsætningen, da det lidt ligesom er mig der er kommet med den "skøre" ide at skrive i Lyx istedet for Word.

Det eneste problem jeg har er når der skal indsætttes bilag. Nu sætter jeg det ind som en PDF og formindsker det til 90% og laver så overskriften på bilaget i sidehovedet, men så kommer overskriften ikke med i indholdsfortegnelsen.

Er der nogen der har en ide til hvordan den kan komme det. Det ville også være rart hvis man kunne få en "rigtig" overskrift ind på den første side når der f.eks indsættes et bilag på 10 sider.

Bare kom med nogle gode ideer til at indsætte bilag i en stor rapport.

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede aliaz Nybegynder
24. november 2012 - 15:41 #1
Hej

Hvis du vil fortsætte på "din" måde med at indsætte dem, så kan du tilføje en indgang i indholdsfortegnelsen med følgende kommando:

\addcontentsline{toc}{chapter}{Bilag X \ Navn}

Den tilføjer en indgang til toc (Table of Contents - indholdsfortegnelsen) på chapter-niveau og med det navn du specificerer til sidst. "\" giver et ekstra mellemrum, så det ser ens ud med de øvrige indgange.

I store rapporter har jeg altid skelnet mellem appendisk og bilag. Appendiks er nogle man selv forfatter og laves bare som alle andre .tex-filer. Bilag er ting fra andre man inkluderer (datablade, diagrammer osv). Sidstnævnte er typisk i PDF format og kan inkluderes med \includepdf-kommandoen. Det er så korrekt, at der ikke kommer en "overskrft/kapitel" på. Det har jeg altid tilføjet selv i Acrobat eller Illustrator. Vi fandt i hvert fald aldrig lige en model for det bedste fra de 2 verdener.

Et friskt bud kunne være at inkludere PDF'en som fuldside og så skrive kapitel/overskrift indover (forudsætter dog blank plads her og det samme med marginer). Du kan lege med det med pakken "wallpaper" og kommandoen \ThisCenterWallPaper{1}{<sti til PDF>}.

God fornøjelse!
Avatar billede hugomanden80 Nybegynder
24. november 2012 - 17:20 #2
Tak for svaret.
Det der med at skrive kapitel/overskrift indover hvordan gør man det. Kan man det når man sætter bilaget ind som pdf. Vi laver nemlig mange små bilag da lærerne gerne vil have alle vores beregninger med som bilag.

Det med at tilføje selv til indholdsfortegnelsen kunne jeg godt forestille mig ville være noget bøvl, for man skal vel selv holde styr på numrene. Det ville være smartere bare at skrive en overskrift på de sider der skal med i TOC.
Avatar billede aliaz Nybegynder
25. november 2012 - 12:11 #3
1) Du skriver blot \chapter{Navn} som du plejer, men det er så det eneste kode/tekst på den side. Resten er inkluderet med pakken wallpaper, så det kan mere betragtes som en baggrund. Det var også kun et (abstrakt) forslag.

2) Hvorfor er det noget bøvl? Fordi du skal holde styr på A, B, C (eller hvordan du nu nummerer dem)? Jeg synes jo kommandoen kan netop det du efterspørger.