Avatar billede dril Nybegynder
25. november 2012 - 09:35 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvilke LED-dioder og modstande skal bruges når strøm kommer fra en PC strømforsyning?

Hej alle

Jeg skal have fundet en måde at få nogle små grønne LED-dioder til at lyse med en PC strømforsyning som strømkilde.

Jeg påtænker at købe via RS online (dk.rs-online.com), men er
åben for andre webshops m.m.
F.eks. denne LED-diode http://dk.rs-online.com/web/p/lysdiode-led-med-synligt-lys/2286004/?origin=PSF_438287|fp

Man kan få 5V (rød) og 12V (gul) ud af den 4pins molex, der sidder på strømforsyningen, men går ud fra, at der skal modstande på eller lignende, for at de ikke brænder af.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Molex_connector#Disk_drive_connector_.28Molex_8981_Series_Power_Connector.29)

Så hvilke komponenter skal jeg have fat i så de lyser, og hvordan regner man ud hvad dioden må få af strøm m.m.
Avatar billede The_Buzz Novice
25. november 2012 - 09:54 #1
Det afhænger af hvor mange ampere den LED bruger?
Avatar billede The_Buzz Novice
25. november 2012 - 10:03 #2
http://led.linear1.org/1led.wiz

Hvis LED er 2.5V, 0.020 Amp, så skal du bruge en 560 ohm, 0.5W modstand.
Avatar billede dril Nybegynder
25. november 2012 - 10:57 #3
Super link til udregning :)

Hvis vi tager udgangspunkt i dioden fra linket:
http://dk.rs-online.com/web/p/lysdiode-led-med-synligt-lys/2286004/?origin=PSF_438287|fp
kan jeg se "Gennemgangsspænding" angivet til 2.5V - det må være "diode forward voltage" fra dit LED beregningslink, men så mangler jeg "diode forward current (mA)" som jeg ikke umiddelbart kan se på siden.

PDF linket på produktet på RS linket synes jeg ikke noget sted angiver en anbefalet "diode forward current" kun en max på 25 mA (på side 2).

Desuden viser PDF'en "forward voltage" (side 3) for grøn på typisk 2.0 og max 2.5 V ved en IF=20mA -- så IF er nok forward current.

Så forstår jeg det ret hvis denne LED skal køre ved 2.25V og 20mA?
Avatar billede dril Nybegynder
25. november 2012 - 11:19 #4
Samt jeg har mulighed for at bruge 5, 7 og 12 V via pc strømforsyningens 4 pin molex - er der en af disse, der er den foretrukne at bruge? (Jeg skal kun have 1 diode på hver molex).

Samt eksisterer der små billige grønne dioder hvor selve modstanden er f.eks. krympet på benene af dioden, så det "bare" er at forbinde de to ben til enten 5, 7 eller 12 V?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. november 2012 - 16:50 #5
Hej.

  Læg dem bare på 5V da du vil skulle have for stort spændingsfald over modstanden i spændingsdeleren ved 12V. Men husk, hvis det er det eneste, du belaster strømforsyningen med, er det tvivlsomt at den starter op. Der skal lidt last på 5V for at der kommer liv i resten.

De bedste hilsner
Avatar billede dril Nybegynder
25. november 2012 - 18:53 #6
De kommer til at sidde på min primære PC strømforsyning, så det skulle være ok :)

Desuden har jeg en en 2-polet tænd-sluk kontakt siddende på den gule og røde ledning, så begge afbrydes samtidig, og jeg derved kan tænde og slukke for enheden der sidder på molexstikket.

Det vil også sige at jeg kommer til at brug 7V fra strømforsyningen, da jeg lettest kan komme til at forbinde LED-modstands-komboen til den gule og røde ledning i stedet for mellem rød og sort.

Skal jeg have LED dioden siddende FØR modstanden eller omvendt, og i så fald hvorfor?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. november 2012 - 08:36 #7
Morn'.

  Rækkefølgen er ligegyldig, da det du her laver er en spændingsdeler => spændingen fordeler sig over de to modstande proportionalt med den strøm, der gennemløber dem.

De ebdste hilsner
Avatar billede dril Nybegynder
26. november 2012 - 10:31 #8
Super at rækkefølge er ligegyldig.

Jeg har ledt lidt rundt på nettet ang. at lave 7 V ud af 5 + 12 V ledningerne fra pc strømforsyningen, dvs. bruge 12V som + og 5V som nul.

Det skulle kunne lade sig gøre, men nogle skriver også, at man ikke må lede strøm tilbage i 5V ledningen, så man skal have noget ekstra der trækker mere strøm fra 5V end det man leder fra 12V igennem LED-modstands-kombo'en og til 5V.

Nogen der kan verificere dette?

Jeg har en 2 polet kontakt + HD på i mit setup, så den skulle vel trække nok strøm til, at jeg kan sætte en LED+modstand imellem 12V og 5V ud på den 2 polede kontakt?

---12V---2 polet kontakt IND---UD--->        PC HD
----5V---2 polet kontakt IND---UD--->
                                nul->
Avatar billede dril Nybegynder
02. december 2012 - 22:41 #9
Tror jeg har fundet alt info jeg har brug for.
CRKrogh og The_Buzz I kan evt. lægge et svar så kan jeg give points.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. december 2012 - 08:35 #10
Super - godt du kommer i mål med projektet.