Avatar billede Jensen-the-best Nybegynder
05. december 2012 - 14:52 Der er 5 kommentarer

Kan man få penge tilbage på elektronik man ikke har emballage til?

Hej Eksperter

Jeg har noget elektronik (spillekonsol) jeg gerne vil have pengene tilbage på, men de siger at det kan jeg ikke få da jeg har smidt den rigtige emballage ud.
Er det rigtig at de kan gøre det?? Bare sådan jeg er på den sikre side. :-)
Avatar billede jokkejensen Novice
05. december 2012 - 15:21 #1
er den købt online ? hvad står der i handelsbetingelserne ?
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
05. december 2012 - 15:22 #2
Det kommer vel an på hvad der er i vejen.

Hvis du har købt en vare og fortryder dit købe og siger du vil have alle pengene tilbage så du kan købe noget andet så kan de jo ikke sælge vare igen til samme pris hvis du ikke kan levere den tilbage som du fik den.

Men hvis den er blevet defekt og de ikke kan finde ud af at lave den og du derfor skal have penge tilbage så kan en papkasse jo være ligemeget.
Avatar billede sadolin1978 Novice
05. december 2012 - 15:22 #3
hvad har der stået i købs betingelserne ??
normalt hedder det sig at når man retunere en vare skal den komme tilbage i væsenlig samme stand som da du købte den dvs i orginal indpakning
Avatar billede jokkejensen Novice
05. december 2012 - 15:41 #4
sadolin >> det er 100% op til butikken du handler i, du er ikke lovet pengene tilbage med mindre det er online, eller butikkens politik giver dig XX dages fortrydelsesret - det har alt at sige hvad handlesbetingelserne har været.

proshop.dk tager alle varer igen uafgængigt af papkasse, måske et afslag i returpris pga manglende emballage, hvor andre fysiske butikker nægter dig pengene tilbage men kun tilgode beviser.

Så jeg vil sige handelsbetingelserne for sådan en sag har alt at sige. Læs lidt om købeloven.
Avatar billede Beach Mester
07. december 2012 - 18:19 #5
Hvis du har købt via nettet har du 100% returret. Det er købeloven om fjernsalg der træder i kræft her.

Som udgangspunkt kan sælgeren kun kræve at få emballagen retur, hvis emballagen må opfattes som en del af varen, eller den har en ikke ubetydelig værdi. Det skal du også oplyses tydeligt om, fx i en mail eller et brev.

Står der derfor i købsbetingelserne under handlen på nettet at de skal have org. emballage med retur, kan dette desværre være OK.

Har du smidt emballagen ud, har du kun mulighed for at få nogle kroner retur hvis du starter en dialog med sælger og forslår et rimeligt nedslag i returbeløbet som svare til den forringelse som sælger har ved handlen.

Har du handlet i en butik så er der helt andre regler og her må du holde dig til den skiltning og de mundtlige aftaler der er indgået under handlen.

//B