Avatar billede kim1a Ekspert
06. december 2012 - 16:12 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

inputbox til sti på fil samt reference til resultatet

Jeg har i en VBA brug for at lave et opslag i en anden fil. Jeg har fundet ud af at min variabel kan defineres via:
sti_til_fil = Application.GetOpenFilename giver mulighed for at vælge den.

Mindre udfordring 1 er så hvordan gør jeg brugeren opmærksom på hvad der skal vælges? (kan jeg sætte det i en inputbox?)

Større udfordring (og heraf overskriften): Hvordan bruger jeg resultatet i en vlookup via VBA?

Jeg har nuværende:
ActiveCell.FormulaR1C1 = "=VLOOKUP(RC[-9]," & sti_til_fil & "Master'!$A$3:$N$9999,10,FALSE)" men den melder fejl. Er det min henvisning til fanebladet master der går galt?

Normalvis (I Excel) ville formlen skulle se således ud:
=Vlookup(A4;'sti_til_fil[filnavn]Master'!$A$3:$N$9999,10,FALSE)
Avatar billede tbak Nybegynder
07. december 2012 - 18:14 #1
De3t er sandsynligvis blot det lille ' der mangler i starten af stien. Prøv evt. med
ActiveCell.FormulaR1C1 = "=VLOOKUP(RC[-9],"'" & sti_til_fil & "Master'!$A$3:$N$9999,10,FALSE)"
Avatar billede tbak Nybegynder
08. december 2012 - 10:00 #2
Glem lige mit første svar. Der skal mere til. Navnet på excel filen hvor Master arket ligger skal omkranses af [filnavn] og området skal skrives som R3C1:R9999C14.

Nedenstående kode kan løse dit problem:

sti_til_fil = Application.GetOpenFilename
i = 1
Do Until InStr(i, sti_til_fil, "\") = 0
    i = InStr(i, sti_til_fil, "\") + 1
Loop
i = i - 1
Filename = Left(sti_til_fil, i) & "[" & Right(sti_til_fil, Len(sti_til_fil) - i) & "]"

ActiveCell.FormulaR1C1 = "=VLOOKUP(RC[-9],'" & Filename & "Master'!R3C1:R9999C14,10,FALSE)"
Avatar billede kim1a Ekspert
12. december 2012 - 11:33 #3
Jeps - det løste min udfordring. Bare så jeg forstår korrekt. Din i variabel er blot et tal som tæller bogstaver for at finde hvornår selve filnavnet starter ikke?
Avatar billede tbak Nybegynder
12. december 2012 - 17:45 #4
Jo, løkken leder efter den sidste forekomst af karakteren "\" som jo står lige før selve filnavnet. Derefter ved jeg hvor jeg skal indsætte karakteren "["