Avatar billede lojmann Nybegynder
07. december 2012 - 13:20 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Søgning på database entry med relation til hinanden

Hej,

Jeg roder lidt med et hobby projekt, hvor jeg skal kunne søge i en række data (database entry) i relation til hinanden.

Hvis vi forstiller os en plade på 2 x 2 felter, hvor et felt representerer en entry i databasen, så ønsker jeg at kunne søge på kendetegn i et eller flere af felterne og så få returneret data.

Lad os antage at det rent visuelt vil se ud som på billedet herunder, hvor jeg prøver at illustrer 3 forskelligt 'grupper af data'.

http://lojmann.dk/ark.png

En søgning kunne så være, at jeg ved hvad der skal være i felt 1 (blå, rund) og felt 4 (blå, lang).
Jeg ønsker så at få den første boks med 4 entry retur, samt den sidste boks (de er ens).

Jeg kunne også vælge at søge på boks 2 = rød, og så skal jeg have alle 3 sæt tilbage etc...

Nogle der har et bud på, hvordan jeg gør det?

/Løjmann
Avatar billede The_Buzz Novice
07. december 2012 - 13:50 #1
Har virkelig svært ved at forstå hvad det er du vil opnå - dit billede #1 og 3 er samme?

Læste et par gange, men fattede det virkelig ikke.
Avatar billede lojmann Nybegynder
07. december 2012 - 14:03 #2
Beklager at det ikke er så klart, men det er lidt svært at forklare på skrift...

Jeg har ikke kun de 3 bokse, jeg har måske 700.000 totalt set, hvor nogle er ens men de fleste er forskellige...

Hvert boks er 2 x 2 kasser og de kan alle have forskellige værdier, og jeg ønsker f.eks. at finde alle dem hvor boks 1 (øverst, venstre) er A og boks 2 (øverst, højre) er C f.eks...
Det bliver så lidt mere komplekst, når vi tænker på at hver boks kan have fra 0 til 10 forskellige værdier (key/value pair), så lad os nøjes med at de kan have en værdi til at starte med...

Håber det giver lidt bedre mening?

/Løjmann
Avatar billede lojmann Nybegynder
14. december 2012 - 14:00 #3
lukker, prøver at forkalre på andne vis senere...