Avatar billede Bauz Nybegynder
07. december 2012 - 23:16 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Ekstern hardisk / netværks hardrisk

Hej Eksperten.dk

Jeg er på udkig efter en harddisk med rimlig meget plads. Jeg ønsker at have en ordenlig hardisk med omkring 1,5-2TB plads.

Jeg ved ikke om jeg skal have en netværks disk (NAS disk mener jeg de hedder) eller jeg skal have mig en ekstern hardisk.

NAS disk har de fodele at man kan tilgå dem fra alle computerer i huset.
Hvad med tiden det tager at overføre til en nasdisk?

Almindelig Ekstern fordele er du kan medbringe dem.

Er der andre fodele og ulemper ved de 2 slags hardiske?

Jeg ved ikke om jeg skal vælge den ene eller anden slags, eller hvad jeg skal kigge efter ved henholdvis NAS disk og Ekstern Hardisk.

Det jeg ønsker med dette indlæg er vejledning om begge dele samt fordele og ulemper og muligvis ideer til hvad jeg skal vælge eller hvad jeg skal kigge efter af infomationer for at få en ordenlig en.

MVH Claus
Avatar billede kimtheman Novice
07. december 2012 - 23:45 #1
En nas kan rigtig mange ting.

Jeg har f.eks, denne:
http://www.synology.dk/products/product.php?product_name=DS211&lang=dan

Og denne kan rigtig mange ting. Jeg tilgår billeder på den, på alle enheder så som, iphone, ipad, pcér, tvér (det kræver dog lidt snilde at få det hele til at virke).

Og det samme kan gøres med film, musik osv.

Den kan køre mail server (som jeg dog ikke bruger). Og jeg kører mine overvågningskameraer igennem den. Og meget mere.

I forhold til at bruge den som backup enhed. Der skal man gennemtænke, hvordan det skal tilsluttes, og hvor hurtigt ens enheder er på et netværket (hvad de sender og modtager med). Da dette vil få stor betydning tidsmæssigt, når man skal sende filer til den.

Vil sige, vil du kun bruge den som backup af billeder, dokumenter, musik osv. Kan du ligeså godt tage en ekstern harddisk boks, og tilslutte denne til din router, og dele denne over dit netværk. Og så kan alle også tilgå denne.
Avatar billede poko1 Ekspert
07. december 2012 - 23:45 #2
Avatar billede kimtheman Novice
07. december 2012 - 23:56 #3
#1 ja spørgsmålet er hvad man får for sine penge. Og hvordan skidtet virker.

Skulle jeg op i de priser havde jeg nok smidt lidt mere og kigget på denne som et alternativ:
http://www.edbpriser.dk/nas-lagringsserver/synology-disk-station-ds112-id-6692491.aspx

(dette er dog uden harddisk. Og der skal man lige kigge på hvad typer den understøtter som ses her http://www.synology.dk/support/hd.php?lang=dan&bays_id=1&product_id=103 )

Beskrivelse af den ses her:
http://www.synology.dk/products/product.php?product_name=DS112&lang=dan

Her kan man se ydelsen i forhold til nogle af de andre modeller:
http://www.synology.dk/products/performance.php?lang=dan#tabs-1

Man skal lige være opmærksom på, at denne er en Nas med plads til kun 1 harddisk op til 4Tb
Avatar billede poko1 Ekspert
08. december 2012 - 00:15 #4
her får du 0 TB
http://www.synology.dk/products/product.php?product_name=DS112&lang=dan
Produktbeskrivelse
Synology Disk Station DS112 - NAS-server - 0 GB
Enhedstype
NAS-server
Vært Tilslutning
Gigabit Ethernet
Totale lagringskapacitet 0 GB
Maks. antal understøttet 4 TB
her får du 3 Tb
http://www.aldi.dk/aldi_fra_onsdag_den_1212_48_5_431_5171.html
Avatar billede kimtheman Novice
08. december 2012 - 02:29 #5
Ja men også en Nas der virklig er en Nas der kan en masse. Frem for noget jeg tvivler på du selv har erfaringer med eller tager jeg fejl?

Heller bruge 2200kr på noget der virker. Frem for 1600kr på noget ingen ved om  virker ordenligt.

Også nogen her der har en mening omkring en Nas fra Medion:
http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=27044
Avatar billede poko1 Ekspert
08. december 2012 - 07:32 #6
Tja det er jo som disutionen B&O eller andet fjernsyn! Min nevø som nok er en kapacitet inden for faget har en og er yderst tilfreds og i den artikel du henviser er vandene lige så skilte Sååå :-(
Avatar billede kimtheman Novice
08. december 2012 - 10:05 #7
Tja kan kun sige, jeg ved det ikke.

Men ved at synology og Qnap nas servers, er de 2 førende endenfor Nas servers.

Og i forhold til Medion, har jeg da haft en del computere i hænderne fra disse af, hvor jeg synes ydelsen ikke har været helt i top. Men det er jo også et aldi produkt, så en slags billig produkt er det vel også. I hvert fald det Aldi er kendt for.

Men som sagt kommer jo an på hvad man vil. Om det er en alm. netværksharddisk, eller en Nas server. Eller om man bare er ude efter mange gb.

For er det en Nas server havde Jeg IKKE valgt medion. Men en synology eller Qnap.
Avatar billede hjolsen Ekspert
08. december 2012 - 17:43 #8
Vil bare nævne en som denne :
http://www.raidsonic.de/en/products/mediaplayer.php?we_objectID=7800
Fungerer både som Netværkshardisk - og USB Harddisk  samtidig med den er en medieserver og  så er filsystemmet Windows kompatibelt FAT32/NTFS !
Avatar billede Bauz Nybegynder
09. december 2012 - 19:34 #9
Læser lige alle jeres igennem omlidt

Er det muligt med en NAS disk at kunne tilslutte den med USB hvis man placere den ved siden af en, og samtidlig køre den over en lan forbindelse?
Avatar billede Bauz Nybegynder
09. december 2012 - 19:36 #10
Samtidlig ønsker jeg at kunne se f.eks film direkte på mit tv, igennem playstaion 3. Mit tv er ikke tilkoblet nettet da den ikke understøtte dette.
Avatar billede Bauz Nybegynder
09. december 2012 - 21:07 #11
Avatar billede Bauz Nybegynder
03. januar 2013 - 19:08 #12
Tager den selv
Avatar billede kimtheman Novice
03. januar 2013 - 19:42 #13
Nå det var da ikke helt fair i forhold til den hjælp du fik synes jeg.