Avatar billede zzzbatmand Nybegynder
08. december 2012 - 23:02 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

min computer kan kun registrere 4 af mine 8 processorer (lang forklaring)

Min computer var begyndt at kører langsommere og langsommere og der var til sidst intet jeg kunne gøre for at fixe det så jeg formaterede den med et program der var på computeren, da jeg købte den kaldet "Acer eRecovery Managament". Da den var formateret startede jeg den op, men det var som om den stadig kørte lidt langsomt så jeg gik ind og prøvede at kigge lidt på hvordan mine ram havde det, og det gik fint for dem så jeg prøvede at opdaterer alle drivers (Windows Update) for at se om det hjalp, men det gjorde det ikke, så jeg prøvede at går ind i "Enhedshåndtering" for at se om der var noget der, men nej. Jeg prøvede lidt frem og tilbage med "CCleaner" for at se om det kunne hjælpe men pludselig svarede det ikke så jeg åbnede "Windows Jobliste" for at stoppe det og så opdagede jeg i fanen "Ydeevne"; hvor den viser hvor meget af hver CPU og Ram der bliver brugt, at der kun var 4 Processorer, men i "Enheshåndtering" står der at alle 8 er indstalleret og virker korrekt. Hvordan kan jeg få den til at bruge alle mine processorer, eller bare få den til at se at de er der?

Computer info:
Acer Aspire 8950G
Windows 7 Home premium
64-bit
16 GB DDR3 ram
Intel core i7-2670QM 2.20GHz
Radeon HD 6650M 1GB Graphics
Avatar billede foodear Praktikant
09. december 2012 - 09:45 #1
Din processor indeholder 4 kerner (Quad Core) og 8 tråde (Threads)

http://ark.intel.com/products/53469/Intel-Core-i7-2670QM-Processor-6M-Cache-up-to-3_10-GHz
Avatar billede poko1 Ekspert
09. december 2012 - 09:45 #2
Viser den også kun 4 under belastning?
http://gratisupload.dk/vis_billede/688366/
Avatar billede zzzbatmand Nybegynder
09. december 2012 - 10:30 #3
Poko1, før jeg formateret min pc så den præcis sådan ud som på billederne men nu er der kun 4 under CPU
Avatar billede poko1 Ekspert
09. december 2012 - 11:05 #4
Er alle driverne på plads?
I øvrigt er det jo som #1 skriver!
Avatar billede zzzbatmand Nybegynder
09. december 2012 - 11:16 #5
1. Hvis du mener om alle driverne er opdateret, så Ja.
2. Ok så den har kun 4 men jeg syntes da stadig at det er mærkeligt at jeg kun kan se 4 når der var 8 før.
Avatar billede poko1 Ekspert
09. december 2012 - 11:39 #6
Avatar billede zzzbatmand Nybegynder
09. december 2012 - 11:42 #7
Ja, før jeg formateret min pc så den sådan ud, men nu står der 4 i stedet for 8
Avatar billede poko1 Ekspert
09. december 2012 - 12:14 #8
Så er jeg 100% sikker på at chipsettet ikke er optodate!
Avatar billede zzzbatmand Nybegynder
09. december 2012 - 12:16 #9
Hvordan opdatere jeg så det?
Avatar billede poko1 Ekspert
09. december 2012 - 12:27 #10
Hent SLIMDRIVE Her en vejledning´s PDF.med link til download!
http://gratisupload.dk/ (...)
Avatar billede poko1 Ekspert
09. december 2012 - 12:30 #11
forkert  fil prøv igen.
http://gratisupload.dk/vis/676841/
Avatar billede zzzbatmand Nybegynder
09. december 2012 - 12:33 #12
Ok så prøver jeg det.
Avatar billede zzzbatmand Nybegynder
09. december 2012 - 21:43 #13
Det virkede ikke, den viser stadig kun 4, og SLIMDRIVE siger at alt er opdateret.
PS. Min pc er også meget langsom og den svaret ikke altid, kender du noget jeg kan gøre?
Avatar billede poko1 Ekspert
09. december 2012 - 21:53 #14
Avatar billede zzzbatmand Nybegynder
09. december 2012 - 22:31 #15
skal jeg bare trykke optimer eller hvad?
Avatar billede milter Ekspert
09. december 2012 - 22:33 #16
Er "Hyperthreading" aktiveret/enabled i BIOS? Hvis det er, burde hver af de fire kerner være vist med to søjler i joblisten.
Avatar billede zzzbatmand Nybegynder
09. december 2012 - 22:36 #17
Hvordan tjekker jeg om den er det?
Avatar billede milter Ekspert
09. december 2012 - 23:07 #18
#17.

Formentlig med enten F2 eller DEL-tasten umiddelbart efter, du har trykket på Start-knappen. Læs om BIOS her eller i manualen til din Acer:

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/BIOS-frequently-asked-questions

http://www.netexplorer.dk/COMPUTER/pc-01-bios.php

Hvor hårdt har du prøvet at presse computeren? Hvis du ikke presser den hårdt nok, vil den kun bruge to af kernerne (og vise fire søjler).

Hvad var grunden til, du formaterede den? Hvis den fejl stadig er der, kan det være grunden til, den er langsom.

Tester du den med strømforsyningen sluttet til?
Avatar billede zzzbatmand Nybegynder
09. december 2012 - 23:16 #19
#18.

1. ok det vil jeg prøve.

2. Jeg presser den ikke særlig hårdt, hvad kan jeg da gøre for at få den til at yde maximalt? (hvad skal jeg gøre)

3. Jeg formaterede den fordi den var begyndt at køre langsomt, og nogle af programmerne stoppede med at svare.

4. Ja jeg gør, jeg tager stikket ud en gang imellem for at batteriet ikke bliver overopladt.
Avatar billede zzzbatmand Nybegynder
10. december 2012 - 17:44 #20
#16.

Nu har jeg let og let i bios men jeg kan simpelthen ikke finde Hyperthreading.
Avatar billede milter Ekspert
10. december 2012 - 20:03 #21
#20.

Mulighederne for indstillinger i BIOS på mange bærbare er ofte ret begrænsede. Det er nok grunden til, du ikke har fundet den.

Du skriver, at computeren stadig er langsom. Hvis ikke formateringen har hjulpet, må der være en anden grund.

Efter formateringen var alle dine gemte dokumenter, dvs. musik videoer, der så stadig?

Hvor mange partitioner har du på harddisken?
Avatar billede zzzbatmand Nybegynder
10. december 2012 - 20:12 #22
Nej den var 100% clean
Avatar billede milter Ekspert
10. december 2012 - 20:30 #23
Den backup, du åbner med  "Acer eRecovery Managament", ligger den på brændte DVD'er, harddisken, eller ...?

Da du efter formateringen skulle installere alle driverne, hvor fandt du så dem?
Avatar billede zzzbatmand Nybegynder
10. december 2012 - 20:40 #24
Hvad mener du med backup?

Windows update og www.acer.dk/ac/da/DK/content/drivers
Avatar billede milter Ekspert
10. december 2012 - 21:23 #25
Her er et link til Acer Recovery Management:

ftp://ftp.support.acer-euro.com/desktop/empowering_technology/User%20Guides%202.0%20-%202.4/Acer%20eRecovery%20Management%20english.pdf

Og her et par link mere:

http://acer--uk.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3068/related/1/session/L2F2LzEvdGltZS8xMzU1MTY5NzI0L3NpZC8qUjhNKnBkbA%3D%3D

http://acer--uk.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3109/~/using-acer-erecovery-management-to-reinstall-drivers-and-software-in-windows

Jeg lægger linkene, så du kan se, hvordan de stemmer overens med den metode, du har brugt.

Jeg har på fornemmelsen, et eller andet er gået galt under formateringen eller recoveryen. Har du installeret drivere, herunder chipsetdrivere, via download fra dit link i #24

Og  installerede du antivirus og andre sikkerhedsprogrammer straks efter genetableringen/formateringen?

Eller kan det skyldes en varm CPU eller et varmt grafikkort pga. skidt på blæserne eller køleribber?
Avatar billede milter Ekspert
10. december 2012 - 21:27 #26
Og du kan prøve at tvinge din computer til at arbejde hårdt med "IntelBurnTest" for at tvinge den til at bruge alle kernerne. Læs sikkerhedsrådene grundigt:

http://www.sevenforums.com/tutorials/220743-cpu-stress-test-using-intelburntest.html
Avatar billede zzzbatmand Nybegynder
10. december 2012 - 23:00 #27
# 25.

1. Det jeg gjorde var at jeg startede min pc, da jeg så acer boot logo trykkede jeg på F8, derefter valgte jeg startrapration og derinde var der eRecovery Management, hvor jeg kunne vælge at formatere den fuldkommen uden en backup.

2. Ja, det har jeg.

3. Antivirus fulgte med min computer så det behøvede jeg heldigvis ikke.

4. Min computer bliver ikke så varm.
Avatar billede milter Ekspert
10. december 2012 - 23:34 #28
Jeg er desværre ved at løbe tør for ideer udover at forsøge en ny geninstallation.
Avatar billede zzzbatmand Nybegynder
01. april 2013 - 11:51 #29
Min pc brugte dem bare ikke, så de blev sat på standby.