Avatar billede svenrus Novice
10. december 2012 - 16:02 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ekstern harddisk tabt på gulvet

Forleden tabte jeg min eksterne harddisk (Medion) på gulvet og efterfølgende kunne den ikke komme i kontakt med computeren. Jeg skilte den ad for at se om det var noget jeg kunne ordne - noget der havde slået sig løs - men kunne ikke se at der fysisk skulle være noget i vejen. En af mine venner fortalte mig at et pc-elektronik-værksted muligvis kunne redde indholdet på disken.
  Er det rigtigt ? Og hvis, hvor ??

  Der er omtrent 80 Gigabyte af disken brugt (100 Gbyte-disk), så det ville være skønt hvis den oplysning passer.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2012 - 16:10 #1
Ibas kan redde data fra diske, men de tager sig godt betalt.
Så man må lige vurdere hvor meget værd data er.
http://www.ibas.dk/

Men inden du kontakter dem, så må vi lige høre om hvad du oplever med den.

Snurrer disken som den normalt vil gøre?
Klikker disken når den er tilsluttet?
Er den helt død?
Kørte den da den faldt ned?
Avatar billede svenrus Novice
10. december 2012 - 16:49 #2
Hej,

Og tak for svar. Disken kørte da den faldt ned. Den faldt ned fra et bord og ramte gulvet mens den var tilsluttet computeren.
Da jeg efterfølgende prøvede at genstarte lyste lampen konstant i harddisken og den siger ikke en lyd; den virker helt død. Den klikker heller ikke når jeg påny sætter usb stikket i.
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2012 - 16:50 #3
der sker ofte det at nålen ligesom falder ud over kanten

forestil dig en grammafon plade hvor nålen er faldet ud over kanten i en lukket kasse
den skal jo skilles ad for at sætte den på pladen igen

det der også kan ske er at bagelit stykket der sidder på harddisken forskubber sig

ofte kan man tage det af og sætte det rigtigt på plads igen

det er det der sidder ovenpå der menes

http://www.google.dk/imgres?um=1&hl=da&sa=N&tbo=d&biw=1646&bih=926&tbm=isch&tbnid=bR6SVLVU4S6qMM:&imgrefurl=http://www.hardwaresecrets.com/printpage/177&docid=wqz49H6se8I-NM&imgurl=http://www.hardwaresecrets.com/imageview.php%253Fimage%253D1428&w=300&h=225&ei=JATGUKnSMYeHswaT-4DQCA&zoom=1&iact=hc&vpx=856&vpy=170&dur=79&hovh=180&hovw=240&tx=113&ty=109&sig=103658720862542015511&page=1&tbnh=144&tbnw=192&start=0&ndsp=46&ved=1t:429,r:5,s:0,i:111

men kan den ikke snurre kan skiverne eller skiven flyttes fysisk af et prof firma og gendanne filerne
i det tilfælde har de en harddisk magen til uden skive i de flytter den over i
men er det ikke det eneste billede af svigermor så er det altså hundedyrt at få lavet

m.v.h

Avatar billede Slettet bruger
10. december 2012 - 16:51 #4
så er der kun en prof du kan henvende dig til

eller prøv det jeg skrev til dig

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2012 - 17:34 #5
" Jeg skilte den ad for at se om det var noget jeg kunne ordne - noget der havde slået sig løs - men kunne ikke se at der fysisk skulle være noget i vejen"
Forhåbentlig skildte du ikke ad helt ind til de blanke skiver?
Gjore du det har du ødelagt disken. Støv virker som sandpapir.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2012 - 17:50 #6
Nej jeg håber da heller ikke at bagpladen er blevet skruet af, og støv derved at kommet ind på pladerne
Du kan se her hvilke tolerencer der er tale om.
http://www.google.dk/imgres?q=dust+on+harddrive&num=10&hl=da&tbo=d&biw=1024&bih=598&tbm=isch&tbnid=L5GdnH6kBn7L1M:&imgrefurl=http://www.tekbasics.com/dirtysecrets.html&docid=8bHceEvJe_wc_M&imgurl=http://www.tekbasics.com/dirtysecrets_files/hard-drive-head-gap2.jpg&w=608&h=474&ei=HRLGUMukJs3bsgbVhIGwDw&zoom=1&iact=hc&vpx=730&vpy=165&dur=4791&hovh=198&hovw=254&tx=134&ty=131&sig=109865440285603230275&page=1&tbnh=133&tbnw=170&start=0&ndsp=16&ved=1t:429,r:4,s:0,i:95
Har armen der holder hovederne forvildet sig hen hvor den ikke skal være, så er chancen for at det virker ved at selv flytte den lille vil jeg mene. Der skal så lidt til før det går galt.
Avatar billede svenrus Novice
10. december 2012 - 18:57 #7
Nej jeg skilte den ikke helt ad. På Medionharddisken som jeg har sidder der fire skruer på boksen som jeg skruede ud, kun for at se om noget fysisk skulle være iøjenfaldende defekt. Men den så pæn hel ud. Så skruede jeg de fire skruer på igen. Jeg var altså ikke inde i "den blanke diskboks".

  Men jeg vil prøve at se engang til med hensyn til treatmenice's forslag.
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2012 - 19:08 #8
Hvis du kan bruge forslaget fra treatmenice, hvorfor så ikke give ham point:)
Avatar billede svenrus Novice
10. december 2012 - 21:08 #9
er prøvet, uden held