Avatar billede Jensen-the-best Nybegynder
16. december 2012 - 09:55 Der er 11 kommentarer

Computer Hjælp (kan ikke få fat til at starte)

Hej Eksperter!

Håber I kan hjælpe mig med dettte problem.

Jeg har en stationær pc fra Acer.
Den har nogle år på bagen, og nu begynder fejlene at komme.

Men her er problemet:

Når man starter computeren på knappen, kan man se at startknappen lyser og den går igang, men den går ud af sig selv igen, det er som om den ikke kan "få fat" til at starte op.
Kan det være strømforsygningen er kaput eller hvad tror I ?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2012 - 10:10 #1
Det kan det være ja, men den kan også være møg beskidt indeni, så den derfor ikke kan starte.
Prøv at tage siden af for at tjekke.
Avatar billede Jensen-the-best Nybegynder
16. december 2012 - 10:19 #2
Det vil jeg prøve, men endelig skriv hvis i har andre ting der kan være galt med den, da det først er senere i dag eller i næste uge jeg kan kigge på den :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2012 - 10:26 #3
Prøv at fjerne alt strøm fra den og hold startkanppen nede i 30 sek.
Genmonter strøm og prøv igen.
Virker den stadig ikke så prøv at resette bios ved at fjerne det lille batteri på bundkortet i 10 minutter.
Husk at fjerne strømmen her også, og hold med den ene hånd på kabinettet når du bruger den anden til at pille batteri ud.
Tag evt fat i en jordbunden ting (radiator) for at evt aflede for statisk elektricitet.
Specielt ram kan ikke tåle dette nemlig.
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2012 - 10:53 #4
tag så meget fra som muligt inde i kabinettet
start den op kun på bundkort og grafikkort
hvad sker der så

sæt cdrom drev til hvad sker der så
sæt harddisken til hvad sker der så

det er fremgangsmåden for at udelukke en defekt ting i kabinet
det kan ret ofte være en harddisk fejl
den kan være slidt eller defekt eller ved at stå af
der er så mange muligheder
der er mange spændings forskelle på et bundkort så en lille smule forkert statisk elektricitet på dit bundkort og goodbye siger det
det er oftest bios der futter af fordi der jo altid er spænding på det via batteri

m.v.h
Avatar billede pretttyfly Praktikant
16. december 2012 - 11:00 #5
den fejlbeskrivelse peger nu desværre mest på at det er cpu der er død, de fleste bundkort vil opføre sig præcist sådan hvis cpu enten ikke er monteret eller er brændt af..
Avatar billede poko1 Ekspert
16. december 2012 - 11:05 #6
Er mest til pretttyfly´s Konklusion men det kunne også være Grafikkort hvis det ikke er indbygget!
Avatar billede pretttyfly Praktikant
16. december 2012 - 11:07 #7
forkert, hvis det var grafikkortet ville maskinen ikke slukke af sig selv igen, men blot stå og "køre" uden at der kom billede på skærmen, og i visse tilfælde ville maskinen også komme med en BEEP CODE.
Avatar billede poko1 Ekspert
16. december 2012 - 11:12 #8
Ikke fordi jeg vil irettesætte dig men jeg har lige haft en hjemme der gjorde nøjagtigt det at den slukkede og startede i gen og i gen kørte fint med indbygget grafik og med ny grafikkort!
Avatar billede pretttyfly Praktikant
16. december 2012 - 11:35 #9
ja og hvis du læser fejlbeskrivelsen i denne tråd, så går maskinen kun ud, så din fejlbeskrivelse og denne her stemmer ikke overens, men ja din fejlbeskrivelse med at maskinen står og genstarter i loop passer på enten et defekt gfx eller ram.
Avatar billede poko1 Ekspert
16. december 2012 - 11:50 #10
Glem mine kommentarer som nok mere passede med papegøje avatarens konklutioner jeg smider overvågningen på tråden!
Ps jeg har kun arbejdet med computere siden 1982!
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2012 - 12:31 #11
#10 Overrasker mig ikke du afmelder overvøgningen.
Men med din erfaring og alder burde du kunne takle lidt modgang bedre end den måde du fremviser her.

Synes der er kommet en hel del forslag til hvad der skal gøres for at få liv i spørgers pc.
Skal vi ikke give denne en mulighed for at teste før vi går videre med nye indlæg?