Avatar billede lojmann Nybegynder
16. december 2012 - 20:40 Der er 1 løsning

Dynamisk SQL query og 'relative søgninger' i database

Hej,

Jeg sidder og arbejder på et større hobby projekt, hvor jeg har brug for at søge efter forskellige placeringer i et ark, hvor jeg f.eks. kan søge på 2 eller flere positioner relative (ved siden af og/eller over/under hinanden).

Jeg kan nemt søge på 2 positioner ved siden af hinanden, men jeg har lidt udfordringer med at udbygge min kode til at kunne søge på et område af f.eks. 2 x 3 positioner.

Et eksempel på 6 positioner relative til hinanden, er illustreret på dette billede http://lojmann.dk/eksempel-ark.png

Man skal kunne søge på 2 x 3 positioner på en gang (relative til hinanden), som f.eks.
42 (A1), 43 (A2), 44 (A3)
52 (B1), 53 (B2), 54 (B1)

I min kode har jeg et array med 6 entry i, hvor det lige netop er de 6 positioner jeg bruger at teste koden med. Min kode virker fint med at finde position 42 og 43, men jeg kan ikke få bygget resten på.
Som bruger af systemet kan man vælge hvilke positioner man angiver kendetegn ved. Angiver man kun noget i f.eks. A1 og B1 - så skal der kun søges i dem. Det er det jeg bruger 'searchthis' værdien til i mit array.

Koden kan ses her: http://lojmann.dk/eksperten.txt

I mit eksempel billede med de 12 positioner er der kun 6 i hver række. I mit live-data er der 10 i hver række (vandret og lodret), og det ændre sig aldrig.
Jeg har taget højde for dette i koden, ved at verificerer at et match på f.eks. position 40, ikke kan have en position til højre (altså 41), da den vil findes som første position i næste vandrette række.

Er der nogle der har et bud på, hvordan jeg kan løse min lille udfordring her.
Jeg har brug for over tid at kunne udvide koden til måske at kunne søge på 3x3, 4x4 eller andet antal...

Håber der er nogle der kan hjælpe med lidt kode eller inspiration til min udfordring, jeg er kørt lidt fast :)

/Løjmann
Avatar billede lojmann Nybegynder
06. januar 2013 - 21:54 #1
lukket