Avatar billede ngr Praktikant
19. december 2012 - 14:39 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Skal bruge css kode

Jeg ville egentlig opbygge min nye hjemmeside i frames, fordi jeg ikke orker at slås med css.
Den skal opbygges således:

Topframe, 100px høj, hele skærmbredden, men en lille kant i bunden.
Menuframe, venstre side, 200px bred, højde afhængig af indhold
Indholdsframe til højre form menu, skal fylde resten af skærmen mod højre

Nogen der vil give et bud på det - både koden til css filen og til html filen.

Mvh

PS
Forstår ikke, hvorfor man skal give points herinde. Er det ikke meningen, at man skal betale?
Avatar billede michael_stim Ekspert
19. december 2012 - 15:05 #1

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
    <title>Div'er</title>
    <style type="text/css">
    div.top{
        height: 100px;
        margin: auto;
        border: solid black 1px;
    }
    div.left{
        width: 200px;
        border: solid black 1px;
        float: left;
    }
    div.center{
        margin-left: 201px;
        border: solid black 1px;
    }
    </style>
</head>
<body>
    <div class="top">
      Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
    </div>
    <div class="left">
      Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
    </div>
    <div class="center">
      Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
    </div>
</body>
</html>

Så må du selv arbejde videre på den. Og vil du have mere hjælp, må du nok sætte dig ind i pointsystemet.
Avatar billede ngr Praktikant
19. december 2012 - 15:19 #2
Det her er super - 1000 tak!

Jeg kender godt pointsystemet, men er meningen med Job/opgaver ikke, at man skal betale for at få løst en opgave?

I hvert fald skal jeg bruge et svar til points.

Mvh
Avatar billede michael_stim Ekspert
19. december 2012 - 15:27 #3
Kunne du bruge det, så lægger du bare selv et svar og acceptere dit eget svar, så tråden bliver lukket. Jeg samler nemlig ikke på point.
Avatar billede ngr Praktikant
19. december 2012 - 15:37 #4
- og heller ikke penge :)
Avatar billede michael_stim Ekspert
19. december 2012 - 15:40 #5
Nej, jeg samler heller ikke på penge, men bruger gerne dem jeg "får" ;o)
Avatar billede ngr Praktikant
23. december 2012 - 01:30 #6
Hvordan kan det være, at det nederste af bogstaverne bliver skåret af, når jeg øger fontstørrelsen herunder?
Der er langt ned til bunden af div.top, så det er ikke den, der begrænser dem.

div.top{
height: 200px;
margin: auto;
border: solid black 1px;
background-color: #1a9db9;
color: #000000;
font-size: 20px;
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, Sans-Serif;
text-align:center;
padding-top: 20px;
}
Avatar billede ngr Praktikant
23. december 2012 - 01:47 #7
Nå, hvis jeg sætter line-height til 1,5, er problemet løst - men jeg forstår ikke hvorfor.
Avatar billede michael_stim Ekspert
23. december 2012 - 10:42 #8
OK. Men ellers bruger man margin til at styre afstanden UDEN for boksen (elementet) og padding for at styre afstanden INDEN i boksen.