Avatar billede Spandaver Nybegynder
25. december 2012 - 10:41 Der er 10 kommentarer

ASUS X53S

Hej!

Problemet er forholdsvis enkelt, men har desværre ikke tiden til selv at gå ind og rode med det. Min pc mistede for noget tid siden de fleste af sine drivers til genvejstasterne. Det er pænt irriterende, specielt når man gamer et spil og gerne vil have lyden skruet ned. Så er det ud af spillet og starte forfra. Er der en, der har tid/lyst/overskud til at hjælpe mig med at finde og installere de rette drivers. Evt guide mig igennem i denne tråd.
      - PC specs vil kunne findes i bunden af tråden -

Et helt andet problem. Min computer er langsomt, men sikkert, blevet mere larmende, støjende og meget varmere. Har ryddet op på den, men har faktisk aldrig rengjort den, så går ud fra at det er problemet? Den er dog kun omkring 6 mdr. gammel, så man skulle da næsten ikke kunne tro, at der allerede er blevet samlet så meget støv derinde?

                          - PC SPECS -
ASUS X53S
CPU - Intel Core i5-2430M, 2,4 GHz (Med boost)
RAM/MEMORY - 6 GB
HDD - 640 GB. C: - 250 GB. D: - 321 GB
OS - WIN7 Premium

Er der brug for flere specs så skriv endelig!

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Avatar billede Jensen DK Novice
25. december 2012 - 10:56 #1
Kan du ikke bare lave en systemgendannelse til før problemet opstod?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2012 - 11:21 #2
Du har ryddet op siger du?
Manuelt?
Du kunne prøve at køre disse to programmer:
Hent og instalér CCleaner http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
Lad programmet foretage en oprydning...

Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html?part=dl-10804572&subj=dl&tag=button

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig. Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde. Når det er færdig (det tager lidt tid afhængig af hvor meget du har på computeren).
Derefter - Tryk på "Vis resultater" knappen efter scanningen - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen. Kopier loggen herind.
Mht.: Vista/Win7 - HøjreMusseTast - "Kør som Administrator..."
Med hensyn til snavs ipc, så kommer det an på hvordan du bruger den. Bruger du den kun på et fast underlag, er det mærkeligt at den allerede er snavset. Men har du inviteret den med i sengen og på skødet det meste at tiden kan den godt være beskidt.
Du kan dog få dette væk ved at rense den.
Hvis du køber en dåse med trykluft og bruger en støvsuger samtidigt er du godt på vej.
DA den kun er 6 mdr gammel vil jeg ikke anbefae du skiller den ad, for går det galt så kunne du få problemer med din garanti.
Du skal som det første udtage al strøm fra den.
Du skal på en eller anden måde blokere blæservingen så den ikke løber rundt. Jeg rettede en clips op så den kunne blokere og også selv sidde fast. Det virkede fint for mig.
Sæt nu støvsugerren til at suge i bunden af pc hvor blæser suger ind. Samtidigt puster du gentagne gange ind der hvor blæser puster ud. Du skulle nu kunne få skidtet ud af køleprofilen.
Med hensyn til genveje på pc er det en driver der ikke virker/kører.
Har du deaktiveret nogle ting i msconfig under start?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2012 - 11:37 #3
Med hensyn til evt drivere findes de her:
http://support.asus.com/download/options.aspx?SLanguage=en&type=1
Skriv X53S i søgefeltet og find lige din model. Du skal vælge det styresystem du kører og bagefter kan du så finde driver til keyboard.
Når du kommer ind i driverne vil jeg tro du skal i utilities og finde følgende:
ATKACPI driver and hotkey-related utilities
Avatar billede Spandaver Nybegynder
25. december 2012 - 12:36 #4
En systemgendannelse rækker jo ikke specielt langt tilbage. Og da der ikke er fuldstændig sikkerhed om hvornår det skete, er det temmelig svært at bruge den mulighed...
Avatar billede Spandaver Nybegynder
25. december 2012 - 12:45 #5
Tak for alle de gode forslag, men mange af dem havde jeg allerede forsøgt inden jeg oprettede denne tråd.
CCleaner har jeg installeret og bruger jævnligt.
Malwarebyte Anti-Malware har jeg haft på pc'en, men da jeg aldrig brugte det er det blevet afinstalleret igen.
Jeg har allerede deaktiveret alle ikke-relavante programmer, der startede under opstart.
Kører jævnligt Spybot og AVG, så er 99 % på at det ikke er virus, der får den til at køre langsomt.

Pc'en har været med i seng et par gange, men dog aldrig i skødet. Spiller en del på den, men det foregår ALTID på fast underlag, fx skriveborg, køkkenbord osv.

Har du andre grunde til at den kan være langsom? Udover snavs?
Forresten kører blæsevingen når computeren ikke kører, som du antyder til? Og hvornår vil du anbefale mig at skille den ad og rense indeni?

Mvh
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2012 - 15:09 #6
http://support.asus.com/Download.aspx?SL
Under Utilities Du skal bruge denne!
ATKACPI driver and hotkey-related utilitiesanguage=en&m=X53SK&p=3&s=114
Avatar billede Spandaver Nybegynder
25. december 2012 - 15:42 #7
Havde fundet den, men tak! :-)

Mvh
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2012 - 18:08 #8
#5 Jeg havde nu alligevel hentet Malwarebytes, opdateret den, og kørt en fuld scanning med den.

Og jeg forstår ikke hvorfor du ikke bruger dette program jævnligt for at holde den i orden??

Der kan sagtens være noget som de andre programmer ikke kan finde.
Bare et par trojanere kan lave meget ravage på en pc.
Jeg forstår dog heller ikke hvorfor en installering af driveren ikke løser problemet?
Avatar billede Spandaver Nybegynder
25. december 2012 - 19:13 #9
Malwarebytes har nu kørt og har intet fundet.

Problemet med genvejstast-driver er løst.

Det eneste der mangles er det med evt støv og snavs, som du kan læse ovenfor. Du må meget gerne svare på spørgsmålene i den forgangne kommentar :-) Tak

Mvh
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2012 - 00:22 #10
#9 Hmm Vil du have et svar?
Og fra hvem vil du have svar?
Med hensyn til støv, så skrev jeg dette i indlæg #2:

Med hensyn til snavs i pc, så kommer det an på hvordan du bruger den. Bruger du den kun på et fast underlag, er det mærkeligt at den allerede er snavset. Men har du inviteret den med i sengen og på skødet det meste at tiden kan den godt være beskidt.
Du kan dog få dette væk ved at rense den.
Hvis du køber en dåse med trykluft og bruger en støvsuger samtidigt er du godt på vej.
DA den kun er 6 mdr gammel vil jeg ikke anbefae du skiller den ad, for går det galt så kunne du få problemer med din garanti.
Du skal som det første udtage al strøm fra den.
Du skal på en eller anden måde blokere blæservingen så den ikke løber rundt. Jeg rettede en clips op så den kunne blokere og også selv sidde fast. Det virkede fint for mig.
Sæt nu støvsugerren til at suge i bunden af pc hvor blæser suger ind. Samtidigt puster du gentagne gange ind der hvor blæser puster ud. Du skulle nu kunne få skidtet ud af køleprofilen.

Det blev desværre filtret lidt ind i linket til Malwarebytes, så du har måske overset det?