Avatar billede knente Praktikant
25. december 2012 - 19:49 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Trådløst net for pc dummy

Jeg har købt 2 brugte pc'er til børnebørnene. Eneste indhold på dem er win XP.
Jeg kan se husets trådløse net på dem. Iøvrigt virker det fint på den "gamle" pc. Desuden kan de "nye" komme på nettet med kabel udenom routeren, men det er jo ikke holdbart til 3 mennesker.
Når jeg finder routeren siger skærmen:"Ingen eller begrænset forbindelse". Jeg har kørt guiden "installer trådløst netværk".
Resultat: "Guiden er udført. Trådløs er nu klar til brug".På USB stick: Microsoft windows XP-Dell-AEBA6 A236.
Kan stadig ikke komme på. Den siger: "Kontakt den der administrerer dit netværk".

Har så kørt XP netværksdiagnosticering. Resultat:
"Sikkerhedsindstilling stemmer ikke overens med indstillingen på router"
Spørgsmål:
Hvordan ser jeg sikkerhedsindstillingskode på både router og pc??
Eller
Hvordan 2 nye (ens)koder som jo så passer sammen?
HJÆLP - HELE MIN BEDSTEFADERLIGE STATUS ER PÅ SPIL!
Avatar billede milter Ekspert
25. december 2012 - 20:07 #1
Er Xp fuldt opdaterede på de nyindkøbte PC'er? Hvis ikke, kan det give problemer.
Avatar billede PapaDoc Nybegynder
25. december 2012 - 20:46 #2
Det kunne godt lyde som en eller anden form for konflikt ift. sikkerhedsniveauet på computerne hhv. routeren.

Ved du hvad det er for en kryptering, som dit trådløse netværk er sat op med? WPA, WPA2 eller WPA/WPA2? Enkelte ældre computere understøtter ikke nye krypteringsformer, hvilket kan volde nogle problemer.

Du kan også prøve at fjerne netværk som computerne har været forbundet til, da disse ligeledes kan volde problemer.

Prøv følgende på begge XP computere: Kontrolpanel
-> Netværksforbindelse (evt. Netværk og Internet og derefter Netværksforbindelser, hvis den er sat op til katagori visning)-> Højreklik på Trådløst Netværksforbindelse -> Vælg Egenskaber -> Vælg fanen Trådløse Netværk -> Fjern alle, helst, ellers i hvert fald dit nuværende netværk fra listen i den hvide boks -> Klik på OK. Se om du nu kan oprette forbindelse til netværket ved at finde netværket på listen og indtaste nøglen hertil

Hvilken router har du?
Avatar billede kimtheman Novice
25. december 2012 - 20:50 #3
Synes det virker lidt rodet. Så må lige forstå.

Du har en router med trådløs funktion?

Og denne er sat op med et trådløs navn?

En sikkerhedsnøgle?

Samt en kryptering?

Alle dine computere har trådløse netkort (inkl. de 2 "nye" brugte du lige har købt)?

Eller er de andre computere på internettet med kabel hen til routeren?

Hvis de alle har trådløst netkort. Så prøv at gå ind i din routers interface. Og fjern sikkerheden, så der ingen nøgle skal skrives, for at computerne kan bruge nettet.
Virker det?
Avatar billede knente Praktikant
26. december 2012 - 09:19 #4
de var ikke opdaterede, det er de nu. Den ene fik 120 den anden 103 opdateringer ( !!)
Men problemet findes stadig
Avatar billede kimtheman Novice
26. december 2012 - 11:37 #5
Du svare jo slet ikke på det jeg spørger om i #3
Avatar billede knente Praktikant
26. december 2012 - 12:09 #6
Bær over med mig. er ikke så rutineret herinde. Mit svar var til Milter, som spurgte om opdatering. Kan godt se nu at jeg skrev et forkert sted.
Jeg knokler så sveden springer for at nå helt igennem de mange gode spørgsmål jeg har fået.
"To be continued...."
Avatar billede knente Praktikant
26. december 2012 - 12:21 #7
Wire encryption key: WPA Personal ( iflg manual)

Routeren er en D- link Rangebooster N 650

Vedr. de følgende punkter skal jeg lige læse på lektien før jeg tør at gå igang-
Avatar billede knente Praktikant
26. december 2012 - 12:29 #8
Til kimtheman

til de første 6 spørgsmål er svaret JA

Til de syvende er svaret NEJ

Når jeg har læstlidt mere tør jeg gå ind i interface.
Avatar billede knente Praktikant
26. december 2012 - 12:35 #9
Til kimtheman

Rettelse:

Skal også lige have lært at tælle:

De første 5 sp-:  JA
det 6. sp.  NEJ
Avatar billede kimtheman Novice
26. december 2012 - 13:02 #10
Men de sidste 2 "nye" brugte computere du har købt. Disse 2 har vel et trådløst netkort monteret i maskinen eller som en USB netkort?
Avatar billede knente Praktikant
26. december 2012 - 13:46 #11
Til kimtheman

Ja, de 2 sidst anskaffede har trådløst netkort - ihvertfald ifølge sælgeren.
kan jeg selv tjekke det på en eller anden måde ?
Avatar billede kimtheman Novice
26. december 2012 - 14:25 #12
Ja hvis du nede i højre hjørne kan se det trådløse netværksnavn så har du.

Ellers gå ind i din netværksindstillinger og se derinde om der er et trådløst netkort monteret (hvis du da ikke har et sat i, en af dine usb porte)
Avatar billede knente Praktikant
26. december 2012 - 17:10 #13
Hej
DET LYKKEDES.
Nu virker alt som det skal! Det var en ret dum fejl, nemlig at man her i huset havde noteret en forkert enkryption key.
Det var kimtheman som inspirerede til løsningen som derfor vel bør have point.

Tilbage har jeg nu kun 1 problem, nemlig hvordan jeg afleverer point og lukker
please - hjælp også med det.

mvh
Avatar billede kimtheman Novice
26. december 2012 - 22:10 #14
Ved jeg ligger et svar her og du acceptere dette og afgiver point.