Avatar billede Spandaver Nybegynder
30. december 2012 - 21:02 Der er 13 kommentarer

ASUS overheating

Hej,

Nu skal der altså gøres noget ved det. Jeg har med min 8 mdr. gamle Asus et seriøst overheating problem. Det er ikke oplevet at den er lukket ned af sig selv endnu, men det er desværre kun et spørgsmål om tid, før den starter på det. Temperaturerne på dette billede er når jeg sidder og surfer på internettet. Altså youtube, facebook osv.

http://imageshack.us/photo/my-images/32/udklipq.png/

Når jeg har spillet nogle minutter når den nemt op på en 85-95 grader. I julegave har jeg fået Black Ops 2, som jeg lagger utrolig meget i, selvom grafikken er på low. COD Modern Warfare 3, som jeg før har kunnet køre uden problemer, er også begyndt at lagge.

Da den som sagt kun er 8 mdr. gammel, og da jeg for det meste spiller på fast underlag, kan jeg næsten ikke tro at den er så tilstoppet. Dog kan jeg heller ikke rigtig se andre muligheder, da jeg har opdateret alle drivere, fjernet alle ikke-relavante programmer, tjekket programmer, der starter under opstarten osv.

Er lidt i vildrede... Kan I hjælpe mig? Og hvis den skal renses, kan I så fortælle mig hvordan jeg evt. "skiller" den ad, eller bare fjerner tastaturet. "Bagdelen", altså pladen under, er meget stor, og jeg kan ikke rigtig se hvordan jeg skal få den af. Desuden kan jeg ikke se nogen steder, hvor jeg kan skrue tastaturet af. Mit ASUS model nummer er: X53S og det mere specifikke nummer er: K53SC

Håber virkelig I kan hjælpe, for ellers ser jeg ikke rigtig andre alternativer end at sende den til forhandleren, men det vil jo være virkelig pinligt, hvis han åbner den og finder en giga nullermand, der har sået alle problemerne.

Pls hjælp mig! :-)

Mvh
Avatar billede Axeltek Nybegynder
30. december 2012 - 22:51 #1
Hej. Jeg plejer at trykke ctrl og alt og delete på samme tid. Klik så på jobliste. og derefter på ydeevne.
  Se efter hvor meget processoren arbejder. det går fra 0 procent til 100 procent. (Det er processorens arbejde som varmer. Altså højere procent giver mere varme. Når du ikke bruger pc skal den gå på nul eller tæt på.)
  Hvis den kører på høje procenttal, så kan det være fordi du har et problem med at der er noget processoren arbejder med hele tiden. Evt virus. Det kan også være meget andet. Engang havde jeg installeret DROPBOX på min pc. Den begyndte at vise høje procenttal, også når jeg ikke brugte pc. Og den varmede alt for meget...  Så altså, hvis procentene ser lave ud, så er det sansynligvis tilstopning.  Hvis procentene er høje, så formegentlig et softwareproblem.
  Jeg har renset min laptop med en kompressor. Ved at blæse forsigtigt ind i kølekanalen, og der kom en masse støv ud. Men det er ikke autoriseret måde at gøre det på, og er fuldt ud på eget ansvar.
Mvh  Axeltek.
Avatar billede serverin Praktikant
30. december 2012 - 23:42 #2
da den kun er 8 mdr gammel ville jeg hvis ejg var dig sende den til der hvor du har købt den, og sig den bliver varm og så lukker ned, så vil de tage den ind, og rense den(fysisk). Gør du dette selv vil din garanti ryge.. så få dem til det..  kan være du selv skal betale porto og eftersyn hvis du siger den ikke lukker ned..
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2012 - 00:28 #3
Hvis du ikke skiller pc ad så skulle det ikke påvirke din garanti.
Jeg har skrevet følgende i den anden tråd hvor du spurgte om det samme:
http://www.eksperten.dk/spm/974187#reply_8015397
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2012 - 00:31 #4
Kompressor vil jeg ikke anbefale at bruge, da den kan være for kraftig at bruge, og en følge virkning kunne også være at der kommer olieholdig og fugtig luft ud af denne. Og det tiltrækker mere snavs i pc'en.
Avatar billede serverin Praktikant
31. december 2012 - 00:36 #5
Han skal da på ingen måde begynde at puste luft ind i den?
det er da en myte..
Støv/hår/død hud/ og hvad der ellers gemmer sig i den ryger længere ind, og sætter sig omkring køle elementet..

gør brug af din garanti, du har betalt for den..
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2012 - 00:51 #6
Hvis garantien dækker en rensning er jeg da enig, men da dette er en sag om vedligeholdelse er jeg ikke sikker på den dækker.

Hvis man suger i bunden, samtidigt med at man puster forsigtigt fra siderne ryger skidtet ikke længere ind, men bliver fanget af støvsugeren.
Man skal blot lige huske at fiksere blæseren når dette gøres.
Har selv nedsat temperaturen på en Hp Dv6 med 20 grader på den måde, så jeg ved det virker.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2012 - 01:07 #7
Kunne se på en tråd fra en der handlede med Mmvision at der blev computeren renset uden det kostede noget i garantiperioden , så gør din forhandler også det, så er det jo selvfølgelig det du gør.
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2012 - 08:44 #8
http://www.computerplanet.dk/service/

du kan få den renset her hvis du ikke kan det på garantien som du muligvis ikke kan
nullermænd er jo ikke en fejl men en tistand og den dækkes sikkert ikke

her er priserne

Rens af bærbare kølesystem.......................... 399,-

Rens af bærbare køle system inkl pasta........ 699,-

Ny komplet køler inkl montering................... 899,-

m.v.h
Avatar billede Spandaver Nybegynder
31. december 2012 - 09:41 #9
Hej igen,

#1 - Mine procenter ligger og svinger mellem 1-7 %, når jeg ikke laver noget.

Regner ikke med at jeg går efter selv at rense den, men hvis det er så nemt, som I får det til at lyde, er det måske den nemmeste løsning. Er der ikke noget med at du kan skade indmaden i pc'en ved at bruge støvsuger, da den kan lave statisk elektricitet?

#6 - Hvad mener du med at fiksere blæseren, og hvordan gør jeg det? Jeg har, på "bagdelen" af min computer lige ved blæseren, meget få "huller", så jeg ved ikke, hvor effektivt jeg kan suge der. Hvordan er det jeg gør helt præcist, for hvis jeg skal gøre det selv, vil jeg være sikker på at jeg gør det rigtigt. Derfor må du/I meget gerne skrive en udførlig vejledning, eller giv mig et link til noget. Tak!

Anyway, tror jeg går efter at sende den til forhandleren igen. Det er bare lidt problematisk, da jeg fik pc'en i konfirmationsgave af min mormor. Hun er desværre på ferie lige nu xD, så der kommer nok til at gå lidt tid, inden jeg overhovedet ved, hvem jeg skal sende den til.

Mvh
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2012 - 10:13 #10
du kan få den renset prof for 399,- kr
kan det betale sig at rode selv når du ikke har prøvet det før

m.v.h
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2012 - 10:30 #11
Hp bærbaren har også små huller i bunden så man skal have lidt tålmodighed.
Der er for mit vedkommende ikke noget link da det er noget jeg selv har fundet på.
Gjorde følgende:
Afmontere alt strøm fra pc.
Rettede en clips til så den kunne blokere vingen i at dreje rundt.Var så heldig her at den kunne rettes til så jeg ikke skulle holde på den.
Sæt støvsuger til at suge i bunden der hvor blæser suger ind.
Samtidigt pustes der hvor blæser normalt puster ud.
Man vil nu se at snavset bliver taget af støvsugeren, da det filter sig  rundt om hullerne i bunden. Og det er her man skal have tålmodigheden til at få det hele væk. For ellers suges det tilbage i systemet når pc startes.

PS Den støvsuger jeg brugte kunne justeres i sugestyrke, og jeg kørte ikke på fuld sug, da jeg gjorde det.
Den omtalte pc (HP DV6) er en af disse modeller der skal splittes ad til atomer for at få gjort rent på den rette måde, og det havde jeg ikke lyst til.
Avatar billede Spandaver Nybegynder
31. december 2012 - 12:08 #12
Hej,

#11 - Jeg går ud fra at når du siger puste ind, så betyder det trykluft? Clipsen rettede du altså til og satte.. hvor? Der hvor pc'en puster ud?

Mvh
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2012 - 13:33 #13
Puste ind er trykluft på dåse ja, som kan købes mange steder.
Jeg købte min hos Thansen.
Men der er mange muligheder:
http://www.google.dk/#hl=da&gs_rn=1&gs_ri=hp&cp=6&gs_id=4k&xhr=t&q=trykluft+p%C3%A5+d%C3%A5se&pf=p&tbo=d&output=search&sclient=psy-ab&oq=tryklu&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.1355534169,d.Yms&fp=ca5365650ac91f89&bpcl=40096503&biw=1024&bih=598
Jeg satte clipsen i bunden, hvor du kan se blæseren.
Den rettes til og puttes mellem vingerne så blæser ikke løber rundt.
Der hvor den puster ud er jo dækket af køleprofilen, og der skal man ikke puttes noget ind, som ved et uheld kunne ødelægge den.