Avatar billede batman939 Novice
02. januar 2013 - 12:57 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvordan formaterer jeg en hd i win 7 som har siddet i en wd mybook?

Jeg ville gerne kunne hente oplysningerne over på min pc, men min pc kan slet ikke finde den, da den kører et helt andet styresystem.
Min mybook er gået i stykker og virker ikke mere, men jeg har 2 stk. 500Gb hd i den, og vil gerne kunne bruge dem i min pc.
Avatar billede supportsiden Professor
02. januar 2013 - 13:24 #1
Har dine diske siddet i en "stripe" dvs. at de var lagt sammen til en stor disk på 1000GB ~ 1TB ?
I så fald kan du nok ikke selv læse noget ud fra dem uden at de sidder på en tilsvarende controller som i "mybook".

Skal du bare slette diskene kan du bruge f.eks. G-parted live CD.

Her kan du muligvis også se data gennem linux browseren.
Avatar billede batman939 Novice
02. januar 2013 - 13:41 #2
Der er mange download muligheder på G-parted live cd. Hvilken skal jeg vælge til min Windows 7 ultimate 64 bit?
Avatar billede batman939 Novice
02. januar 2013 - 13:50 #3
De har siddet i stribe som 1 tb
Avatar billede supportsiden Professor
02. januar 2013 - 16:06 #4
http://sourceforge.net/projects/gparted/files/gparted-live-stable/0.14.1-6/gparted-live-0.14.1-6-i486.iso

Du skal så brænde en boot CD fra denne ISO fil.

I Windows stifinder, højreklik på filen og vælg
"åbn med"
"Windows brænd diskafbildning"

Start PC'en fra denne CD, afbryd evt. forbindelsen til din Windows disk for en sikkerheds skyld.

For hjælp se http://gparted.sourceforge.net/help.php

PS!
Kan Windows diskadministration "se" diskene (ikke nødvendigvis læse)?
Hvis det kan, kan du slette og oprette nye (Windows) partitioner der.
Avatar billede supportsiden Professor
02. januar 2013 - 16:09 #5
Så kan du nok kun læse dem med en Mybook eller noget med en tilsvarende controller. Men er diskene ellers OK kan du bruge dem i Windows efter ompartionering. Jeg vil ikke anbefale at stripe dem igen, lav 2 seperate partitioner.
Avatar billede batman939 Novice
03. januar 2013 - 16:00 #6
Tak. Det prøver jeg.
Windows kan ikke se diskene.
Avatar billede batman939 Novice
09. september 2019 - 13:46 #7
Fik dem formateret via en ekstern hdd box, så nu virker de fint. Tak for hjælpen.