Avatar billede alexand Praktikant
04. januar 2013 - 17:13 Der er 5 kommentarer

Hjælp til pladespiller og forstærker

Hej eksperter,

Jeg er begyndt at opstøve lidt vinyler og derfor er det jo ideelt med en pladespiller.

Jeg er desværre ikke vokset op med sådan en skøn fætter.

Jeg skal bruge hjælp til valg af pladespiller, forstærker og hvad der skal til.

Hvad kan I anbefale? Er det nok at ofre ca. 3-5000 kroner på projektet?

Jeg har selv almindelige højtalere, hvis de kan bruges. Jeg har ikke den store forstand på dette emne.

Håber på jeres hjælp, så skal jeg nok smide nogle point i nakken på jer. :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
04. januar 2013 - 17:25 #1
Et tip køb mindst en pladespiller med remtræk hvis du skal holde det inden for budget og en pickup med en "Van Den Hull Diamant:"
hvis skiverne er godt slidte!
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2013 - 18:37 #2
Hvis du vil købe nyt grej, skal du lige være opmærksom på forstærkeren. Der er ikke mange forstærkere nu der har RIAA forstærkning til pladespilleren.
Man kan købe pladespillere hvor denne forstærkning er i.
Har fundet en sammensætning fra Hifi Klubben, som jeg synes ser fornuftig ud til prisen:

Forstærker http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/nad_c316bee-_forstarker_grafit.htm

Pladespiller  http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/pladespiller/argon_tt-1-v2_pladespiller_sort.htm

RIAA  http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/pladespiller-tilbehor/nad_pp3-riaa_forforstarker_grafit.htm
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2013 - 18:41 #3
Avatar billede milter Ekspert
04. januar 2013 - 20:20 #4
Jeg kan tilslutte mig ordene fra 220661.

Men det var måske også værd at overveje brugt udstyr. Stereoforstærkere i god kvalitet kan ofte fås til billige penge i dag, og mange af dem vil have RIAA-forstærkere indbygget.

For pladespillerens vedkommende skal du også kigge på, om den har en Moving Coil (MC) eller en Moving Magnet (MM) pickup. MC-pickupper har et meget lavt udgangssignal, og det betyder, at der skal en såkaldt MC-transformer mellem pladespiller og forstærker, medmindre forstærkeren har en speciel MC-indgang.

Og så lige lidt om pladerne. Langt de fleste af dem vil have samlet en masse skidt i rillerne, som kan give forringet lyd, støj og andre mislyde i afspilningen. En afvaskning i lunkent vand med en smule opvaskemiddel og en blød børste på langs af rillerne kan fjerne skidtet. Bagefter skal de skylles i lunkent, demineraliseret (kogt, afkølet og filtreret) vand og aftørres med et fnugfrit klæde.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2013 - 23:48 #5
#4 Enig med milter.
Som jeg ser det så understøtter NAD RIAA delen også hvis man vil købe en moving coil pickup hvis man opgraderer fra den der følger med pladespilleren.

Mine referencer til NAD ligger langt tilbage. Jeg har selv for over 30 år siden købt en NAD forstærker (3140), og den lever i bedste velgående, og er den baggrund for at jeg anbefaler nad sættet som vil levere god lyd til pengene i lang tid.
Du kunne selvfølgelig også vælge en surround forstærker, men det er der ikke plads til i dit budget.