Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2013 - 15:56 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Tildeling af kategori baseret på tekst

Hej Excel Eksperter,

Jeg vil gerne tildele en kategori fra en tabel, hvis en celle indeholder en specifik tekst eller noget af en specifik tekst. Hvis dette havde været Perl ville det have været let med regular expressions, men Excel giver mig problemer.

Min look-up tabel

$category
Fruit Apple Banana Ananas Kiwi
Soda Cola Sprite Fanta
Vegetable Corn Cucumber Tomato

Hvis en bestemt cell indeholder "Apple, App, Banana, Ba, Ananas, Kiwi" skal kategorien "Fruit" retuneres til en anden celle og ellers være tom. Ligeledes skal de andre kategorier naturligvis også tjekkes.
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2013 - 15:58 #1
Jeg kan lige tilføje, at jeg har forsøgt at benytte funktionerne VLOOKUP og FIND. Men jeg kan ikke rigtig få dem til, at virker som jeg gerne vil have.
Avatar billede A-J Nybegynder
13. januar 2013 - 16:56 #2
Hejsa

En mulig løsning kan være, at du i f.eks. kolonne A skriver i hver sin celle Apple, Banana, Ananas, Kiwi, Cola, Sprite osv og i kolonne B skriver du den tilhørende gruppering ud for hver værdi i kolonne A. Resultatet vil være noget i stil med:
Betegnelse    Kategori
Apple    Fruit
Banana    Fruit
Ananas    Fruit
Kiwi    Fruit
Cola    Soda
Sprite    Soda

Hvis du så har en værdi (/betegnelse) i D2 og ønsker den tilhørende Kategori returneret i E2, så kan du i E2 skrive:
=lopslag(d2;a1:b7;2;falsk) ... hvis engelsk excel så vlookup i stedet for lopslag.
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2013 - 20:20 #3
Jeg tænker bare umiddelbart, at det ville være lettere at lægge data i et 2d array og søge i det. Det må da kunne lade sig gøre :/
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2013 - 22:07 #4
Jeg endte med at løse problemet på følgende måde:

=IF(A1="";"";VLOOKUP("*"&LEFT(A1;3)&"*";$A$3:$B$5;2;0))

Hvor A1 inholder ordet jeg søger efter og B3-5 inholder kategorier, mens A3-5 indholder søgeord adskilt med enten komma eller bare mellemrum.

--------------A----------------------B----
------------------------------------------
3 --Apple, Banana, Ananas, Kiwi--------Fruit---
4 -----Cola, Sprite, Fanta-------------Soda---
5 -- Corn, Cucumber, Tomato-------Vegetable-
------------------------------------------