Avatar billede bmk1971 Juniormester
14. januar 2013 - 01:50 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Cronjob

Hejsa.

Jeg er inde i min Crontabs fil på /etc/crontabs og har tilføjet følgende linie.

* * * * * php -f  /var/www/timer.php

Timer.php kører som den skal. Hovedformålet er at tænde forskellige ting hvis en tid er nået og slukke for ting hvis en anden tid er nået. Desuden opdaterer jeg nogle databaser hvis noget skifter tilstand. 99 % af tiden sker der ikke noget som helst. Det kunne også være ønskeligt at den kørte lidt oftere end hvert minut, men jeg accepterer også hvis det ikke er muligt.
Nu skal jeg bare have det til at kører hvert minut automatisk.

Håber at i kan se fejlen.

HIlsen
Bjarne
Avatar billede lassebm Nybegynder
14. januar 2013 - 10:50 #1
Ting i crontab kan ikke kører oftere end hver minut. Hvis du ønsker dette, skal du kører det som f.eks. en demon.

Jeg forstår ikke helt problematikken? Du skriver det kører, men derefter at det skal kører automatisk ?.
Avatar billede bmk1971 Juniormester
14. januar 2013 - 11:25 #2
hvis jeg tager en putty og skriver php -f  /var/www/timer.php kører det Hvis det er i cronjob kører det ikke.
Avatar billede lassebm Nybegynder
14. januar 2013 - 11:33 #3
I /etc/crontab skal du angive hvilken user det skal kører under.
Hvis det skal køres som root, ville det se sådan ud.

* * * * * root php -f  /var/www/timer.php
Avatar billede lassebm Nybegynder
14. januar 2013 - 11:36 #4
Nogen gange skal man også have fullpath med til applicationen, i dette tilfælde php. Men tror ikke det er nødvendigt.

ellers burde det være, på en standard debian php installation.
/usr/bin/php
Avatar billede bmk1971 Juniormester
14. januar 2013 - 14:23 #5
Tusind tak for løsningen. Det var lige det der skulle til.
Avatar billede lassebm Nybegynder
14. januar 2013 - 14:35 #6
Kanon!

Det du har gjort er rigtigt hvis det var for brugerens egen cron.
eks.
crontab -e

/etc/crontab er den globale fil.
Avatar billede LinuxBloggen Nybegynder
14. januar 2013 - 20:24 #7
Alternativt, hvis du vil have at den fx. skal køre hver 2. minut kan du bruge følgende linje:

*/2 * * * * php -f  /var/www/timer.php

Se evt. mere på http://linuxbloggen.dk/crontab-basis-brug/