Avatar billede mackeprang Nybegynder
24. januar 2013 - 12:36 Der er 2 kommentarer

Søger excel løsning

Hej.

Jeg står og skal lave noget budget i excel og kan ikke finde ud af følgende:

Jeg har en liste med en masse datoer hvor der er en fast beskriveles (liste) og et beløb som ser sådan ud:

Ark 1: dataliste (hvor alt sættes ind)

1/1/13    45,52 kr    Mad
2/1/13    284,32 kr  Shopping
1/2/13  111,22 kr    Benzin
ovs.

Ark 2: Oversigt.

Januar:
Mad    Shopping    Benzin
x kr      x kr            x kr

Februar:
Mad    Shopping    Benzin
x kr        x kr          x kr

Jeg leder efter en funktion som kan udvælge et bestemt dato interval og derefter vælge en kategori for til sidst at overføre beløbet?

Mvh Mads
Avatar billede faithless Praktikant
24. januar 2013 - 15:27 #1
Kender du pivot? Hvis du ligger Dato og kategori vandret og dine beløb som værdier, så får du tabel layoutet du ønsker dog vandret.

Kan du ikke bruge en pivot løsning, så ville jeg stadig lave en pivot og så linke til cellerne i pivoten i dine tabeller. Her efter kan du lave et par dropdowns i dit ark og når der vælges en værdi i disse, så køres en macro som ændre værdien i dropdowns i pivoten og der med også i dine tabeller.

Lyder måske indviklet, men er det egentlig ikke når først man har lavet det en enkelt gang.
Avatar billede mackeprang Nybegynder
25. januar 2013 - 13:33 #2
Ja jeg kender lidt til pivot og det kunne måske godt være en løsning, men jeg fandt en anden løsning som virker efter men hensigt, funktionen sum.hviser:
Og endte med at se sådan her ud:

=SUM.HVISER('Dataark 2012'!$Y:$Y;'Dataark 2012'!$AA:$AA;"="&MÅNED(B44);'Dataark 2012'!$Z:$Z;"="&'Årligt 2012'!$A$12)

Hvor jeg lavede en ekstra kolonne med funtionen =måned. Det virker rigtig godt..

Men mange tak for hjælpen :)

Mvh Mads