Avatar billede alasport Novice
27. januar 2013 - 08:48 Der er 6 kommentarer

Slet alle partitioner med et klik

Jeg bruger F-disk på et usb-stik til at slette partitioner på en computer. Med det tager lidt tid at vælge de enkelte partitioner og derefter at slette dem.
Er der ikke nogen der kender et program som kan slette alle partitioner på én gang?
(jeg gør det temmelig tit på mit arbejde)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. januar 2013 - 09:09 #1
Avatar billede 220661 Ekspert
27. januar 2013 - 09:34 #2
Har du Hirens boot cd?
Vil anbefale du får lavet en hvis du roder meget med pc.
Den har et hav af værktøjer der kører fra MiniXp.
Active killdisk er en af dem, men der er andre harddisk tools i, som måske er bedre i dit tilfælde.
http://www.eksperten.dk/guide/1463
Avatar billede 220661 Ekspert
27. januar 2013 - 09:35 #3
Den kan også virke fra usb. Her er en video om det:
http://www.youtube.com/watch?v=dnRjxHKN6p4
Avatar billede RogerWilco Seniormester
27. januar 2013 - 10:38 #4
I gammeldaw DOS kunne man lave et lille program på 20 bytes der slettede alle partitioner uden at spørge om lov. Når du skriver F-disk, er det så noget du starter op i FreeDOS eller hvad?
Avatar billede alasport Novice
14. februar 2013 - 10:52 #5
Undskyld mit sene svar. Jeg har været i udlandet.
Jeg er ikke helt klar over hvilken dos-version der er på mit usb-stik. Men den starter ivertfald op i dospromt og så skriver jeg fdisk og sletter derefter partitionerne én af gangen.
Jeg kender godt hirrens, men igen skal jeg klikke mange gange for at komme igennem programmet.
Jeg har brug for et program som bare sletter alle partioner på én gang. Jeg har søgt på nettet, men har kun fundet programmer der overskriver harddisken og det har jeg ikke brug for.
Avatar billede RogerWilco Seniormester
14. februar 2013 - 19:12 #6
Der skulle findes et program kaldet "delpart.exe" der kan gøre det.

Ellers prøv evt. BootIt:
http://www.terabyteunlimited.com/bootit-bare-metal.htm
Dette værktøj starter fra CD på et par sekunder, og man kan så starte en partition manager og slette partitionerne hver for sig med få klik.
Kør programmet makedisk for at brænde en CD. Klik næste hele vejen, undtaget ved opstartsmetode, hvor du kan vælge partition manager i stedet for installation.

Hvad angår et lille DOS-program, kan man lave det selv ved i en kommando-boks at køre programmet "debug". I dette skriver man som nedenfor mellem de stiplede linjer:
a100
xor ax,ax
mov bx,1000
mov cx,bx
mov di,bx
cld
rep stosb
mov ax,301
mov cx,1
mov dx,80
int 13
int 20
{tryk Enter eller Ctrl-C}
ndelpart.com
rcx
w100
q

I mappen som kommando-boksen åbner i, skulle der så ligge et program med navnet "delpart.com".
Dette program vil ved kørsel overskrive boot-sector med nuller og dermed slette partitioner, og vil IKKE komme med advarsler eller anden form for information.
Ok, det blev så til 25 bytes og ikke de 20 jeg skrev. Programmer bliver da også større og større.... (c: