Avatar billede martinb82 Nybegynder
27. januar 2013 - 22:03 Der er 4 kommentarer

Hvor kan jeg lære mere?

Som jeg har skrevet i et andet spørgsmål jeg stillede i database-delen af dette forum, er jeg igang med at se om jeg kan udvikle mine evner inden for programmering. I får lige en del af mit andet spørgsmål med her:

"Jeg har efterhånden programmeret i PHP/MySQL i mange år, men har i alle årene mere eller mindre programmeret for mig selv, og har ikke haft nogen at sparre med. Derfor har mit fokus været på at løse den opgave der lå foran mig, mere end det har været på at udvikle mine færdigheder. Nu er jeg så nået til et punkt, hvor jeg føler at det er på tide at lære noget mere.."

Så mit spørgsmål her, er ret simpelt:
Er der nogen her, der kan anbefale gode bøger/sites/film omkring PHP programmering? Jeg er som sagt rimelig erfaren, så det må gerne være bøger eller lignende, på et avanceret niveau. Jeg tør næsten ikke indrømme det, men jeg har endnu ikke prøvet at programmere objekt-orienteret, men kun den gammeldags "lineære" måde. Jeg kan dog fornemme at "alle andre" programmerer objekt-orienteret, så jeg tænker at jeg hellere må få det lært.
Så hvis i har tips til, hvordan jeg kan komme "up to speed" på PHP-området, vil jeg meget gerne høre fra jer.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
27. januar 2013 - 23:28 #1
Prøv og spørg inde på udvikleren.dk.
Men mon ikke oreilly har nogen gode bøger. Du kunne gå på biblioteket også låne en masse bøger så finde du sikker hurtig ud af hvilke du syntes er bedst også kan du jo købe den/de du er mest vilde med når du stadig er igang med dem efter en måned.

Jeg bruger også PHP men har aldrig brugt objekt orienteret før i denne måned hvor jeg er gået igang med MySQLI.
Så hvis du tidligere har skrevet MySQL i procedual så kunne det være oplagt at lærer MySQLI objekt orienteret da det originale MySQLI er depecated i PHP 5.5.0.
Avatar billede olebole Juniormester
28. januar 2013 - 00:13 #2
<ole>

Prepared statements under PDO eller MySQLI er et absolut must.

Til småting er der sjældent noget vundet ved OOP, men bliver projektet lidt større, er OOP af mange grunde at foretrække.

Derudover bør du måske kikke på design patterns - f.eks. MVC, men der er mange andre

/mvh
</bole>
Avatar billede arne_v Ekspert
28. januar 2013 - 01:31 #3
OOP i PHP

1) start med at laese hvad der er paa php.net
2) gaa i gang med at skrive objekt orienteret kode
3) hvis du mangler lidt saa proev google
4) hvis der mangler meget saa gaa til amazon.com, soeg paa "object oriented PHP" og laes reviews og koeb saa den/de du synes lyder bedst

OO generelt

Saa skal du igang med at laese om:
* OO A&D
* patterns bl.a. GoF
* UML

Frameworks

Udvaelg er par af de mere brugte PHP frameworks (ZF, Symfonu, CodeIgniter, CakePHP etc.) og lav noget med dem.
Avatar billede martinb82 Nybegynder
29. januar 2013 - 07:47 #4
Wow, der er lidt at gå igang med :) Jeg kigger på det..

Som jeg skrev i det andet spørgsmål: stadig åben for forslag :)