Avatar billede willesen13 Nybegynder
27. januar 2013 - 23:12 Der er 14 kommentarer

HJÆLP! Mistede dokumenter - dusør gives!

I forbindelse med et højskoleophold og optagelsesprøven til Journalisthøjskolen har jeg en bunke dokumenter, som jeg uhyggeligt gerne skal have fat på.
En aften for måneder siden lavede min computer pludselig en opdatering af Windows som jeg havde udskudt i ugevis. Da den kommer ind igen bliver jeg nervøs da baggrundsbilledet er væk og der pludselig er et af de standard windows istedet.
Ud af den blå luft er jeg på en anden bruger (Nu findes der åbenbart både en administrator og en Bruger)
Jeg skynder mig at åbne den mappe, som det hele lå i, men intet held.
Dagen efter går skærmen så i stykker, og nu har jeg endelig fået den tilbage fra reparation, men problemet er jo fortsat det samme.
Jeg har prøvet både at åbne på "Bruger" og på Administrator, resultatet er det samme.

Så for at klarificere:

Når jeg søger, så kan jeg se mappen. Men når jeg klikker for at åbne, så er genvejen "tom".
Når jeg åbner filplacering af et dokument som skulle have ligget sammen med, så ligger de i C:/Users/Bruger/Downloads/ sammen med et hav af andre ting, som lå på computeren før det lille breakdown. Dokumenter, film etc. som snildt kan åbnes og afspilles uden problemer.

Under avancerede brugerindstillinger kan jeg se fire brugere. To med navnet bruger - en på 133gb og en på nogle sølle mb. Jeg gætter på, at guldet er begravet i den store!
Den på 133 har status som sikkerhedskopiering.

Jeg plejer at være rimelig til IT og software etc. men det her tør jeg ikke pille ved.
Er der en, som kan hjælpe mig?
Min kæreste foreslår en gendannelse, men jeg tænker, at det er sidste udvej.

Jeg giver highfives, guldøl og cold cash i tilfælde af, at jeg får det tilbage! :)

PS. Jeg vidste ikke helt, hvor det skulle lægges henne, så I må undskylde, hvis det er lagt forkert.

Jeg har vedlagt screenshots i tilfælde af, at det klargør billedet lidt.

http://gupl.dk/690849/

http://gupl.dk/690850/

http://gupl.dk/690848/

http://gupl.dk/690851/
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
27. januar 2013 - 23:23 #1
Hvor mange penge får man ?
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2013 - 23:40 #2
Så vidt jeg kan se bruger du C:\ til at gemme på. MEGET uheldigt.
Der findes flere Recovery programmer, som måske kan se dine data.
Men, og det er meget vigtigt, hvis du installere noget på det C-drev overskriver du slettede ting. Så du er nød til at tage harddisken ud, og sætte til en anden computer som slave eller til USB. Der kan du så prøve med f.eks Revo uninstaller http://www.revouninstaller.com/revo_uninstaller_free_download.html

Eller Photorec. NB. højreklik og kør som Administrator:
http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2013 - 23:43 #3
Ps. Hvis du kan bruge noget fra mit indlæg, skal jeg absolut IKKE have noget for det.
Avatar billede milter Ekspert
28. januar 2013 - 00:05 #4
Prøv at se, om du kan lave en kopi af den store mappe, f.eks. på skrivebordet.

Har du kigget på gendannelse af sikkerhedskopier? Det forudsætter selvfølgelig, at den store mappe er en sikkerhedskopi:

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/Restore-files-from-a-backup

Eller har du prøvet at oprette en ny bruger med fuld adgang til alt på computeren?

#3.

Hvad skal willesen13 bruge revouninstaller til?
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2013 - 00:18 #5
#4 Revo, Nej da, der fik jeg virkelig dummet mig:(( Godt du så det.
Det skulle være RECUVA http://www.piriform.com/recuva/download
Avatar billede JonL Nybegynder
28. januar 2013 - 02:19 #6
1)
At køre en recovery på maskinen som din kæreste anbefaler (alt efter hvilken form du bruger) Vil det nok med stor sikkerhed nulstille hele maskinen og i den process totalt destruere alt hvad du har liggende af data på den.
Det vil nok give  jeres forholdet et bump i vejen...

2)
HVORFOR at det er sket kan jeg ikke forklare, men som du selv er lidt inde på, er brugerprofilen nok blevet "slået i stykker". Da du igen loggede ind som "bruger" blev en ny profil lavet.
Du finder derfor 2 profiler under brugere. En gammel og en ny.

3)
Der er en god chance for at alle - eller de fleste - data ligger i den gamle profil (som fylder meget).
Du kan blot bruge Windows Explorer til at navigere ind i den gamle brugerprofil og kopiere dem ud hvor du vil have dem.
c:\brugere\bruger (mappen med den ældste dato)\...

Hvis filmen knækker helt for dig, vil jeg gerne bruge 5 minutter på at kigge dig over skulderen remote. Kontaktinfo i min profil.
...og nej, det koster dig ikke noget - måske en kold bajer eller et high5 hvis vi en dag mødes.

...og fremadrettet gemmer du en kopi i f.eks. dropbox, ikk ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. januar 2013 - 08:55 #7
Den preview prøver jeg at lukke hvis jeg kan
Avatar billede 220661 Ekspert
28. januar 2013 - 08:58 #8
Hov det blev da noget skidt.
Der lå en preview som jeg skulle skrive i, men den blev lagt som svar, som ikke var meningen.

Skulle man ikke kunne slette den nye bruger der er lavet og bare køre videre med den gamle?
Skal man bruge et gendannelsesprogram er det min erfaring at det bedste er at sætte den disk man skal gendanne fra som slave i andet system, så man ikke får overskrevet de filer man vil genoprette.
Avatar billede JonL Nybegynder
28. januar 2013 - 13:31 #9
I princippet kan du jo godt slette den nye bruger - problemet er at mapningen til den gamle profil er gået i stykker, så når man logger ind igen vil en Ny,Ny profil blive lavet.

Profil "2.0" er netop blevet lavet fordi at profil "1.0" ikke kunne findes/loades. Hvis man sletter "2.0" uden at rette kilden til problemet i "1.0", vil der blot blive oprettet en profil "3.0"

Uden at stikke hovedet ned i dels registry, dels filerne i den originale profil og dels eventlog, så er det ikke til at sige hvor det er gået galt.
Det kan godt fixes, men det kan godt tage noget tid og der er ikke nogle garantier for at man får fixet alle de fejl der er opstået.
De kan vise sig på et senere tidspunkt med ustabilitet til følge.

Oftest vil det være hurtigere, nemmere og mere stabilt at få fisket alle sine data ud af den gamle profil.
Det giver også en glimrende anledning til at få restruktureret sine data så det er nemmere at tage en backup - en lektie som de fleste kun lærer på den rigtigt hårde måde (mig selv inklusive).

Et problem kan naturligvis være passwords til div. websites som er gemt i browseren/profilen - dette kan i nogle tilfælde tvinge en til at få den gamle profil reetableret uanset hvad der ellers er af problemer.

@220661
Enig. Reetablering til en anden disk er i de fleste tilfælde klart at anbefale.
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2013 - 20:40 #10
Det er jo så det samme som jeg skrev i #1. Der skal bare stå Recuva i stedet for Revo, men ellers står jeg fast på det.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. januar 2013 - 22:18 #11
Vi er enige off-line39
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2013 - 22:36 #12
Ja det er fint, så mangler vi bare at se hvad spørger mener:)
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2013 - 23:22 #13
På grund af spørgers total manglende respons på eget spørgsmål, dropper jeg overvågning.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2013 - 23:27 #14
ja de er åbenbart ikke vigtige nok, så det gør jeg også.