Avatar billede avminarm Juniormester
27. januar 2013 - 23:25 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Går fra NAS til hjemmeserver - hvilken software

Hej

Jeg over vejer seriøst at skifte min synology ds409slim ud med en HP proliant microserver.

Jeg skal brugde den til primært backup af musik, foto, film.
Desuden skal den optage fra min to overvågningskameraer og gerne kunne streame via netværket.

Jeg kører RAID5 på min synology og synes det fungerer godt.

Desuden ville det være fedt hvis jeg kunne køre noget cloud lignende via serveren?

Jeg er i midlertid løbet noget kold i hvilken software jeg skal have fat i og ikke mindst hvorfor?

Spørgsmål?
1) Kan jeg køre raid på HP (jeg har læst at det kun den ikke kan køre raid5?) - det primæe for mig et at sikre dataene ikke går tabt.

2) Hvilken software skal jeg benytte. Jeg er stor fan af windows og det skal helt være forholdsvist "nemt" - dvs en massi linux vil ikke være et godt forslag :-) (til mig)
Jeg har kigge på windows server 2012 - men hold da op jeg blev forvirret? - Windows server 2010 essentials, storage hyper osv osv??

Kan jeg blot nøjes med en alm windows version?
(jeg har kigget lidt på freenas - men det kan ikke nok (tror jeg)

Jeg har ALDRIG installeret andet en en apache & myske server :-)
så jeg er ret grøn i denne verden?

Håber at kunne får noge gode input. på forhånd tak.
Avatar billede JonL Nybegynder
28. januar 2013 - 01:29 #1
Ud fra din beskrivelse af dit behov, lyder en Synology ellers lige til højrebenet - måske evt. en større/kraftigere model?

Flere og flere af funktionerne på DSM kan også nås over Internet fra div. apps til både iOS og Android.
Hvis du ikke har opdateret din Syno til 4.1 så gør det nu og brug nogle dage på at udforske den og de apps som findes. Det kan være at du - som jeg - igen bliver glad for den box du allerede har.
FYI: Der er en v. 4.2 på vej som kan nye ting - og som forbedrer de gamle ting en del. Jeg har kørt beta versionen i 3 uger uden problemer.
Mine eneste kvaler med min syno er at det er en GAMMEL model som mangler RAM og CPU.

Hvis du har lyst til at lege, kan man jo stort set hvad som helst ned en *nix - men du kommer måske til at lede en del efter en samlet, sammenhængende løsning som den du finder i f.eks. Synology eller Qnap.

De fleste OS'er kan køre en form for software RAID - uanset hvad hardwaren kan. Både *nix og Windows kan køre software baseret RAID - også på en HP Microserver.
MicroServerne blev tidligere designet netop til og solgt med Windows Home Server. Dette er vist også årsagen til manglen på en Hardware RAID controller da HomeServer netop duplikerer data på mappeniveau.

Hvis du kan finde en som vil sælge Windows Home Server 2011 kan det være en mulighed - men Microsoft har besluttet sig for at udfase den så det kan måske blive et problem at skaffe.
Jeg ved faktisk ikke om de stadig sælges.

Lad være med at blive skræmt over Windows Server 2012 og alle de fynky triks den kan. Det er som udgangspunkt en Windows og 95% af funktionerne med de smarte ord kommer du ikke til at bruge. De begynder først at have interesse når du skal arbejde med store mængder storage, virtualisering m.v. - ting som ikke rigtigt vil finde anvendelse hos dig privat (med mindre at du - som jeg - har en halvstor serverpark gemt i skabet).
Jeg tror at en Windows Server vil være... spild af din tid.

Windows 8 påstås at kunne fungere som en "HomeServer" så det er måske mere aktuelt end den gamle HomeServer 2011/2003 eller Windows Server.
http://lifehacker.com/5955262/use-windows-8-as-a-windows-home-server
Jeg har dog ingen personlig erfaring (endnu).

Jeg tror umiddelbart at du kommer længst og billigst med Windows 7/8 og evt. nogle 3.parts programmer - hvis du insisterer på et skift til Windows.

Personligt ville jeg blive på Synology platformen. Det tror jeg også er det rigtige til dig hvis du vil have det rimeligt nemt og stadig have en masse muligheder.
Den giver dig både en kørende out-of-the-box løsning og hvis du er eventyrlysten kan du altid stikke hovedet ned under overfladen og pille rundt i den underliggende *nix (mener at det er en Debian de bruger). Synology's DSM er ikke låst - man kan bare gå i gang med at pille så tosset som man har lyst.

Sjovt nok sidder jeg lige og fylder de sidste data fra min gamle HomeServer 2003 over på en Synology, som i øvrigt bliver flittigt  brugt til alt i huset som f.eks.
- backup af laptops - overvågningsserver (3 IP cams) - Streaming (DLNA til fjernsyn) - Squeezebox server (Musik/netradio  streaming til 4 afspillere) - VideoStation (VideoStreaming til iOS/Android) - CloudStation (DropBox-agtig "cloud" løsning) - TV optager (via USB-dongle) - FTP Server...
...og en 5-10-30 ting mere, hvoraf nogle er mods.

Med alle de roser jeg her sender til Synology, skulle man tro at jeg havde aktier i butikken - det har jeg desværre ikke. Faktisk arbejder jeg som M$ professionel - go figure
Avatar billede avminarm Juniormester
28. januar 2013 - 08:49 #2
Hej JonL

tak for et langt konstruktivt svar :-) dejligt. det kan godt være jeg skal blive på syno-platformen - du har mange gode argumenter for det!

Jeg havde glemt at skrive i mit oplæg at jeg bruger crashplan og forgæves har forsøgt at få det til at spille med synoen (nok pga der kun er 128 mb ram i den? Jeg kan kun få det til at køre hvis PC er tændt også.

Jeg ville gerne have en form for online backup så alt ikke er væk ved f.eks. brand i huset eller en tyv stjæler boxen.

det med TV optagrer via USB dongle - det lyder spændende - hvad er det? og kræver det abonnement?

og hvilken funktion bruger du til backup af labtops?
Avatar billede chalde Seniormester
28. januar 2013 - 10:45 #3
#2 Vedr. crashplan, så er det muligt hvis du har mod på at rode lidt under motorhjelmen (enheden skal bla. bootstrappes samt CPU'en skal understøttes til Java, min gør f.eks. ikke). Der ligger en del tråde om det i Syno's forum samt lidt i deres wiki.

Af samme grund ser jeg selv frem til at få opdateret min ds509+ til en x86 baseret (går lidt med 1512'erens afløser i tankerne når den lander).

Vedr. PVR, så er det pt. kun DVB-S og DVB-T, men også en funktion jeg personligt kunne gå hen og blive glad for (har Yousee, så satser på en DVB-C mulighed med tiden): http://www.synology.com/support/news.php?lang=enu&news_id=367

Vedr. backup af laptops så kan du i princippet bruge det du nu ønsker, hvis det er på filniveau.
Personligt bruger jeg SyncBack Pro (de har en ganske udemærket gratis version jeg brugte i lang tid før jeg smed penge efter dem).
Avatar billede JonL Nybegynder
28. januar 2013 - 13:52 #4
@chalde
Kunne ikke have sagt det bedre selv - incl. detaljen om x86 platformen som jeg selv glemte at nævne.

Har ikke selv brugt crashplan. Jeg benytter selv dels et eksternt, USB-tilsluttet RAID5 til backup og dels Amazon til de få, meget kritiske data.
Avatar billede avminarm Juniormester
28. januar 2013 - 16:48 #5
Tak igen for svar. Jeg har forsøgt at få min ds409slim til at køre crashplan bl.a. Via de forskellige guides på nettet, men jeg kan ikke få det til at spille 100% - kun når pc er tændt samtidig vil det fungere.?

Men man kan self håbe på at crashplan bliver officielt understøttet af synology!!

Hmm kan godt lyde som om synoen blot skal skiftes!

Lige en sidste ting jeg kom til t tænke på idag.
Jeg har rodet men min synology for at få en Exchange lignende løsning op og køre så min 3 pc altid er synkroniserede med mail, men det er ikke lykkedes.

Har i nogen erfaringer med det på synologyen.
Avatar billede JonL Nybegynder
29. januar 2013 - 12:01 #6
Hvordan har du sat crashplan op? PC-klient?

Mener at der findes en community-driven crashplan klient til DSM som slet ikke involverer en PC.
Avatar billede avminarm Juniormester
29. januar 2013 - 14:40 #7
Tjaa ikke helt men se her

http://pcloadletter.co.uk/2012/01/30/crashplan-syno-package/

Her en pakke som skulle kunne køre crashplan uden pc tændt

Jeg overvejer en ds413 og så i beta versionen af synologys manger 4.2 at der kommer en ny online backup feature fra amazon (grazier eller noget i den retning) som kun vil koste 0,011 $ pr GB det er et interessant alternativ :-)
Avatar billede chalde Seniormester
29. januar 2013 - 14:56 #8
#7 Husk at tjekke din CPU på listen (min kan desværre ikke lege med pakken, men er også en af grundene til at jeg vil opgradere).

Pas på med Amazon Glacier, prisstrukturen er rimelig rodet. Kig på priserne for at hive data ud af dem igen, hvis uheldet er ude og man er nødt til det:
http://www.wired.com/wiredenterprise/2012/08/glacier/
http://arstechnica.com/information-technology/2012/08/for-one-cent-a-month-amazon-glacier-stores-your-data-for-centuries/
Avatar billede avminarm Juniormester
29. januar 2013 - 17:26 #9
#8 ja kan godt se det ser lidt speget ud - men på den anden side - hvis man kun sal have fat i data ved brand/tyveri og lign - så kan det måske være en god ide - altså primært at uploade, men jeg vil følge med oimkring deres priser.

Og crashplan er altså dejligt nemt (på PC'ere i hvert fald)

ds413 skulle kunne køre crashplan den har en "Freescale QorIQ P1022" iflg.: http://forum.synology.com/wiki/index.php/What_kind_of_CPU_does_my_NAS_have

Og i flg. pcloadletter fungerer pakken med "Marvell Kirkwood, Intel and Freescale QorIQ PowerPC"

Så det skulle kunne lade sig gøre :o) (ikke?)

Har også kigget på 412+ - meeen der er lige 800 kr i forskel og det ene med det andet..... dwet løber hurtigt op :-)

Jeg har overvejet at nøjed med en 2 bays - men tror jeg vil fortryde det på lang sigt.
Avatar billede JonL Nybegynder
29. januar 2013 - 19:01 #10
Jeg har 3 forskellige versioner af Crashplan klienter i mit Syno Package Center(other sources), heraf en i en Pro.
Der er nok ikke den store forskel på dem og en af dem er da også den du linker til herover.

Hvis man enabler "beta" kanalen, kan man finde Amazon Glacier klienten. Den har jeg ikke haft nogle problemer med.
- men ja - man skal lige overveje prisen for reetablering også hos Amazon

Jeg går selv rundt og venter på 13+ generationerne af DS1512 og DS1812 modellerne.
Lyder måske lidt skørt, men jeg har i dag 4 eksterne diske koblet på - heraf en i form at et eksternt RAID5 med 5 diske.
Nogle af de ting som kører på min DS forhindrer diskene i at gå i dvale, så den nye model vil nok få 2 SSD diske til OS mv. og resten af slots'ne til normale diske.
Avatar billede chalde Seniormester
29. januar 2013 - 19:40 #11
#10 Ser også frem til 13+ gen. Min 509+ synger på sidste vers (ikke hardwaremæssigt, den spinder stadig som den skal, men næste DSM er den sidste hvor min supportes). Men så har den også kørt i 4 år. Bedste storageinvestering so far, yderst tilfreds med at jeg valgte Syno frem for Qnap.
Avatar billede avminarm Juniormester
29. januar 2013 - 20:18 #12
Sjovt min synology siger jeg skal installere Python før jeg kan køre glacier?

Grunden til i vil væge + versionerne - er det pga processorkraften?
Avatar billede chalde Seniormester
29. januar 2013 - 20:27 #13
#12 vedr. python, så er det bare en dependency. Syno har selv lavet Python pakke.

Grunden til at jeg personligt vælger + modellerne, er at jeg bruger 5 diske, vil ikke gå på kompromis med performance, har brug for e-sata til eksternt raid-kabinet og skal bruge Link Aggregation (kræver 2 NICs).
Avatar billede avminarm Juniormester
29. januar 2013 - 21:03 #14
Ja det er nok lidt mere end hvad jeg har brug for :-) og link aggregation - der fik du mig lige på Google for at læse hvad et er. Så lært jeg noget idag :-)

Men mon ikke jeg vil opleve en forbedring ved at gå fra min 409slim til 413 :-)

Mange tak for jeres input det har virkelig hjulpet mine tanker på vej.
Chalde smider du et svar?
Avatar billede chalde Seniormester
29. januar 2013 - 21:15 #15
#14 Der er en del mere power at hente i 413eren (1gb ram vs 128, dual core m.m, både 3½" og 2½"). Så jo, det vil jeg mene :)
Dertil får du et par års DSM support mere med i nakken.

Ingen point til mig tak :)
Avatar billede JonL Nybegynder
29. januar 2013 - 23:22 #16
Jeg kan kun støtte chalde.
Jeg er super glad for min syno og er kun blevet gladere for den efterhånden som DSM og apps er blevet bedre og flere.

Men tiden er vist moden til en update.
Den kommende 4.2 bliver sidste version til 209'eren.

Ydermere er behovet for RAM, CPU og kapacitet kun vokset i takt med at der kommer flere og mere krævende funktioner som igen betyder at den bliver mere og mere benyttet - og af flere og flere ting samtidigt.

I bund og grund bliver min 209 et offer for sin egen success (og oplevelsen ved at rode rundt med de større og nye modeller)

Den næste model bliver derfor den størst mulige som chefen kan overtales til at betale for.
Jeg har naturligvis lige sørget for at han selv har fået opgradet fra en WD-something-old til en DS213+.
Han er meget begejstret!
Jeg satser på at det smitter af, så en 1513+ kan vokse til en 1813+
Avatar billede avminarm Juniormester
04. februar 2013 - 22:20 #17
Havde nært glemt at give point - sorry.

Tak for jeres svar - det hjalp og det gør at det bliver synology igen, så nu skal der samles skillinger sammen :-)

er lidt misundelig på JonL at han kan få chefen til at betale :o)