Avatar billede BimmmmeR Juniormester
29. januar 2013 - 01:23 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

GPS Garmin Nüvi 1390T og Sandisk MicroSD kort 8GB Class 4 installations problemer!!!???

Har prøvet at installere dette MicroSD kort i en Garmin Nüvi 1390T, og PC ser også selve de 8GB. Det kan formatteres osv. Så langt så godt. Har formatteret det i FAT32.

Men ved kortopdateringen af Garmin, løber den næsten tør for hukommelse. Hvis der f.eks. skal installeres ekstra ting, siger den, at der ikke er hukommelse nok, og den har jo lige fået puttet et 8GB kort "op i røven"?

Hvorfor virker det ikke?

Har prøvet en "hard reset", hvor man slukker Garmin GPS, holder med fingeren i nederste højre hjørne, samtidigt med man tænder og holder på start knappen, den spørger, "...would you reset? YES". Genstarter GPS, og installerer nyeste software og maps igen. Men lige lidt hjælper det. Den nægter simpelthen at gøre brug af den ekstra hukommelse??? Det burde virker. Her prøvet det på en Garmin Nüvi 3790T, og her oprettes der en ny mappe på MicroSD kortet, som den fylder op med filer.

HJÆLP???
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. januar 2013 - 09:46 #1
Det er meget almindeligt at ældre kortlæsere ikke kan læse kort over 4GB i størrelsen - mon ikke det er her problemet er? - og i så fald er der næppe noget at gøre ved det.

Jeg har selv engang leget lidt med det i en PocketPC, hvor jeg fik tvangsoprettet 2 partitioner af hver 4GB på kortet - så var jeg i perioder i stand til at læse den første partition, hvilket for mig indikerede at det simpelthen var kortlæseren i enheden, der var forældet.
Avatar billede BimmmmeR Juniormester
29. januar 2013 - 11:09 #2
Jeg tror nu ikke det er det.

Garmin skriver selv på deres hjemmeside, at stort set alle microSD kort op til 8GB kan bruges. De anbefaler endda selv kort fra Kingston og Sandisk. Og det er ej heller et super hurtigt kort, kun klasse-4, som de også skriver er bedst. Der kan være problemer med kort af klasse 8-10 eller hurtigere.

Så køber man da lige et perfekt kort, og så ser det ud som om, at GPS'en ikke vil kendes ved den?

Ringer sku' til Garmin. De må have en løsning.
Avatar billede BimmmmeR Juniormester
29. januar 2013 - 11:24 #3
Har fundet løsningen.

Det er, som Garmin siger (iflg. deres danske tlf. support), så har en GPS typisk lidt under 4GB intern hukommelse. Den fylder den op først. Først dernæst, bruger den et ekstern memory card. Og den lægger kun maps på det eksterne. Ikke lyde, biler osv.

Så for at få brug for det eksterne, vil jeg prøve et putte lidt ekstra ting og sager ind på den. Når det så skal have opdateres sine kort, vil den sige, ikke mere hukommelse, og ja, så puttes det eksterne kort i, og så skulle den begynde at lægge kortet på det eksterne.

Kunne se på min 3790T, at der oprettede den en ny mappe, med "maps" på det eksterne SD kort.

Løsningen følger senere om det virker.

Skal lige have fixet den 1390T først....
Avatar billede BimmmmeR Juniormester
29. januar 2013 - 11:25 #4
Løsningen på vej...