Avatar billede gummimand Nybegynder
29. januar 2013 - 09:30 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Foto backup

Jeg tager mange billeder og vil gerne gemme dem - i lang tid.

Jeg er blevet frarådet at bruge CD el. DVD, da disse let bliver beskadiget med tab af data til flg. Derimod er jeg blevt anbefalet at bruge en harddisk. En NAS, en extern eller en intern. Den løsning tror jeg jeg ikke vil stole på. En HD er en mekanisk dims; det er ikke et spørgsmål OM den vil gå i stykker, men HVORÅR.

Er der nogen der kender en alternativ løsning?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. januar 2013 - 09:47 #1
Alternativ løsning er at du gemmer dem hos en udbyder der gemmer filer for folk.
Du vil typisk så have adgang til filerne gennem internettet.
Der er fler som tilbyder dette.
Kalder det online backup:
http://www.google.dk/#hl=da&gs_rn=1&gs_ri=serp&pq=keepit&cp=9&gs_id=a8&xhr=t&q=online+backup&es_nrs=true&pf=p&tbo=d&sclient=psy-ab&oq=online+ba&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=6cacca0080283590&biw=1024&bih=598
Avatar billede 220661 Ekspert
29. januar 2013 - 09:49 #2
Bruger ikke selv løsningen dog. Har mine filer på 3 harddiske.
(computer og to eksterne harddiske)
29. januar 2013 - 10:09 #3
Ingen metode er 100% sikker.

Kombiner brug af DVD, harddisk og ekstern backup for at være så godt dækket som muligt.

Overvej desuden placering af de fysiske medier. I tilfælde brand, indbrud o.a. er det en dårlig ide at opbevare alle kopier samme sted.
Avatar billede micma18_ Nybegynder
29. januar 2013 - 10:22 #4
Backup går grundlæggende ud på, at have sine data liggende, mindst 2 uafhængige steder!
Så hvis din NAS går i stykker, så har du stadig dine data på din pc, og omvendt.

Hvis din bekymring er omkring mekanisk / fysisk skade på en disk. Så er det jo en oplagt mulighed at købe en NAS med RAID1 (eller 5) Så dataene er duplikeret over flere diske.
Dette beskytter dog ikke mod sletning / ændring osv. Med mindre, du investere i backup løsninger, hvor du kan genskabe tilbage i tiden.

Men vil dog på trods af RAID, altid anbefale at du har data liggende flere steder. For hvis en røver løber med din nas, eller der slår lyn ned i den, eller hvad ved jeg. Så er det jo ikke meget bevendt alligevel.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. januar 2013 - 11:08 #5
#3 Enig
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
29. januar 2013 - 11:12 #6
Jeg vil anbefale onlinebackup løsningen.
Der er flere af de store der tilbyder rimelige priser - i hvert fald når det drejer sig om vores kære minder og lign.

100 GB plads ved Google koster 4.99$ om måneden.
100 GB plads ved Dropbox koster 8.99$ om måneder (v. køb af 1 år)
1000 GB for en Business plan hos box.net koster knap 100 kr. om måneden (pr. bruger)
Tager du Microsoft Skydrive, så får du 107 GB plads for lige under 25 kr. om måneden (279 pr. år).

Fordelen ved flere af disse tjenester er, at du har et program installeret på din pc, som sikre at udvalgte/bestemte mapper automatisk bliver kopieret op på tjenesten - så når du ligger 100 nye billeder i en af mapperne, begyder de automatisk og med det samme at sende dem op på tjenesten.

Så er der flere af dem der samtidig har apps til smartphones, så du kan få dine billeder derfra og op og samtidig tilgå dine filer på telefonen eller tablet.

Jeg vil da kraftigt overveje en af disse løsninger.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. januar 2013 - 11:22 #7
Skal lige tilføje at de eksterne diske jeg gemmer på, ikke er tilsluttet i pc hele tiden, så mekanisk slid er begrænset til de perioder jeg tager backup.
Og skulle jeg bruge andre måder at gemme på, ville online løsningen også være en mulighed som jeg ville vurdere.
Avatar billede Blandy Praktikant
29. januar 2013 - 11:24 #8
Har du tdc kan du få en homedisk med 500 Gb diskplads, som så sync'er op imod en server og laver en backup der. Så har du en lokal back up, og en I skyen. Og der kan du tilgå din online backup fra hvilken som helst computer via deres hjemmeside. og via din smartphone.
29. januar 2013 - 12:56 #9
... og hvis du opretter BackUp på en extern HD / CD / DVD bør disse selvfølgelig ikke opbevares i samme lokale, som dit øvrige "isenkram" ! Men et helt andet sted i eks. brandsikkert skab ell. lign ...

Også mht. evt. tyveri/indbrud - så vil 'banditten' selvfølgelig nappe både ext HD + dit øvrige 'isenkram' ... Hvis de ligger lige ved siden af hinanden ;-)
Avatar billede gummimand Nybegynder
30. januar 2013 - 10:03 #10
Tak for de mange gode forslag.

Jeg tror jeg vil have data liggende på min PC, på en extern HD herhjemme, og på en extern HD jeg opbevarer på mit arbejde. HD'ene skal være af to forskellige mærker. Så vil jeg på skift have den ene HD hjemme og synke den med PC'en.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
VIL I IKKE NOK LIGGE ET SVAR SÅ JEG GAVMILDT KAN DELE UD AF POINTNE?
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2013 - 10:10 #11
Svar.
30. januar 2013 - 10:30 #12
...liggende på min PC... - men gerne på en anden partion !!!
30. januar 2013 - 10:52 #13
Det lyder som en god løsning!

MEN overvej en ekstra gang om ikke du skal anvende en af de eksterne løsninger - om ikke andet så en af de gratis løsninger, f.eks. Dropbox og SkyDrive, til de vigtigste billeder