Avatar billede brita Nybegynder
29. januar 2013 - 12:48 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

System recovery og Windows 8

Min gamle Dell trænger meget til en omgang system recovery. Jeg kan desværre ikke finde de cd-er, jeg fik med i sin tid.

Nu har jeg imidlertid fået et tilbud på Windows 8, som gælder t.o.m. 31. januar.

Hvis jeg tager imod tilbuddet vil det så svare til en system recovery?

Og så lidt ude for nummer, er der nogen, der ved hvad jeg skal stille op med min installerede Adobepakke, inden jeg kører?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. januar 2013 - 12:58 #1
Har du ikke recovery cd skal du ikke regne med du kan gå tilbage med det der ligger på din recovery. Dels er det en nedgradering, og dels kan du risikere at recovery delen slet ikke virker.
Og opgraderer du på et system der kører dårligt vil disse dårligdomme jo følge med i det nye.
Du kan faktisk ende med et system der er dårligere end det du har nu.
Har du ikke behov for den nye brugerflade i Windows 8 (Metro) vil jeg ikke anbefafe en opgradereing.
Du kan med sikkerhed købe to nye cd hos producenten hvis det er.
Alternativt kan du låne en version af Windows 7 der er magen til din, og bruge din egen nøgle.
Avatar billede brita Nybegynder
29. januar 2013 - 13:28 #2
OK, det er en lille smule sort for mig.

Jeg forstår, at Windows 8 ikke er svaret. Men hvad mener du med:
"Har du ikke recovery cd skal du ikke regne med du kan gå tilbage med det der ligger på din recovery."?

Jeg har lavet en backup af pc-en på en ekstern harddisk. Er det den, du ikke mener jeg kan bruge?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. januar 2013 - 13:35 #3
Den backup du har lavet på ekstern harddisk er det ikke kun personlige filer, eller er det et image af C drevet der kan indlæses?

Formoder du har et recovery drev (sikkert D) på din pc nu du kan gendanne pc med. Når du opgraderer så får du problemer med at gå tilbage da man ikke må nedgradere. Og derfor så skal den windows 8 partition nedlægges og windows 7 installeres på ny.
Og det er dette du ikke har cd skiverne til.
Avatar billede brita Nybegynder
29. januar 2013 - 13:54 #4
Bare drop tanken om Windows 8. Det tror jeg ikke er løsningen for mig.
Egentlig er jeg ok tilfreds med Windows 7.

Det jeg ikke er tilfreds med er til gengæld, at pc-en har seriøse problemer med at starte, medmindre den har kørt i dvale. Så skal jeg gerne køre både reperation og boote den (eller hvad det hedder det der med blå skærm, hvor den tjekker hele systemet) Nogen gange skal jeg gøre det flere gange, og det tager gerne over en times tid.

Så derfor skal den renses helt i bund.

Den eksterne harddisk har et billede af min pc. Helt hvordan det fungerer har jeg ikke helt tjek på. Jeg kan ikke se mine filer på harddisken.
Men jeg kan da også smide min dokument-, billede-, musik- og videomappe over på harddisken, så jeg har vel direkte adgang til mine filer, hvis det er en bedre metode.

Jeg har ikke et recovery drev på pc-en. Det hele ligger på c-drevet.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. januar 2013 - 14:04 #5
Ok.
Du kan have problemer med nogle af de programmer  eller tjenester der starter sammen med Windows. Det er derfor at du kan starte op fra dvale tilstanden.
Du kan forsøge at tjekke disken for fejl og tjekke om systemfilerne er intakte.
Tjekke disken for fejl: http://pctricks.dk/chkdsk-pa-vista-215.html  Er til Vista men de andre systemer virker på samme måde.
Tjekke systemfiler:http://www.sevenforums.com/tutorials/1538-sfc-scannow-command-system-file-checker.html
Du kan også i logbogen se om der er programmer som trikker fejlen.
Du kommer i logbogen ved at højre klikke på Compurer og vælge administrer og gå i logbog.Her er en fane der hedder Windows logger.
Prøv at se her.
Avatar billede DellLytter Nybegynder
30. januar 2013 - 10:49 #6
Hej

Mange Dell PC'er har fra fabrikken af en recovery partition på harddisken, og det skulle derfor være muligt at lave en recovery uden disk.

Du kan finde alle de forskellige muligheder her: http://support.euro.dell.com/support/topics/global.aspx/support/kcs/document?c=dk&cs=dkdhs1&docid=52182_da&doclang=da&l=da&s=dhs

Med hensyn til de problemer du oplever med computern, vil jeg råde dig til at prøve at køre en PSA, for at teste om der evt. samtidig skulle være fejl på hardwaren. Dette gøres ved at trykke F12 ved opstart (Dell Logo), og vælge "Diagnostics".

//Karina
#IWork4Dell
Avatar billede brita Nybegynder
30. januar 2013 - 14:13 #7
Fantastisk link Karina. Lige det jeg manglede. Især fordi jeg har en Inspiron.
Bare sjovt at Dell ikke selv gav mig det i går, men i stedet lod mig betale 200 bobs for at sende mig et nyt sæt cd-er.

Jeg kører en PSA senere. Indtil nu har jeg trykket på Fn ved opstart for at teste computeren. Er det ikke det samme?
Avatar billede DellLytter Nybegynder
30. januar 2013 - 14:21 #8
Fn ved opstart er ganske korrekt en anden måde at starte PSA'en på.

Jeg er meget ked af at høre, at de i vores support ikke denne info til dig igår, og vil tage det op med manageren for support-afdelingen, da dette altid bør gives som første løsning.

//Karina
#IWork4Dell
Avatar billede brita Nybegynder
30. januar 2013 - 14:39 #9
Ja, jeg spurgte endda efter det og fortalte, at jeg hos kundesupporten var blevet videresendt til dem for at de kunne hjælpe mig uden at det kostede noget. Men det sagde den i øvrigt hjælpsomme mand mig, at det ikke var tilfældet.

Noget andet der undrede mig var i øvrigt, at jeg skulle opgive alle mine kortoplysninger. I princippet kan mit kort nu blive misbrugt, og jeg ville ikke have opgivet dem til et mindre firma. Selv overfor et stort firma som Dell virkede det utrygt på mig.
Avatar billede DellLytter Nybegynder
30. januar 2013 - 15:02 #10
Hej igen

Med hensyn til at give kortoplysninger til agenten, skal du ikke bekymre dig. Vi har en ekstremt striks politik omkring hvordan disse oplysninger skal håndteres. Du kan derfor altid trygt give kortoplysninger, såfremt du selv har kontaktet et firma, og ved det er en repræsentant for dette firma der modtager oplysningerne. Giv ALDRIG kortoplysninger til folk der ringer dig op. Bed istedet om at få et hovednummer du kan ringe på, så du sikrer dig at det er legitimt.

Vil du ikke være sød at sende mig dit servicetag i en privat besked, så jeg kan sikre mig, at jeg retter henvendelse til de rette personer i supporten?

På forhånd tak for din hjælp.

//Karina
#IWork4Dell
Avatar billede brita Nybegynder
30. januar 2013 - 15:20 #11
Tak for hjælpen. Jeg har kørt alle de tests, du anbefalede mig Xp professional. Desværre uden at de hjalp.

Jeg har endnu ikke kørt System recovery. Når nu jeg har cd-er på vej, venter jeg på dem. Det ser ud som om de allerede er afsendt og jeg forventer derfor, at de snart er her. Hvis ikke kører jeg efter Karinas link, og det er derfor dig, der får pointene.

Men I skal begge to have mange tak for hjælpen!