Avatar billede PeterMejer Novice
05. februar 2013 - 11:06 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Vise eller skjule lister, afhængig af værdi i anden liste

Hej,

Mon der er en der kan være behjælpelig med en løsning på følgende:

Hvis jeg i f.eks. celle A3 har en liste med værdierne A, B og C, vil jeg gerne kunne vise en (eller flere rækker) med lister der har værdier der tilhører værdien A, men skjule aller rækker med lister der har værdier tilhørende værdi B og C. Hvordan mon man kan lave det?

pft.

//p
Avatar billede somalpe Nybegynder
05. februar 2013 - 21:42 #1
Jeg er ikke sikker på om spørgsmålet er korrekt forstået, men kan du ikke bruge Excels indbyggede filter?

Du kan evt. førsøge at højreklikke på arket og vælge vis kode og så indsætte følgende:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  Application.ScreenUpdating = False
  filterCelle = "$B$1"    'Den celle hvor værdien af filteret sættes
  If Target.Address = filterCelle Then
    Range("D1").Select    'Her går vi ud fra a den liste der skal filtreres på starter i Celle D1
    Selection.AutoFilter  'og dækker over kolonnerne D,E,F,G og H
    If Target.Value <> "" Then
      ActiveSheet.Range("$D:$H").AutoFilter Field:=2, Criteria1:=Range(filterCelle).Value
    End If
    If Target.Value = "" Then
      ActiveSheet.Range("$D:$H").AutoFilter Field:=2
    End If
  Range(filterCelle).Select
End Sub

Her går vi ud fra at der eksisterer en liste som starter i kolonne D1 og dækker kolonnerne D til H og der filtreres på kolonne 2 i listen. Den værdi man ønsker at filtrere på står i celle B1 som så kan skrives manuelt, eller man kan lave en datavaliderings liste på cellen.

For hver gang man ændrer værdien i Cellen B1, opdaterer makroen filteret således at der filtreres på værdien i B1.
Avatar billede PeterMejer Novice
20. februar 2013 - 09:08 #2
Det ser ud som om det er det, jeg skal bruge. Tak for det. Vil du lægge det som svar, så du kan få point?
Avatar billede somalpe Nybegynder
20. februar 2013 - 09:11 #3
Svar :)