Avatar billede al9000 Nybegynder
06. februar 2013 - 11:52 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

2 Trådløse routere på samme internetforbindelse

Hej Eksperter :)

Jeg har idag stofainternet. Stofa leverer et bredbåndsmodem med indbygget trådløs router, men da denne ikke var god nok (signalstyrke for lavt på afstand + lagspikes) satte jeg min egen SMC Router ind bag denne, og jeg kører på det trådløse netværk via min egen router, som er kablet over i Stofas router.

http://imageshack.us/scaled/landing/542/net1u.jpg

Jeg har dog det problem, at mine routere står i den ene ende af huset, og i soveværelset i den anden ende af huset er det trådløse signal ikke kraftigt nok til jeg kan bruge fx. min ipad der via netværket.

Jeg har en stofa zaptor / Smart Box til at stå i soveværelset, og denne er forbundet til stofarouteren via et LAN kabel som jeg har trukket.

Mit spørgsmål er så nu, og I ved om jeg kan smide en router ind i soveværelset og koble stofa smartboxen på nettet via den, og samtidig lave et nyt trådløst netværk med en router i soveværelset. Det gør ikke noget netværket hedder noget andet / altså at jeg når jeg fx bruger ipaden i soveværelset lige skifter over på "soveværelse netværk" fra det almindelige netværk. (har ikke så meget forstand på det, men jeg tror det jeg siger er at det ikke behøver at være bridge - eller automatisk skift mellem routerne for de trådløse enheder.

Jeg har tænkt noget ala:
http://img687.imageshack.us/img687/6486/net2ir.jpg

Jeg forsøgte at snakke med Stofa Teknisk support, men fik for gud ved hvilken gang fat i en spejlblank support medarbejder, som ikke kunne forstå mit spørgsmål og blev ved med at sige jeg bare skulle have en netgear router så var alle mine problemer løst.

Kan jeg i bare smide endnu en (egen router) på LAN portene i Stofarouteren og lave endnu et netværk, så jeg i princippet har 2 forskellige netværk, men på samme internetforbindelse?

Jeg har forsøgt at søge efter det og læst alt mulig om DHCP som skal slås til og fra, men det forstår jeg ikke helt..

Håber der sidder en EKSPERT derude som kan bidrage med lidt info til menigmand ;)
Avatar billede Nereos Nybegynder
06. februar 2013 - 12:12 #1
Kan jeg i bare smide endnu en (egen router) på LAN portene i Stofarouteren og lave endnu et netværk, så jeg i princippet har 2 forskellige netværk, men på samme internetforbindelse?

Ja det kan du. De (iPad og PC, Laptop1+2) vil nok ikke kunne snakke sammen, det er i hvert fald bøvlet.
Nu ved Jeg ikke hvordan du har opsat din egen router 1 idag.
Der er 2 brugbare muligheder iforhold til IP og DHCP adresser. Den ene er at Router 1 selv tager sig af at lave DHCP adresser til sine klienter, - den anden mulighed er at den bare forwarder DHCP fra Stofa router til Router1 klienter.

Det optimale hvis du skal have det hele til at snakke sammen vil nok være at lade stofa routeren klare DHCP for hele netværket, men det er ikke sikkert din router1 (og nye Router2) kan klare den funktion.
Avatar billede al9000 Nybegynder
06. februar 2013 - 13:48 #2
Tak for hurtigt svar.

Jeg har IKKE det store behov for at Ipad'en (på Router 2) skal kunne snakke sammen med Laptop 1 + 2 (på Router 1). Jeg sætter udelukkende Router 2 op således Ipaden har adgang til Internettet.

Jeg har ikke pillet ved opsætningen i Router 1 (IP/DHCP instillinger). Jeg har sat et LAN kabel i en af stofarouterens 4 udgange og over i "line in" i Router 1, og derefter koblet mine Laptops på Router 1 trådløst.Dette virkede uden yderligere sværslag.

Skal jeg forstå det som, at det du skriver med de 2 muligheder er noget jeg skal se på HVIS jeg vil have enhederne til at snakke sammen.?
Avatar billede Nereos Nybegynder
06. februar 2013 - 14:14 #3
Ja Lige præcis  hvis de Skal Snakke Sammen, ellers er Det Lige Gyldigt.
Så Kobler Du Bare Router 2 Op Lige Som Du Gjorde Med Router1
Det Virker Fint
Avatar billede Surferdude Nybegynder
15. februar 2013 - 14:55 #4
Jeg vil ikke anbefale dig at køre flere forskellige routere på samme netværk, men mindre du vil lave 1 netværk til 2 osv.

På dit netværk skal du have én router, som kan route imellem dit private (LAN) netværk og internettet (WAN). Ønsker du yderligere trådløs på dit netværk, sætter du et Access point op på netværket.
Nogle routere (zyxel bl.a.) har muligheden for at man sætter det op som AP istedet for router, hvor den selv disabler wan port, dhcp osv.

mht. kun at have én router på dit netværk, er det også noget skidt at have flere routere der står og leger dhcp servere. Lad én router styre alt dhcp og sæt nogle access points op.
Andet vil højst sansynligt på et eller andet tidspunkt give ip adresse konflikt..

Håber ikke indlægget blev for teknisk. Du er velkommen til at skrive igen for uddybelse af nogle af mine svar!
Avatar billede al9000 Nybegynder
16. september 2013 - 10:41 #5
Har haft denne til at hænge alt for lang tid, kunne jeg ikke så en af jer til at smide et svar så jeg kan lukke den.

Jeg endte med en løsning hvor jeg smed en extender på, hvilket har virket upåklageligt siden
Avatar billede al9000 Nybegynder
25. oktober 2013 - 15:27 #6
Fik aldrig lukket denne..

Det endte med en løsning, hvor jeg satte en "extender" ind som opfanger det trådløse signal og danner derfra et nyt trådløst netværk (med samme sikkerhedsindstillinger osv) bare med navnet _EXT efter netværksnavnet.

En billig løsning som fungere upåklageligt, men naturligvis ikke så smart som hvis man vælger en Bridge opsætning.