Avatar billede ggxdg Nybegynder
09. februar 2013 - 11:36 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Loebende korrektion

Hej folkens.

Jeg er lidt paa bar bund her.
Jeg sidder (i LibreOffice (det vil almindeligvis vaere excel, men det har jeg endnu ikke paa denne pc, derfor er denne lagt unde excel)) og tumler lidt med et regneark der skal kunne korrigere individuelle tal, ud fra nogle kalibrerings vaerdier.

Eksempelvis, har jeg maalt noget ilt, som ved start er kalibreret til 12% paa en 12% gas, saa ved start er 0=0 og 12=12.
Ved slut, er 0=0 og 12=11, saa har vaeret lidt negativ drift i maaleperioden.
Lad os antage at det er en drift, fordelt paa 10.000 maalinger, saa skulle der gerne vaere 0% korrektion i starten, 50% ved maling 5.000 og 100% korrektion ved maaling 10.000.

Altsaa, bliver 12 til 12 ved maaling 1, 11,5 bliver til 12 ved maaling 5.000, og 11 bliver til 12 ved maaling 10.000

Jeg haaber jeg har penslet det nok ud.
Pt. bliver det lavet paa et ark, hvor en kolonne er fyldt ud med formler, der tager den enkelte linie i betragtning. Jeg er ude efter en eller flere funktioner der tilsammen selv kan regne hvor meget korrektion der skal laves ved de enkelte tal. Altsaa, saa jeg kan skrive en formel i en enkel celle, som giver et resultat, frem for at fylde en masse celler med formler.

Jeg vil tro det er lidt usandsynligt at det eksisterer, da der er mange faktorer, men ellers maa man vel i gang med noget VBA
Avatar billede supertekst Ekspert
09. februar 2013 - 12:38 #1
Det lyder interessant - kunne du sende/oploade et eksempel på hvordan du forestiller dig disse korrektioner i et konkret eksempel, hvor man så kunne anvende VBA.

@-adresse under min profil - hvis pr. mail
Avatar billede ggxdg Nybegynder
10. februar 2013 - 11:24 #2
Efter at have taenkt lidt over det, giver det ingen mening at lave korrektionen paa den maade, ud fra hvordan jeg haandterer tallene. Saa jeg gjorde hvad jeg burde have gjort fra starten, jeg kiggede i den standard jeg arbejder ud fra, hvor drift midles over hele maaleperioden, og kan bruges til at rette en enkel middelvaerdi, i stedet for de enkelte oejebliksvaerdier.

Men her er et eksempel paa hvad jeg snakkede om:
Loggede oejebliksvaerdier (fiktive)

NOx nul gas:    0,00
NOx span gas: 210,20
O2 nul gas:    0,00
O2 span gas:  20,95
Time    O2    NOx
12:00  00,1  -000,2 (Nul kalibrering)
12:01  20,9  210,5 (Span kalibrering)
12:02  17,5  104,3 (Maaling startet)
12:03  16,9  104,6
12:04  16,8  105,8
12:05  17,1  115,9
12:06  17,1  140,7
12:07  17,0  144,0
12:08  17,2  145,3
12:09  17,1  145,2
12:10  16,9  145,2
12:11  16,8  139,6
12:12  16,7  120,3
12:13  17,1  104,8 (Maaling sluttet)
12:14  00,2  000,1 (Nul drift kontrol)
12:15  21,0  209,9 (Span drift kontrol)

Jeg logger, typisk 3 sekunders oejebliksvaerdier, som saa typisk midles over en time. I det regneark jeg havde til at starte med, var der lavet en ret rodet korrektion hver af de enkelte oejebliksvaerdier.
I VBA, ville jeg have kigget paa en hvornaar en maaleperiode starter og stopper, have loopet gennem oejebliksvaerdierne, korrigeret den aktuelle vaerdi, smide de nye vaerdier i et array, som kan midles, eller hvad der sikkert kraever mindre af computeren, laegge de korrigerede vaerdier sammen efterhaanden som de regnes, og dividere dem med antallet af loops, eller udregne hvad der skal divideres med, ud fra et udregnet antal logninger.
Jeg forestillede mig saa at kalde funktionen fra de celler hvor jeg skulle bruge timesmiddelvaerdierne, og forsyne funktionen med starttid, stoptid, og en referencekolonne.
Der ville vaere et ark med de lokkede raavaerdier, Tid er altid i kolonne A. De enkelte parametre ville staa i B og C, ved at tilfoeje vaerdien af spangassen, span og nul, start og stop, i toppen af kolonnerne med parametre, kan jeg noejes med at refere til kolonnen for den parameter.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
05. maj 2013 - 21:24 #3
Lukker