Avatar billede dkalgope Nybegynder
09. februar 2013 - 14:06 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Webhotel /Access database

Hej

Min hjemmeside ligger i en Access database hos WEB10
Opdatering og læsning fungerer fint, og er indekseret på 5 kolonner.

Derimod er oprettelsen af en post, begyndt at tage 30 - 60 sekunder!
Databasen har knap 20.000 posteringer og fylder pt. 6124 KB.
Alle felter er tilpasset i størrelse og der er kun et enkelt notat felt i databasen.

Spørgsmålet er, om det er min database der er problemet, eller er det WEB10's server som ikke kører optimalt?

Jeg har haft fat i WEB10, som dog erkender de har haft problemer på serveren, men at det skulle være løst. Mit problem er dog ikke løst, og derfor forsøger jeg at finde et svar.

Serviceniveauet er ikke prangende hos WEB10 - op mod 12 - 24 timer, og de er tilsyneladende lukket ned i weekenden!

Spørgsmålet relaterer www.postfrisk.dk

Mvh.
Allan Gorm Pedersen
Avatar billede terry Ekspert
09. februar 2013 - 14:17 #1
Hi Allan
I very much doubt the problem is your database, so its either the code or your server which is the cause of the problem.
Avatar billede terry Ekspert
09. februar 2013 - 14:18 #2
I'd maybe also place your question in another category, more related to web programming.
Avatar billede larsen45 Juniormester
09. februar 2013 - 14:43 #3
Det er jo normalt ret let at finde ud af.

Du laver en ny access database hvor du lige hurtigt opretter en masse tilfældige indlæg i træk. Og når du har gjort dette er næste trin at få lagt access databasen op på websitet.

Herefter finder du et stop ur frem, eller bruger din computers ur, og tager tid på hvor lang tid den er på at klarer opgaven.

Hvis du har fået ens respons på den test midlertidige access database og den du plejer at bruge, ja så er det hos webhotel firmaet den er gal. For du langt bedre resultat, så er det din access database som fejler.

Der kan være flere årsager til fejlen, at der er kommet for mange specielle tegn, eller grundet størrelsen, har den svært ved at generer en tilfredsstillende speed, det kan også være opdateringer du har lavet i access databasen, hvor de lægger tingene ind på en ny måde, eller at du har valgt opsætning som bare gør det tager længere tid nu, end tidligere.
Avatar billede dkalgope Nybegynder
09. februar 2013 - 16:22 #4
Tak for jeres svar.
Specielt LARSEN 45.

Ud fra det beskrevne, ville jeg prøve at up-loade en gammel sikkerhedskopi af databasen som kun fylder det halve.

Så langt kom jeg ikke, da jeg lige ville tage tid på en oprettelse med nuværende database.

Hastigheden var pludselig helt normal(1 - 2 sekunder).
Det skal nævnes, at jeg har ikke lavet nogen som helst ændringer i hverken script eller DB.

Nu har jeg oprettet 11 poster - helt perfekt, men ved 12. oprettelse er hastigheden gået helt ned (53 sekunder).

Håber denne info, kan supplere til et løsningsforslag, eller 100% sende aben videre til hosting (WEB10)

Allan Gorm Pedersen
Avatar billede dkalgope Nybegynder
26. marts 2013 - 08:02 #5
Problemet ser ud til at være løst!

Efter mange forsøg på egen hånd og andres hjælp, var problemstillingen stadig den samme - og hvad så?

Min web-udbyder (WEB10) foreslog, at vi prøvede at flytte server, men problemet var det samme.

Så måtte det være Access databasen.
Jeg eksporterede alle data over i Excel regneark. Oprettede en helt ny database og importerede alle data.

NU SER DET UD SOM OM DET VIRKER.
Tak for hjælpen - måske i kan bruge mine hårdt prøvede erfaringer i anden sammenhæng.
Avatar billede larsen45 Juniormester
26. marts 2013 - 13:18 #6
Det lyder godt at problemet er løst.
Har du fået nogen kunder til at købe frimærker igennem hjemmesiden via bank og paypal, som privat eller erhverv cvr. Eller hvordan går det med det.
Avatar billede dkalgope Nybegynder
26. marts 2013 - 13:42 #7
Frimærkesamlere handler ofte med hinanden via overførsel til bank. De største er f.eks. dba.dk og qxl.dk. Selv har jeg handlet en del i Tyskland med bank overførsel, og der er aldrig problemer.

Nu har jeg så indført den lidt mere pålidelige betalingsform PayPal, mest af hensyn til evt. kommende udenlandske kontakter. Selvfølgelig havde det været rart med en en betalingsløsning (dankort, Visa mv.) men det er alt for dyrt.

Det her er ren hobby (frimærker og programmering). Egentlig er den overvejende del, som er til salg, fra min egen samling, der gennem mange år har har opnået en stor bredde med masser af dubletter.

Jeg er langt fra færdig med at lægge frimærker ud, og forventer at komme op på mindst 50.000 vareposter. Derfor håber jeg også, at Access kan være med mig hele vejen. Ellers må jeg jo tage andre midler til rådighed.
Avatar billede larsen45 Juniormester
26. marts 2013 - 14:00 #8
Det var mange frimærker du har fået samlet sammen til hobby salg.
Jeg har vist engang hørt, at tyskland skulle være store omkring frimærke samlinger.

Microsoft Access database kan godt klarer det antal, det kommer naturligvis lidt an på, hvor meget data du smider i, og om du vil lade andre komme med kommentarer også. I det tilfælde ville ASP og en MySQL database være at fortrække. Den kan du dog ikke på samme måde redigere i offline, da alt er hæftet op på din webhotel udbyder, du kan godt lave kopier og andet, men det er nået mere krævende at sætte sig ind i.

Omkring Paypal, har du fundet et færdig script til betaling, som sender en mail ud til den som også bestiller, eller hvordan har du klaret den udfordring. Eller fået en anden via betaling til at lave det for dig.
Avatar billede dkalgope Nybegynder
26. marts 2013 - 14:22 #9
Det bliver en manuel anmodning.

Jeg har dog ikke undersøgt det. Som beskrevet er der tale om begrænset omfang. Jeg tjekker mails flere gange dagligt, og bliver adviseret derigennem, hvis nogen ønsker betaling via PayPal.

Det er da set hos internationale handelsportaler, hvor det kører fuldt integreret.
Avatar billede larsen45 Juniormester
26. marts 2013 - 16:31 #10
Nå sådan det er også fint nok til hobby forbrug.
Så har du kun den årlige udgift til webhotel og domain, så kan det lige gå an.

Jeg overvejer selv at starte en nyt website igen, men overskud og tid, har der ikke lige været så meget af.

Men sådan et hobby site, kunne måske være en ide, udfordring i det, er at få besøgende som jeg stadig ser som den største stop klods.
Mange går død i det, fordi de ikke for nok leads, og efterfølgende salg. Så man skal virkelige brænde for sin hobby, for ikke at gå surt i det, hvis man sidder hele alene på sitet og opdaterer, uden nogen andre kommer forbi, og tjekker informationerne ud.

Der kan selvfølgelig godt betales fra at få besøgende, men det er nok de få som har et hobby website, som har råd eller løst til at betale ud af egen lomme.