Avatar billede benner76 Nybegynder
09. februar 2013 - 21:36 Der er 10 kommentarer

Antal og hvilken ram

Skal lige høre om der er nogle der kan hjælpe mig med dette:
Ønsker flere ram i min com. men hvad skal jeg vælge og hvor mange kan den modtage..?
Bundkort er: 4Core1333-eSATA2
Dette er hvad de skriver:

Dual Channel DDR2 memory technology
- 4 x DDR2 DIMM slots*
- Supports DDR2 800/667 non-ECC, un-buffered memory
- Max. capacity of system memory: 4GB**

*Before you install memory module on this motherboard, please read below message to avoid any improper installation:

» Due to chipset limitation, if you plan to install three or four memory modules on this motherboard, please install only single-sided memory modules.
» To install two memory modules on this motherboard, please install them on DDRII_1 and DDRII_3 DIMM sockets.

For the detailed installation information, please refer to the user manual or quick installation guide.

**Due to the operating system limitation, the actual memory size may be less than 4GB for the reservation for system usage under Windows® XP and Windows® Vista™. For Windows® XP 64-bit and Windows® Vista™ 64-bit with 64-bit CPU, there is no such limitation.

Spørgsmål er så, er det 4GB pr. slot eller er det samlet max..?
og hvilken ram skal jeg vælge meget gerne billige..??

Håber der er nogle der kan hjælpe mig.

Dette sidder der i i dag. 2 stk DDR2 1024 Mbytes pc2-5300(333MhZ)
Avatar billede poko1 Ekspert
09. februar 2013 - 22:15 #1
DU HAR JO SELV LEVERET SVARET!
- Dual Channel DDR2 memory technology
- 4 x DDR2 DIMM slots*
- Supports DDR2 800/667 non-ECC, un-buffered memory
- Max. capacity of system memory: 4GB**
Men du kan jo prøve at køre dette program.
>>Prøv at køre Crucial med de virkende RAM og se om dem du har købt matcher?
http://www.crucial.com/ (...)
Vejledning!
http://gratisupload.dk/ (...)
Avatar billede Blueeyez Mester
09. februar 2013 - 22:35 #2
Hvis du kører 32 Bit system så er 4 GB det maksimale, men kører du 64 bit nævner de ingen grænser, så kommer an på om det er 32 eller 64 bit, men hvis du har 32 bit så er her de 3 bedste ram jeg lige kunne finde (dog vil jeg kun anbefale G.skille og Kingston (den tredje kender jeg intet til)

Jeg vil os påpege der er 2 ram blokke og derfor skal du sætte dem i 2 ram porte (Ikke tilfældige, men bestemte som ASRock nævner:

http://kortlink.dk/c2qp

og til 64 bit system:

http://kortlink.dk/c2qq

Der vil jeg vælge Kingston eller Corsair (Jeg ved godt Corsairs er ret dyre, men jeg antager os du kører 32 bit ellers skriv)

Jeg har valgt rammene ud efter bedste ydeevne og ikke pris, men du kan jo selv justere vil dog påpege at du IKKE bør ændre på:

Hukommelsesteknologi
Model
Hukommelsesfrekvens

Men de andre må du godt.

Cas Latency er hvor hurtigt rammene svarer egentligt behøver du nok ikke at have den så lav, men som sagt du kan selv justere på siden :-)

#1 Jeg tror der spørges ind til producent og spørgeren har blot leveret en masse god information til os :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
09. februar 2013 - 23:01 #3
Bundkortet kan kun tage 4 GB Så det er ligegyldigt om der køres 32 eller 64Bit
Avatar billede benner76 Nybegynder
09. februar 2013 - 23:42 #4
KAn se jeg ikke er den eneste der er i tvivl omkring hvor mange ram den kan tage.

Jeg har windows 7 64 bit.
Avatar billede Blueeyez Mester
09. februar 2013 - 23:56 #5
Vil lige påpege følgende kilde: http://www.asrock.com/mb/Intel/4Core1333-eSATA2/

Men de skriver som du poko1 nævner at den understøtter 4 GB: Supports Dual Channel DDR2 800/667 x 4 DIMM slots, with max. capacity up to 4GB

Men går vi længere ned på siden skriver de:

*Before you install memory module on this motherboard, please read below message to avoid any improper installation:

» Due to chipset limitation, if you plan to install three or four memory modules on this motherboard, please install only single-sided memory modules.
» To install two memory modules on this motherboard, please install them on DDRII_1 and DDRII_3 DIMM sockets.

For the detailed installation information, please refer to the user manual or quick installation guide.

**Due to the operating system limitation, the actual memory size may be less than 4GB for the reservation for system usage under Windows® XP and Windows® Vista™. For Windows® XP 64-bit and Windows® Vista™ 64-bit with 64-bit CPU, there is no such limitation.

Derfor så mener jeg de 4 GB ikke kan være maksimalt når de skriver at hvis du har 64 bit så gælder den begræsning IKKE (Det skal dog nok konfigureres i bios)..
Avatar billede lclemens Nybegynder
10. februar 2013 - 01:24 #6
Misforståelsen går på, at de nævnte 32bit-udgaver kan se mindre end 4 GB. Hvis biosen fungerer korrekt, så kan 64bit-udgaven se alle 4.
Avatar billede poko1 Ekspert
10. februar 2013 - 09:48 #7
Ja og bundkortet understøtter ikke mere end de 4GB og udgiften til bedre og dyrere RAM er ikke prisen værd!
Avatar billede Blueeyez Mester
10. februar 2013 - 11:57 #8
Hmm så vil jeg ikke anbefale at køre 64 bit system på det bundkort... Så vidt jeg ved af skal man minimum have 6 GB ram til 64 bit før de kører optimalt.. men fortsat så vil jeg så stadig påpege de ram jeg har henvist til til 32 bit løsning da de jo er på 4 GB..
Avatar billede benner76 Nybegynder
10. februar 2013 - 15:31 #9
Nu har jeg kørt med denne com. i mange år, og med windows 7 64 bit de sidste 2-3 år (siden 7 udkom), men nu er min com bare ved at blive lidt for sløv, og vil gerne opgradere den lidt og håbet at lidt ekstra ram ville hjælpe... desværre ikke... er det et nyt bundkort hvor der kan side flere ram i..??
Avatar billede Blueeyez Mester
10. februar 2013 - 18:04 #10
#9 Har du prøvet og lave en fysisk rengøring / skifte kølepasta på cpu og gpu? samt eller en formatering af systemet?